Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T240HD Zwart Review

Pjotterpot 5 februari 2009, laatste update op 5 februari 2009, 2.947 views

Samsung Syncmaster T240HD Zwart

Pluspunten

• Beeldoppervlak
  • Prijs-kwaliteit verhouding
  • Full HD
  • Veel aansluitmogelijkheden (HDMI, DVI, SCART, digitaal audio)
  • TV en PC monitor

Minpunten

• Verticale inkijkhoek
  • De geschikte kleurinstelling vinden koste erg veel tijd

Featureset:
Dell xps 630 2,4 quadcore / 4GB-800mhz / 2x 8800Gt SLI
Samsung 226 BW
Harman kardon Cinelife

Inleiding:
Ik was op zoek naar een nieuwe tv-monitor voor bij mij huidige systeem. Vooral om 1080p films in full hd te kunnen kijken. Daarnaast leek mij deze monitor ook wel handig omdat er een tv-tuner in zit. Ik heb eigenlijk niks te klagen met een 22" Samsung 226BW , maar naar 2jaar wel zin in wat nieuws.
Bijvoorkeur wederom Samsung omdat ik er erg tevreden over ben.

*Specs:
Schermgrootte 24”
Helderheid 300 cd/m2
Contrast ratio DC 10.000:1 (1.000:1 typ)
Resolutie 1920x1200

Digitaal sound

*TV-gebruik
Nog niet kunnen testen.

*PC-gebruik
De resolutie van het beeldscherm maakt je bureaublad echt enorm. Het instellen van de geschikte kleuren koste me nogal wat moeite. De lichtopbrengst van de T240HD is t.o.v de 226BW (te) groot. Na wat aanpassingen toch een goeie setting gevonden. In windows merk ik vervolgens weinig verschil. Kleuren zijn goed, teksten zijn goed te lezen en explorervensters zijn kinderlijk eenvoudig naast elkaar te plaatsen.
Alleen icoontjes en vensterteksten zijn soms zo klein dat het niet prettig leest. De resolutie van de 226BW is dan toch wat prettiger met lezen.

*Gaming
Omdat ik geregeld games speel en het geweldig vind om op nog hogere resoluties te spelen heb ik het meteen maar even gechecked. De games die ik gespeeld heb zijn: GTA4, Call of duty 2/4 en Grid. Zeer goede resultaten. Geweldige kleuren weiniig tot geen last van ghosting. Kortom zeer tevreden.

*Movies
Verschillend materiaal bekeken op zowel 720p als 1080p. Beeld is iets scherper dan de 226BW maar bijna niet noemenswaardig. Het beeldoppervlak daarentegen is wel aanzienlijk groter. Kleuren zijn goed.
Zwart is Zwart. Opvallend is wel dat de verticale inkijkhoek zeer beperkt is. Wanneer je een centimeter of 10a 20 verticaal ten opzichtte van beeld beweegt (op 1m) verkleurt het beeld naar veel donkerder.

*Conclusie
Voor mij een zeer prettig beeldscherm voor erbij. Goed om films op te kijken, werken in windows gaat prima (behalve van de kleinere letters en iconen). Ook gamen gaat prima, geen last van ghosting.
Voor de prijs van de monitor en de kwaliteit ben ik zeer tevreden. Ben erg benieuwd hoe de monitor het doet op tv-kwaliteiten.

Even geduld voor een aanvulling dus.

• Dell XPS 630
  • Samsung 226BW
  • Windows Vista

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T240HD Zwart?

Heb deze een maand geleden gekocht, ben er niet tevreden over wat betreft de TV functie
Er zit een luide zoem op dewelke niet aanwezig is tijdens PC gebruik maar aangezien je de HD versie koopt om TV te kijken en ik daar 400 euro voor betaalde wat toch al snel 100 euro meer is dan zonder de TV functie ...
Winkel zei 3 weken terug dat ze contact zouden opnemen met Samsung voor te zien of er een firmware voor is of iets dergelijks wat natuurlijk totale onzin is, heb niets meer gehoord van hun ...

En dan moet je weten dat ik tijdens aankoop de monitor heb laten testen in de winkel voor pixeldefecten.
Dat is wel erg teleurstellend. Ik hoop niet dat het ook bij mijn monitor is. Ik zal het snel eens gaan testen.
Heb dit al verscheidene keren gelezen in reviews dat sommige samsungs dit hebben, mijn fout was dat in de winkel ik hem alleen maar in PC modus heb getest voor pixels natekijken.
Alle andere modussen hebben dit niet, zelfs niet in DTV, enkel in gewone analoge setup.

Extreem irritant als je bv snooker aan het kijken bent : |:( , ook tijdens schakelen van kanaal bijzonder veel lawaai dat je hoort.
Enige dat je kan doen is de TV verder weg zetten en het geluid hoger :+ of een digitaal abbo kopen |:(
Ok. Dus een digitaal abonnement bied hier dus uitkomst.

[Reactie gewijzigd door Pjotterpot op 8 februari 2009 20:26]

Lijkt me wel maar aangezien ik geen digi abo heb kan ik het niet testen :'(
Ik heb een vraag over de t240HD. Hoe goed is de tv-tuner van dit toestel? Ik wil een nieuwe TV kopen maar wil niet zo'n groot bakbeest. 24" Vind ik een mooie maat voor een TV en eigenlijk vind ik deze qua vormgeving het mooist. Ik weet dat dit een monitor is maar vraag me dus af of hij qua TV beeldkwaliteit (bij digitaal signaal) veel onder doet voor echte LCD TV's. Kan deze monitor concurreren met TV's uit dezelfde prijsklasse?
Daar is aan gedacht bij Windows :) Je kan de DPI hoger zetten zodat iconen en leestekens groter worden.
wat ik me afvraag, kan je tv kijken in een venster, dus gewoon computerbeeld en dan in een venster tv beeld? Zoals elke tv kaart dat kan.