Synology DiskStation DS214play Review

TheMace75 1 juni 2014, laatste update op 1 juni 2014, 4.317 views

Synology DiskStation DS214play

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel
  • Veel mogelijkheden
  • Kan Full HD streamen
  • Mogelijkheid tot gebruik TV Server

Minpunten

• Ik kan niets bedenken !

Kwaliteit voeding Score: 5
Na even gespeeld en geėxperimenteerd te hebben met een goedkope NAS van een ander merk, al heel snel besloten dat ik voor een ECHTE NAS wilde gaan. Na een weekendje reviews lezen en zoeken was de keus gevallen op deze DS214PLAY. Dit omdat ik de NAS voornamelijk als media station wil gebruiken, en in de toekomst ook als TV server. Iets waar deze NAS uitermate geschikt voor is volgens de reviews. Ook het feit dat hij 1080P kan streamen zonder problemen, trok mij erg aan. Ik twijfelde nog tussen de DS214 en de DS214 play, maar mede door het experimenteren met de goedkope NAS was me wel duidelijk dat je voor media echt een dikke processor en flink intern geheugen nodig hebt, iets wat de PLAY heeft (1,66 Dual Core + 1 GB intern geheugen)

Als HD heb ik de Seagate Barracuda van 3TB genomen. Ook hier gezocht maar qua snelheid was deze volgens de specs toch net iets beter dan de WD schijven, al is WD schijven ook een prima keus, bij de keus voor Seagate zit ook een stukje merk voorkeur bij.

Het apparaat zelf voelt wat goedkoop aan vindt ik, het is plastic en zonder harde schijven is hij heel erg licht, maar dat is een gevoels kwestie denk ik. Na het inbouwen van de HD's voelt het qua gewicht al een stuk degelijker. HD's inbouwen is trouwens heel erg simpel, en in 5 minuten klaar.

Aansluiten van de NAS is erg makkelijk, een kind kan de was doen. Ik heb hem op mijn TP link router aangesloten en hij word meteen herkend in het netwerk. Op de PC staat hij meteen ertussen bij netwerk, klikken en je krijgt de login pagina. WIl je een handleiding zul je die zelf even van internet moeten downloaden, er zit namelijk alleen een quick install guide bij.

De onervaren mensen zullen met de handleiding werken, de ervaren of avonturiers gaan zelf op onderzoek uit. Ik hoor bij de laatste groep, en je kunt hier echt uren mee zoet zijn. Er zitten zoveel mogelijkheden op, instellingen, packages die je kunt installeren, enz enz. Echt super !! Alles in een overzichtelijk menu. Afhankelijk van waar je NAS voor wilt gebruiken kun je hem helemaal naar je eigen wensen inrichten.

Qua geheugen en snelheid zit het goed, je merkt echt de extra power die deze NAS aan boord heeft. Alleen bij hele zware bewerkingen komt de processor rond de 70% verbruik, RAM geheugen heb ik nog niet boven de 50% bezet gekregen. Schrijf snelheid is ook super, zowel vanaf het netwerk als vanaf een extern aangesloten HD op de USB poort van de NAS. Flims streamen heb ik alleen ervaring via bekabeld netwerk. Ik ben van mening als je films op je TV wilt kijken, je of je router naast je TV moet hebben staan voor optimaal bereik en dus snelheid, kun je dit niet heb je een risico op haperende films. Daarom dus bekabelen. Streamen werkt uitstekend, nog geen hapering gehad. Muziek streamen op mobiel of iPad gaat ook goed, AVI op iPad of smart Phone ook uitstekend.

Natuurlijk ook wat dingetjes die ik persoonlijk minder vindt, al heeft dit niets met de NAS maar met de TV te maken. Echter zullen denk ik een hoop mensen hier tegenaan lopen. Dus voor je koopt, kijk of je TV alle formaten aan kan, en zo niet hou rekening met wat extra kosten.

Ik heb deze NAS in combi met een Samsung Smart TV. WIl je via het smart menu films spelen heb je beperkingen. AVI, MPEG e.d. is geen enkel probleem, echter complete Dvd's en HD's is lastig. Dvd's krijg je geen menu en kun je niet de hele DVD afspelen, of hij leest hem gewoon helemaal niet. HD films leest hij of niet, of zonder geluid, of zonder ondertitel, of zonder geluid en zonder ondertitel. Je kunt dan kiezen alles om te gaan zetten zodat je losse ondertitel files erbij zet, of via een MKV of anders ondertitels inbakt, maar dan nog is het bij elke film een verrassing of hij wel helemaal werkt. Daarnaast kun je ISO niet afspelen, wat inhoud dat je dit ook elke keer moet gaan omzetten. Erg omslachtig, althans, vindt ik. Bij mij moet het met 1 klik afgespeeld kunnen worden. Moet er wel bij zeggen dat als je een film hebt die helemaal goed werkt, hij wel prima afspeelt !! Dus....de oplossing; koop een los media playertje erbij en je bent van alle ellende af. Persoonlijk had ik dit niet verwacht, in mijn gedachten zou ik nu helemaal klaar zijn voor een perfecte media weergave, maar ik denk dat ik zelf op dit gebied niet genoeg onderzoek gedaan heb hoe het allemaal werkt. Dus de extra media speler was een investering die ik niet voorzien had....het kost dan wel niet super veel, maar het is toch weer geld...

Verder vindt ik de time back-up (zie package center) niet fijn werken; ik wil vanaf de NAS bepaalde mappen naar mijn externe USB back-uppen, echter is dit niet mogelijk...althans, ik kan niet vinden hoe. De standaard back-up functie in de NAS kan dit wel.

Ik ben nog lang niet uitgespeeld met deze NAS maar tot nu toe ben ik er dik en dik tevreden mee. Volgend project is om deze NAS om te toveren tot een TV server, daar gaan we binnenkort eens mee beginnen.

Conclusie, een absolute aanrader, het kost wat meer geld maar het is het geld dubbel en dwars waard als je een dikke media server wilt, met heel veel mogelijkheden. In een review van een ander las ik: "dit is echt een beest van een NAS" en ik wil me hier helemaal bij aansluiten !!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS214play?