Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL) Review

MeJustKidding 30 mei 2014, laatste update op 30 mei 2014, 545 views

Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)

Pluspunten

• FullHD (1080p)
  • Stevige laptop
  • Weinig geluid
  • Processor en videokaart prestaties
  • verlicht toetsenbord
  • USB (3)

Minpunten

• Windows 8.1
  • Geen SSD
  • Een relatief hoog gewicht.

Inleiding:
Hoewel ik erg fan ben van Asus heb ik besloten om een keer te kijken voor een Lenovo. De Lenovo Y510P-00303NL heb ik nu om precies te zijn 10 uur lang, daarom zal deze review voornamelijk gaan over de bouw en eerste indruk. Later zal ik de review uitgebreider schrijven.

Eerste indruk
Wanneer je de laptop voor het eerst ziet, ziet het er leuk uit. De klep is ziet er best strak uit maar het voelt aan alsof er makkelijk krassen op kunnen komen. Wanneer je de laptop open klapt veranderd het van een leuke laptop naar een toffe en aantrekkelijke laptop. De rood verlichte toetsen zorgen ervoor dat de laptop er krachtig uit ziet. Daarnaast is de verlichting van het toetsenbord erg handig in het donker.

De laptop ziet er verder stevig uit en voelt vrij stevig aan. Hij is wel wat aan de zware kant (2,837 kilo) maar wanneer je de inhoudt van de laptop ziet is dat nog niet zo heel raar.

De behuizing van het scherm daarentegen valt een beetje tegen, het ziet er iets wat goedkoop uit. Ook het materiaal voelt niet zo sterk aan. Maar wanneer ik op de zijkant druk heeft het niet zo veel effect op het scherm. Het scherm buigt wat mee, maar dat zorgt er juist voor dat een klap makkelijker word incasseert wanneer de laptop valt.

Bouwkwaliteit:
Zoals in de eerste indruk al omschreven ben ik erg tevreden over de zichtbare en voelbare bouwkwaliteit. Dit heb ik nog eens extra getest door de laptop op te pakken bij het scherm. Iets dat niemand zou moeten doen, maar vooruit dan maar. Wanneer ik dit vergelijk met een acer aspire 8930 heb ik erg veel vertrouwen in de lenovo gekregen qua bouwkwaliteit van het scherm.

In een andere review kwam ik tegen dat er een rand om de laptop heen zat dat scherp of irritant kon aanvoelen. Ik heb hier zelf nog niet echt last van gehad.

Het toetsenbord
Omdat ik erg onder de indruk ben van het toetsenbord kon ik het niet laten om hier eerst over te schrijven. Het toetsenbord is erg fijn om op te typen. Het enigste nadeel is de shift aan de rechter kant, deze is wat kleiner dan wat ik ben gewend. Dit zal uiteindelijk wel wennen zijn maar het had wat groter gemogen. Het toetsenbord maakt redelijk wat geluid wanneer je erop typt maar wanneer we het vergelijken met een G110 Logitech keyboard valt het ook best wel weer mee.

Intel Core i7-4700MQ & Nvidia GeForce GT 755M
Wanneer we gaan kijken naar het belangrijkste stukje hardware word ik erg blij. De I7-4700MQ processor is een erg snelle en vrij nieuwe processor. De processor werkt op een snelheid van 2.4 GHz maar kan worden opgevoerd naar 3.2 GHz dat vind ik erg indrukwekkend voor een laptop van deze prijsklasse. Dan wanneer we gaan kijken voor het grafische gedeelte komt de Geforce GT755M mooi in beeld. Dit kaartje is redelijk snel met een kloksnelheid van 980 Mhz Ook heeft dit kaartje een 2 GB GDDR5 5400 Mhz-geheugen.

Het scherm
Het scherm is helaas glanzend hoewel dit de kleuren mooier weergeeft had ik liever mat gehad. Dat was mijn eerste gedachte, maar na wat in de zon gezeten te hebben was het nog redelijk te doen. Er zit zeker wel meer reflectie in dan dat een mat scherm heeft maar het is nog te doen zullen we maar zeggen.

Wanneer je de kleuren gaat bekijken vind ik de kleuren er ook nog erg goed uitzien. Ik heb het vergeleken met een Iiyama prolite B2409HDS scherm en veel te klagen heb ik niet. Het is iniedergeval beter dan mijn oude acer laptop.
Daarnaast heeft het een maximale resolutie van 1920x1080 (Full HD 1080p) daar ben ik erg tevreden over.

Verder zal ik het hier bij laten want kleurenwaardes etc ben ik niet al te goed mee.

Internet kaart
Wat mij erg verbaasde was de wifi kaart de draadloze techniek is gebaseerd op een Intel 2230-kaart dit is naar mijn mening een interessant kaartje. Het kan namelijk een 300 Mbit/s halen op een 2,4 GHz-band terwijl ik altijd minder gewend ben geweest met een laptop. Daarnaast is ook het ethernet snel het is namelijk een gigabit ethernet, dit bevalt mij erg goed en ook dat ben ik niet gewend van laptops. Misschien werd het toch maar eens tijd voor een nieuwe laptop ;-).

Gaming snelheid
De snelheid met gamen is best aantrekkelijk, ikzelf game niet al te veel dus hoge of lage resoluties kan mij een worst wezen. Maar voor degene die graag gamen is dit laptopje best wel aangeraden. Verwacht niet dat je erg zware spellen op de allerhoogste resolutie kan spelen zonder dat hij daar moeite mee heeft. Ik heb dit niet uitvoerig getest dus ga qua gaming niet uit van mijn woord. Wanneer je dit laptopje wilt gebruiken voor alleen word en dat soort dingen dan zeg ik; koop alsjeblieft een goedkopere laptop :P 8)7

Verdere mening:
De laptop is vrij stil en hij wordt niet al te snel heet.
Hij is wat aan de zware kant er word gezegd dat hij 2,9 kilo weegt maar zover ik heb gezien weegt hij 2.837 dus wat mij betreft eerder 2,8 kilo qua afkorting.
De prestaties zijn uitstekend.
De prijs is erg goed, nu heb ik er 899 euro voor betaald en heb ik nergens anders die prijs kunnen terug vinden.
Opslag is prima met 1 TB. Helaas geen SSD maar de 8GB geheugen en processor trekken dit wel iets wat recht. Al had ik desondanks liever een SSD of op zijn minst een 7200 RPM HDD willen zien.

Verder heeft het 2x USB 3 en 1x USB 2. Waarom die één USB 2 geen drie USB 3 is weet ik ook niet, dit had ik liever wel gehad maar je kan niet alles hebben!
De USB 3 heb ik getest met een USB 3 externe schijf en hij haalde bij het kopieren van serie's een gemiddelde van 65 MB/s soms pieken naar 80 MB/s en soms dalen naar 50 MB/s. Maar het is en blijft tenslotte een HDD naar HDD dat het hem de das om doet.

Daarnaast heb ik nog even gekeken bij een andere site voor een review. Hier kwam ik tegen dat er een extra slot voor mSSD is vrijgelaten (mSATA SSD) wat dit alleen inhoudt weet ik nog niet precies. Wanneer je hier meer over wilt weten moet je het even verifiëren door een andere review. Ik werk tenslotte al 2 a 3 jaar niet meer in de ICT en heb dus van het nieuwe spul niet al teveel verstand.

Hopelijk heb ik je geholpen met deze review, mocht je toevoegingen hebben of fouten ontdekken plaats ze dan graag in een reactie hieronder. Bedankt.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)?

Prima review. Kun je ook aangeven waarom je Windows 8.1 als minpunt hebt opgegeven? Werkt het niet naar behoren op deze laptop?
Hey musje83,

Windows 8.1 werkt qua drivers wel met deze laptop. Alleen de reden van de minpunt is omdat Windows 8 / 8.1 zelf niet fijn werkt en je niet de optie krijgt om windows 7 te kiezen. :)
Ah zo. Ik vind Windows 8.1 juist heel fijn werken, beter dan Windows 7 :)
Heb je al geprobeerd Classic shell te installeren? Dan heb je feitelijk Windows 7 maar dan met alle voordelen van de verbeteringen onder de kap die Win8.x heeft ten opzichte van 7. De tegeltjes interface kun je zo vermijden.

Sorry voor mijn late reactie, bedankt voor je tip musje83 maar ik heb toch maar linux erop gezet :)