Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

laforte 27 mei 2014, laatste update op 28 mei 2014, 1.128 views

Google Chromecast (2013)

Pluspunten

• Mooi compact design
  • Makkelijk in gebruik
  • Snel en weinig bugs
  • Compatible met alle TV's die hdmi hebben

Minpunten

• Werkt alleen op 2.4ghz Wi-Fi
  • Geen instellingen zoals VPN/DNS
  • weinig apps beschikbaar die kunnen streamen naar de chromecast

Sinds 2 weken in het bezit van de google Chromecast na het te hebben besteld in de play store van google. Ik heb de Chromecast gekocht aangezien mijn huidige Philips tv van 3 jaar oud geen goede netTV functie heeft. De apps op netTV worden niet meer ondersteund zijn traag en vol bugs.

Het aansluiten ging zeer eenvoudig en het instellen was gereed binnen 5 minuten.
Bij de eerste 2 keer verbinding maken met mijn netwerk gaf de Chromecast een error. De derde keer ging het wel goed en zag ik de Chromecast optie ook gelijk staan bij Netflix.

Een video sturen van af mijn mobiel (Nexus 5) is zeer eenvoudig en snel. Tijdens het kijken van een video kan je de app sluiten en kan je je mobiel voor andere dingen gebruiken.
Een groot nadeel hiervan is dat als je Netflix kijkt via een VPN je dit dus niet naar je Chromecast kunt sturen. In de Chromecast zelf kan je ook geen VPN instellen. Je kunt dus alleen content bekijken die beschikbaar is in eigen land.

Overige apps zoals Youtube en Plex werken prima en tot nu toe geen bugs kunnen vinden.

update 27-5-2014:

Hoe dan wel Netflix content uit andere landen kijken?
  • De Chromecast rooten en vervolgens de instellingen wijzigen.
  • DNS invoeren in router om de standaard DNS setting van de Chromecast overbruggen en door te sturen naar een andere DNS server.
Ik heb besloten voorlopig de Chromecast niet te rooten en helaas is mijn standaard ziggo modem/router niet in staat een dns of vpn in te stellen.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Je kan toch ook een VPN op je router aanzetten en een bepaalde type requests over VPN pompen? Of een DNS server gebruiken die netflix DNS reroute via een VPN client op je router?
Klopt dit kan, mijn modem heeft echter niet deze opties. Aangezien de modem van ziggo kwalitatief uitermate teleurstellend is zal de aanschaf van een nieuwe modem niet lang meer duren. Bij de aanschaf moet ik dus opletten dat de modem deze functies heeft.
Chromecast gebruikt sowieso standaard 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Dus je DNS instellen in je router heeft geen zin. Je zou wel 8.8.8.8 kunnen door routeren naar een andere DNS server.
Dat bedoel ik ook, excuus.