Corsair Hydro H110 Review

groene henk 30 mei 2014, 1.315 views

Corsair Hydro H110

Pluspunten

• Koelt geweldig, dus de processor gaat minder throttelen als je hem erg hoog overklokt
  • maakt tot 65% ronddraaien nauwelijks geluid
  • fans hebben PWM stand, dus je kunt ze met software van je moederbord regelen dat ze harder gaan draaien als de CPU warm wordt
  • was erg makkelijk installeren

Minpunten

• De radiator is erg groot (140x312mm). Kijk goed op de website en meet je kast op. Gelukkig had de tweaker waar ik hem van overnam dat niet gedaan en kon hem dus goedkoop overnemen. ;-). Om hem in de zeer grote kast te bouwen moest ik wel 2 USB-3 poorten demonteren op de bovenkant van de kast, maar die gebruikte ik toch niet.
  • er zit geen lampje in (sommige andere hebben dat wel)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Na uitgebreid internet onderzoek toch voor deze grootste van de Corsair koelers gekozen, want deze maakte het minste geluid en koelde het best vergeleken met Kraken X60/H100i/H105.
Ik had een Scythe Mugen 3 Gamers edition welke mijn 2600K al goed koelde. Echter mijn grafische kaarten met water gekoeld en dus ook de CPU nu erbij.

Ik heb de volgende cijfers uit de test getest met de I7-2600K (alle base clocks waren 100Mhz, Minimaal Prime95 10 minuten gedraaid, maximale waarden uit MSI afterburner gehaald):

Scythe Mugen 3 Gamers edition:

4200Mhz@1.25V: 71 graden
4600Mhz@1.34V: 87 graden
4700Mhz@1.38V: 95 graden
5000Mhz@1.5V: 98 graden => processor gaat langzamer draaien (soms terug naar 3600Mhz omdat de TJmax 98 graden is => oftewel de koeler kan hem niet koel genoeg maken

Corsair H110 (fan op 100% => volgens de handleiding 35dBA):
4200Mhz@1.25V: 62 graden (- 9)
4600Mhz@1.34V: 73 graden (-14)
4700Mhz@1.38V: 75 graden (-20)
5000Mhz@1.5V: 91 graden (-7, maar dit is natuurlijk meer omdat de oude koeler 5000Mhz niet "aan kan")

Corsair H110 (fan op 40% => fluisterstil):
4200Mhz@1.25V: 66 graden (-5)

Oftwel hij koelt geweldig! Ik heb hem nu op 60% gezet, waarbij je hem nog nauwelijks hoort.

Heb jij ook een Corsair Hydro H110?

[quote] Een I7-2600K heeft een TJ-max van 98 graden, dan wordt hij pas terug geclockt. Ik zie heel veel discussie op internet die roepen dat 1.5V te hoog is, 80 graden teveel is etc. Waarom geeft Intel die processor dan een TJ-max van 98 graden? Tevens heb ik altijd de temperatuur beveiliging aan. Het is gewoon hardware dat volgens specs kan worden gebruikt. Je moet goed weten wat je doet, eerst goede stresstesten doen en het Asus bord kan veel aan.[/qouote]

Als jij roept "waarom geeft intel dan een tjmax van 98c", dan vraag ik mij af of je werkelijk weet wat je aan het doen bent. Intel geeft daar de max omdat er schade kan ontstaan bij die temperaturen. dat is bij 97c niet minder en bij 96c ook niet. Boven de 75c kan er degradatie ontstaan.
Van de Intel site:
Tjunction Max is the maximum temperature the cores can reach before thermal throttling is activated. Thermal throttling happens when the processor exceeds the maximum temperature. The processor shuts itself off in order to prevent permanent damage. Zie http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-033342.htm.

Dus geen permanent damage zolang je thermal throttling maar niet uitzet. Het staat er gewoon.

Je moet echter wel weten wat je aan het doen bent. Niet meteen je nieuwe CPU op 5Ghz knallen, prime draaien en niet opletten als die gaat freezen. En sommige CPU's willen gewoon niet op 5Ghz lopen, zeker als je moederbord met weinig stroomfasen of goedkope condensatoren hebt. Ik denk dat eerder het moederbord of de voeding zal doorbranden ipv de CPU.

Nogmaals: zolang je de thermal throttling van je CPU niet uitzet, wordt hij vanzelf teruggeklokt.

Let wel even op dat je naar de warmste core kijkt en niet naar de temperatuur die de moederbordtool aangeeft. Deze geeft bij mij bijvoorbeeld maar 87 graden aan als er al 1 core op 98 graden warm is. Ik gebruik daarvoor MSI-afterburner, die per core aangeeft hoeveel warm elke core is. Als de processor wordt teruggeklokt, dan moet je dus minder overklokken of het Voltage lager zetten.

Ik zet al meer dan 25 jaar pc's in elkaar en heb trouwens nog nooit een doorgebrande CPU gehad. 98 graden lijkt warm (toen ik dat voor de eerste keer zag, leek mij het ook veel te hoog, maar Intel zegt dus dat het kan).

Qua GPU laten de huidige 290x kaarten laten standaard uit de kast ook de temperatuur oplopen tot 94 graden voordat ze automatisch terug worden geklokt. En dit is zonder overklokken, gewoon standaard uit de doos.
Je haalt Tcase en Tjuction door elkaar! Als gebruiker dien je je te houden aan Tcase en niet Tjuction! Ik draai zeker al wat jaartjes mee, al helemaal als het om overklokken gaat, Ik heb met de Nederlandse top samengewerkt, LN2 enz enz. Om mijn maat en Nederlands nr1 overklokker te quoten vanuit het OC topic:
[message=41728062,noline]nedernakker schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:16[/message]:
Zoals ik al vaker heb gezegd hier moet je niet naar TJmax kijken. TJmax is het throttlepunt voor korte piek belastingen. De temperatuur waar je naar moet kijken is Tcase.

Zoals je hier ziet is die 72,7 graden. Als jij temperaturen van 100 graden op de cores toestaat, dan zal deze temperatuur fiks overschreden worden. op de lange duur zal dit je cpu gewoon beschadigen.

Tcase is de sensor die je moederbord uitleest. Bij de laatste generaties Intel cpu's is gebleken dat bij lange 100% belasting Tcase zo'n 5 tot 10 graden onder de deltaT tot TJmax zit. Zodoende is dus Tcase + 5/10 graden de maximale coretemp die je onder load wilt aanhouden
Laat ik daarnaast zeggen dat er in de OC topics waar ik actief in ben, er meerdere cpu's zijn gedegradeerd/gesneuveld door hoge temperaturen en 'medium' voltages. Dat jij persoonlijk deze ervaring niet hebt is mooi, maar ik wil toch tegenspreken dat 'net onder 100c' prima en gezond is, dat is al meerdere malen uitgewezen. Wat je zelf uiteindelijk met je hardware doet is prima (al zou ik t zonde vinden als je cpu stuk zou gaan). Maar voor algemene info zodat iedereen snapt dat dat niet de manier is. Overigens is deze temperatuur voor elk processor ontwerp anders.

[Reactie gewijzigd door millman op 31 mei 2014 21:50]

offtopic: met zulke hardware ben je niet echt groen, maar 'gewoon henk' of 'holy jezus wat een hardware henk?'

Verder durf je wel zeg, je proc in de 100c pushen :0 Met een sandy houden we ongeveer 75c, met ivy 80 en met haswell 85c.. Verder goede test. Wat fotootjes en grafieken en dat maakt je review wat meer af ;)
Off-topic: het is inderdaad een lekker systeempje. Ik speel graag high-resolution op de 2560x1440 en dan heb je wat hardware nodig. Echter veel spul is 2e hands, dus dan vallen de kosten mee.
Qua groen: ik gebruik het systeem alleen om te gamen. Voor de rest heb ik alleen laptops en een NAS die in de groene modus staat. En ik werk en sport veel, dus zoveel gamen komt er ook niet van.

Foto's komen later pas, want ik ben nog de koeling van de grafische kaarten aan het vervangen.
Twee hebben nu de standaard stofzuiger koeling en ik ga ze nu ombouwen met een Arctic Hydro 120. Gisterenavond heb ik de fans/radiatoren ingebouwd (moest daarvoor wel wat extra boren en slijpen), vanavond de rest.

Daarna kan ik high-end spelen met alles op ultra/1440P met 60fps. Alleen bij BF4 zet ik de scaling op 150% ipv 200%, 200% is wel veel realistischer mooier, maar vertraagd erg (je draait dan eigenlijk UHD resolutie).

Tip voor de kopers van een 290x: koop er 1 met aftermarket cooling of zet er een Arctic Hydro 120 op, maar dan wel wel extra heatsinks op het memory. Kost ongeveer 100 euro per kaart, dus je bent goedkoper uit met een aftermarket. Ik kon de standaard 290x erg goedkoop 2e hands krijgen.

[Reactie gewijzigd door groene henk op 30 mei 2014 08:44]

De temps lijken me wat hoog?

Ik draai een single rad Intel TS13X met een 4770K @ 4600Mhz standaard voltage.
Dit geeft me idle ~39 graden en tijdens gamen ~55. En dit is @ 974 rpm.
1. Welke temperatuur kijk je? Ik kijk naar de temperatuur van de warmste core in MSI afterburner, niet die de moederbord tool (Asus Suite) aangeeft.
Bij 4600Mhz@1.33V wordt de warmste core 73 graden, maar is de CPU temperatuur volgens de Asus tool 58 graden. Daar mijn CPU terugklokt als 1 core de TJmax (98 graden) aantikt, wil je naar de hoogste core temperatuur kijken. TJmax van jouw processor is 100c (Sandy = 98, Ivy = 105, Haswell = 100).

2. Niet elke game trekt 100% uit je CPU. Hij zal eerder je GPU naar de max laten gaan ipv je CPU. Die komt bij mij bijv. bij Crysis 3 niet boven de 80% (4.2Ghz). Om echt alleen naar de CPU te kijken zul je prime (http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205) moeten draaien en je CPU 10 minuten op 100% laten rekenen. Dan zul je waarschijnlijk wel hogere temperatuur meten met MSI-afterburn (geeft trouwens ook de maximale temperatuur aan, zodat je niet continu hoeft te kijken).

3. Een 4770K is gebouwd met 22nm, mijn 2600K met 32nm. Dus die zal waarschijnlijk ook minder warm worden. Ook processors tot processor kunnen verschillen.
MSI Afterburner draait bij mij eigenlijk constant omdat ik wat problemen had met VGA temps/niet overschakelen naar 'game mode' zodat als ik iets raars merkte ik dit gelijk kon zien op mijn 2de scherm zoals b.v. gpu @ 300 mhz maar memory @ 1250, wat dus 1000/1250 zou moeten zijn.

CPU en GPU worden standaard gemonitord.

Ja ik heb ook Prime gedraaid toen ik mijn spul net had om te kijken of het systeem stabiel was/bleef. De hoogste temp die ik zag was 81 graden @ 4.6Ghz, tijdens normaal gebruik zit op de eerder aangegeven idle 39C en tijdens een potje gamen max 55.

Kan het niet zijn dat je koel element minder goed contact maakt?
Jouw processor wordt maximaal 81 graden @4600Mhz.
Mijn processor wordt max 73 graden @4600Mhz.

Jouw processor verstookt een TDP van 77 Watt bij 3.9Ghz en die van mij 95Watt bij 3.8Ghz. Dus jouw processor wordt minder gauw warm bij meer Ghz.

Maar de H110 koelt mijn processor 8 graden koeler. Dus het contact is wel goed en het betekent ook dat de koelcapaciteit van de H110 beter is als de TS13X. Op basis van jouw en mijn cijfers, koelt hij 29.5% meer als de TS13x (Wattages op elkaar delen, Ghz-en op elkaar delen en temperatuur op elkaar delen (wel met Kelvin rekenen ipv Celsius) en daarna alles met elkeen vermenigvuldigen).

Wat natuurlijk ook logisch is omdat hij een 28x14cm radiator heeft tov een enkele 12x12cm.

Een 2e scherm is echt super-handig voor het meten van de GPU snelheid/temp. Ik heb een Logitech G19 toetsenbord met een klein LCD schermpje wat ook de MSI afterburner waarden kan weergeven.