HTC One (M8) 16GB Grijs Review

One-eye864 3 juni 2014, laatste update op 3 juni 2014, 339 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Pluspunten

• Mooi design
  • Lange accuduur
  • Makkelijk migreren
  • 65GB GoogleDrive

Minpunten

• Migratieassistent kan zorgen voor veel 3g/4g verkeer
  • Google+ verplicht voor 65Gb GoogleDrive
  • Bijgeleverde hoesje matige kwalitiet

Design/afwerking
Over smaak valt niet te twisten maar bij mij valt het design van de M8 absoluut in de smaak! En niet alleen vind ik het design erg mooi hij voelt ook erg degelijk aan. Dit laatste door de aluminium behuizing en gebogen achterkant. Ondanks het grote formaat pas de M8 nog steeds goed in mijn broekzak.

Door de plaatsing van de powerbutton aan de bovenkant is deze wel wat moeilijker met één hand te bedienen. Maar gelukkig kan je de telefoon ook ontwaken door 2 keer op het scherm te tikken waardoor de powerbutton bijna overbodig is geworden.

Een leuk extraatje is het meegeleverde silicone hoesje. Als basisbescherming werkt dit prima echter biet het geen bescherming voor je scherm. Ook verzwakt het hoesje vrij snel waardoor het 'deurtje' bij de aansluitingen al vrij snel niet meer sluit en er speling ontstaat rondom de telefoon in het hoesje. Gelukkig zijn er wel tal van andere hoesjes te krijgen waar onder de DotView waar erg leuke dingen mee te doen zijn. Hierover later mogelijk meer ;)

Installatie
Omdat ik over ben gestapt van mijn HTC One X kon ik gebruik maken van de migratieassistent van HTC. DIt is echt een uitvinding! Tijdens de standaard instellingen van Android (Wifi/google account/enz) wordt gevraagd of je met behulp van de migratieassistent van HTC je oude telefoon over wil zetten.

De migratieassistent werkt erg simpel. Op je oude telefoon download je de app die je daarna laat connecten met een wifi hotspot die ondertussen is opgezet door de M8. Daarna worden tal van instellingen/foto's/smsjes/contacten/en nog veel meer overgezet.

Er trad bij mij wel één "probleem" op waar ik minder blij van werd. Omdat de migratietool een wifi hotspot opzet wordt de M8 afhankelijk van 3g/4g voor internet. Gedurende de migratie ging de M8 op de achtergrond door met het binnenhalen van de apps uit mijn google account wat resulteerde dus in een forse deuk in mijn databundel!

Bij mijn vorige telefoon (HTC One X) kreeg ik 25GB Dropbox ruimte. Dit is inmiddels opgeschroeft naar 65GB GoogleDrive. Uiteraard een zeer welkome uitbreiding echter dwong dit me wel tot het activeren van Google+. Hier heb ik jaren tegen gerebelleerd maar hierdoor ben ik toch overstag gegaan.

Camera
In bijna iedere review komt wel naar voren dat de camera toch wel teleur stelt. En ook ik kom tot de conclusie dat (hoe leuk ook) de extra features die de dubbele camera bied niet opwegen tegen de lagere kwaliteit van de foto's.

De frontcamera is met zijn 5MP wel erg goed. Door de speciale selfiestand is het nog nooit zo makkelijk geweest om selfie's te maken. Al doe ik zelf niet mee aan deze rage kan ik me voorstellen dat dit voor andere mensen erg handig is.

Persoonlijk ben ik van mening dat ik een telefoon niet koop als vervanging van mijn gewone camera dus daarom was het voor mij absoluut geen reden om uit te wijken naar bijvoorbeeld de Galaxy S5.

Accuduur
In één woord indrukwekkend (voor een smartphone). Uiteraard valt het in het niets vergeleken met de goede oude tijd van 7+ dagen maar in tegenstelling tot mijn voorgaande telefoons springt de M8 er wel in de positieve zin uit. Ondanks dat ik nog erg veel met de telefoon zit uit te proberen (en dus het scherm aan heb) kan ik makkelijk 2 dagen met 1 acculading vooruit.

Ik gebruik de M8 erg veel als navigatie tijdens wandeltochten (als training voor de 4daagse) met google maps. En daarnaast laat ik Endomondo mee lopen voor de statistieken en Spotify voor de muziek. Ondanks dit alles kost een looptocht van 8 uur me toch slechts 31% accuduur.

Als laatste is het nog erg handig dat de telefoon automatisch overschakelt op energiespaarstand bij (bijvoorbeeld) 25% resterend en op de extreme spaarstand bij nog maar 10%. Hierdoor is de kans dat je zonder stroom komt te zitten nog veel kleiner.

Software
Android 4.4.2 (KitKat) in combinatie met Sense 6.0 werkt erg soepel en biedt diverse leuke nieuwe uitbreidingen. Zo ben ik erg gecharmeerd van MotionLaunch (waardoor je snel de goede app voor je hebt na het ontgrendelen van je toestel) en HTCtv waarmee je je M8 als afstandbediening en tv-gids kan gebruiken. Tevens zijn de subtiele toevoegingen als het automatisch opnemen zodra je je telefoon aan je oor houd natuurlijk erg leuk.

Al met al een super telefoon voor de high-end gebruiker die foto's niet het belangrijkste vindt. De accu gaat lang mee en de bediening voelt erg soepel aan.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?