Specificaties GF GTX 260 (666MHz), 896MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 260 GTX 896MB DDR3 Black (GX-260N-ADB9) Review

jordy2811 7 februari 2009, laatste update op 7 februari 2009, 1.668 views

XFX GeForce 260 GTX 896MB DDR3 Black (GX-260N-ADB9)

Pluspunten

• Snel
  • temps
  • prijs (239 toen ik 'm kocht)
  • gratis game (mirrors edge)
  • gratis 3dmark vantage
  • verbruik (goede 500W voeding is genoeg)

Minpunten

• herrie die van de koeler af komt
  • grootte van de kaart
  • 3dmark vantage alleen onder Vista te gebruiken

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Aangezien de andere reviewer zich beperkt tot de 1440x900 en lagere resoluties leek het mij zinvol om nog iets te zeggen over wat hogere resoluties. De XFX GTX260 Black edition draait bij mij op 1920x1200.

Voordat ik deze kaart aanschafte moest ik het doen met een Asus 8800gt 512mb. Omdat ik overstapte op een 24'' monitor werd dat een beetje krap om games als crysis vloeiend te laten lopen. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat mijn 500W coolermaster voeding in staat zou moeten zijn een GTX260 van genoeg spanning te voorzien. Ook de afmetingen van mijn kast vormden geen probleem voor deze kaart van maar liefst 26.7cm!

Na het plaatsen van de kaart direct aan de slag gegaan. Windows had ik de dag ervoor al opnieuw moeten installeren dus ik begon met een schone lei. Aangezien ik Xp draai doe ik het nog met 3dmark 06.
Processor(E8400) op 4.2GHz laten lopen en de kaart op stock. Dit leverde een score op van 17625.

Omdat ik voor de aankoop natuurlijk wat speurwerk over de kaart had gedaan was ik erachter gekomen dat de kaart met zijn prima koeling in staat moest zijn tot meer dan stock snelheden. Overclocken dan maar.
Standaard draaien de 216 stream processors op 666MHz, het geheugen loopt op 2300MHZ (2x 1150) en de shaders doen hun werk op 1404MHz. Na een dag testen kwam ik uit op de volgende snelheden:
666 -> 720
1150 -> 1250
1404 -> 1500
Dit alles zonder ook maar iets aan voltages te doen.

Een nieuwe run 3dmark06 leverde een score op van 19040. Een mooi verschil. Wat betreft temps:
stock idle 42'C
stock load 65'C
oc idle 42'C
oc load 70'C
Al met al erg nette temperaturen.

Maar nu, ingame prestaties 1920x1200 (met overclock):
Crysis alles high AA2x 39fps avg
CoD4 alles max AA4x 112fps(!)
Fc2 alles very high AA2x 79fps

Wat mij betreft zeer nette prestaties die verdacht dicht in de buurt liggen van een gtx280. Wel een groot nadeel is de herrie die van de koeler afkomt na een kwartiertje lekker gamen. Vanaf 70% begint het geloei. Meestal laad ik voor het gamen een profiel dat de koeler standaard op 65% laat draaien.

Mijn conclusie:
Een kaart die aan de verwachtingen voldoet.

• E8400 @4.2gHz
  • Gigabit P35
  • 4gb Kingston hyperx 1066mHz
  • 500W coolermaster
  • 24'' Acer 1920x1200
  • Windows XP

Heb jij ook een XFX GeForce 260 GTX 896MB DDR3 Black (GX-260N-ADB9)?

Die negatieve eigenschap '3dmark vantage alleen onder Vista te gebruiken' heeft niks te maken met de kaart en past dus ook niet in deze review. Verder een goede review hoor ;)
heb je over nagedacht om rivatuner te gebruiken om een fanprofiel te maken, dan hoef je niet elke keer een profiel laden voor je gaat gamen

rivatuner

fanprofile
Bedankt voor je tip, ik gebruik zelf nVProfile, deze laadt ook automatisch. Met ''Meestal laad ik voor het gamen een profiel dat de koeler standaard op 65% laat draaien.
''
bedoelde ik niet vooraf, maar ten behoeve van. Het laden van het profiel stel je automatisch in. Maar toch bedankt voor de tip!
Kun je ter referencie ook de waardes van je oude kaart in de review opnemen?
Lijkt me namelijk nutig om te zien
wat denk je wat stream processors zijn?, juist, shaders... :z

Voor de rest nu niet echt een review waarmee je te koop mee kunt gaan lopen, maw een andere reviewer kan gaan afkraken op de door hem gebruikte resolutie, en ik mis heel wat dingen zoals vergelijkingen zoals hier boven voorzichtig gesteld is, en de onderbouwing is vaak ook niet echt aanwezig...

maargoed, het is een leuk kaartje, en ikzelf voeg dan maar toe dat de hd4870 1gb van ATI een gelijkwaardig alternatief is :)
Het is ook niet mijn bedoeling geweest de andere reviewer af te kraken, het leek me gewoon nuttig om nog iets te vertellen over deze kaart op een wat hogere resolutie aangezien steeds meer mensen op hogere resoluties draaien.

4870 is inderdaad een goed alternatief, zeker qua prijs is die wat gunstiger.

Wat betreft het shader-stream processor verhaal, dat zal ik aanpassen!

Verder is dit mijn eerste review, opbouwende kritiek is dus zeer welkom!