Acer Aspire V5-573G-54208G50aii

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 500GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire V5-573G-54208G50aii Review

HetGezegde 23 mei 2014, laatste update op 23 december 2014, 31.400 views

Acer Aspire V5-573G-54208G50aii

In mijn ogen de beste laptop voor dit geld. Grafisch dik in orde; helder en mooi full-HD scherm; prachtig design. Tijdens een hevige BF4 sessie wordt 'ie warm: 85 graden Celsius. Boven de F1-F12 toetsen wordt de behuizing erg warm ~ logisch. Het is niet zo dat 'ie dan uitvalt.

Pluspunten

• Slank design
  • Lichter dan andere 15,6 inch modellen
  • Krachtigste GPU in deze prijsklasse
  • Dubbele koeling
  • Verlicht toetsenbord
  • Powerbutton aan zijkant is "vergrendeld" wanneer dichtgeklapt
  • mSATA slot

Minpunten

• Toetsen moeten soms wat harder ingetypt worden
  • Slechts één USB3.0 poort

Een leuke reactie of een mooie moderatie is altijd fijn

Introductie
Mijn vorige laptop (een MSI FX600 met een i5-460M CPU en een GT325M GPU) is vorige week (donderdag 15 mei 2014) gesneuveld en het was tijd voor een nieuwe. (HDD, SSD en geheugen in orde, maar geen beeld, ook niet extern; mainboard en/of CPU en/of GPU defect).

Mijn eisen
Na een weekend druk zoeken via de mobiele versie van tweakers.net ben ik tot twee laptops gekomen die in mijn ogen een ogen een hoge prijs/kwaliteit verhouding hadden. Ik was opzoek naar de volgende specificaties:

1. Minimaal een i5 processor;
2. Geheugen maakte me niet uit (heb nog een strip van 2GB en 4GB van m'n vorige laptop over);
3. Minimaal 500GB aan HDD;
4. Plek voor een SSD (eventueel in een HDD-caddy op de plaats van de OD), of;
4. Plek voor een mSATA;
5. Een 15,6inch, mat, Full-HD scherm;
6. Een goede grafische kaart.

Twijfels
Twijfels, twijfels, ik heb een heel weekend getwijfeld. In eerste instantie over een Lenovo (Lenovo Essential B5400 (MB824MH)), met een Core i5-4200M, natuurlijk weer een mat scherm en een GT720M grafische kaart.
Na wat vergelijken en zoeken op www.gpuboss.com ben ik erachter gekomen dat mijn eerdere GT325M op sommige vlakken beter presteert dan de GT720M en dat moest ik natuurlijk niet hebben.

Ik ben daarna gaan kijken naar een graka die dan weer een stapje beter is dan de GT720M; de GT740M of de GT840M.
De GT840M presteert beter dan de GT740M, maar mijn oog viel toen op nóg een stap hoger; de GT750M. Een bazenkaart waar ik direct verliefd op werd. Veel krachtiger was er niet te vinden onder de 850 euro en in combinatie met een slank, chique design.

Natuurlijk heb ik ook "onderzoek" gedaan naar de CPU via www.cpuboss.com. Hier kwam ik tot de conclusie dat de i5-460M helemaal niet zo slecht was en dat er maar weinig veranderd is in de jaren. Een gemiddelde Core i7 is beter dan een gemiddelde Core i5. Ik heb alleen altijd goed kunnen werken met een Core i5, dus een Core i7 was in mijn ogen te zwaar (gebruik er hoogstwaarschijnlijk niet alle snelheid van) en omdat ik toch een mSATA wil gebruiken, denk ik dat ik genoeg snelheid heb.

Toch heb ik nog getwijfeld over een i7 en bleef uiteindelijk de twijfel hangen tussen de volgende twee notebooks:

1. Asus N56VV-S4069H
2. Acer V5-573G-54208G50aii (of -akk voor de zwarte variant)

De Asus bevat de volgende specificaties:
CPU: i7-3630QM
GPU: GT750M met 2GB gddr3 geheugen
RAM: 6GB (max 16GB)
HDD: 500GB (op 5400rpm)
OD: DVD-ram
EXTRA: Geen plaats voor een mSATA of extra HDD/SSD (behalve bij gebruik van een HDD-caddy) + losse bas-module

De Acer moest het met wat andere specificaties doen:
CPU: i5-4200U
GPU: GT750M met 4GB gddr3 geheugen
RAM: 8GB (max 12GB)
HDD: 500GB (op 5400rpm)
OD: Geen
EXTRA: mSATA slot + super dun

Beide notebooks bevatten een mat Full-HD scherm en de Acer bevat een IPS scherm (de Asus ook volgens mij).
Zowel beide notebooks hebben dus een mogelijkheid om een SSD/mSATA te plaatsen (hetzij via een caddy).

Ik twijfelde enorm tussen de twee laptops, ook omdat ik nog een SSD over had van mijn vorige NB (Samsung EVO 840 a 120GB). Uiteindelijk is het deze geworden, omdat ik geen i7 processor nodig heb en ik een slank design meer laat meewegen. Ik heb mijn SSD verkocht via V&A en een mSATA gekocht via www.4launch.com, de Kingston mS200 a 120GB. Op de mSATA heb ik Windows 8.0 pro 64-bit geïnstalleerd, omdat deze versie op mijn MSI heeft gestaan. En wanneer ik de keuze heb tussen een Windows 8.1 versie van Acer met bloatware of een Windows 8.0 pro versie, dan kies ik voor de pro variant. Een herinstallatie was sowieso nodig, omdat ik een mSATA heb geplaatst.

- Heb mijn Kingston bij 4Launch aangemeld als RMA en ze sturen mij een Samsung EVO van 120GB op. Ik ben namelijk niet te spreken over de prestaties van de Kingston. Hierover meer onder "prestaties".

De Acer kostte mij 738,05 euro via www.modern.nl
Ik kreeg 50 euro voor mijn SSD via V&A
Ik heb een mSATA gekocht voor 75 euro
In z'n totaliteit ben ik voor deze laptop 763,05 euro kwijt geweest.

Featureset
Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze Acer V5-573G, omdat de grafische processor meer geheugen bevat (niet dat ik die 4GB binnen korte tijd vol zal krijgen met games, maar wellicht handig voor later). Daarnaast issie goedkoper dan de Asus en een stuk dunner.
Voordeel van de Asus t.o.v. de Acer is dat de Asus van betere bouwkwaliteit is. De Asus is een stuk dikker en dat maakt 'm sterker. Dik plastic zit er voor deze Acer niet in; heeft te maken met het gewicht en de dikte van het apparaat.
Ook het mSATA slot prefereer ik boven het gebruik van een HDD-Caddy voor een SSD; de laptop blijft dun en geef toe, een caddy is toch niet de perfecte oplossing voor het inbouwen van een SSD.

Het toestenbord typt minder lekker dan mijn vorige MSI. Ik maak vaker een typo, doordat de toetsen duidelijk en in het midden ingedrukt moeten worden. Ik moet wel zeggen; wanneer ik er mijn hoofd bij houdt, raakt het gewoon. Ik raak er gemakkelijk aan gewend. Gewoon iets harder typen :)

Guides
Guides zijn te vinden in de reacties onderaan. Ik heb ze uit de review gehaald, omdat de installatie niet voor iedereen op gaat.
Ook kun je voor een handleiding terecht op mijn Tweakblog: "Clonen van HDD naar Samsung mSATA"

Prestaties
Ondanks dat er "maar" een i5-4200U processor in zit met een kloksnelheid van 1,6GHz met een turbo tot 2,6GHz, reageert de laptop snel. Ik heb ook het idee dat er sinds de eerste generatie core-i processoren weinig veranderd is qua snelheid.
In combinatie met een mSATA is het een heerlijk vlotte laptop met een accuduur van minimaal 4uur bij hoge prestaties (lees: minimale processorsnelheid 100%, actieve koeling, selectieve USB onderbreking uit, maximale prestaties qua GPU e.d.).

Nadeel is wel dat de laptop niet de volledige processorsnelheid gebruikt wanneer deze enkel op de accu werkt. Dit is niet softwarematig aan te passen. Ach.. ik kan er mee leven (:

Ik kan nu eindelijk NFS:The Run spelen, alles op de setting "ultra". Een prachtige, film-achtige game met veel spektakel. Dit leek me daarom ook een mooi spel om te laten zien.
Ik speel ook BF4 (is nog druk bezig met downloaden), maar dat lukte ook zonder problemen op mijn vorige NB. Vandaar dat ik er niet vanuit ga dat het op deze Acer complicaties op zal leveren.

Video NFS:The Run:

Ook het geluid is dik in orde (qua helderheid en volume; kan erg hard, hoewel de lage tonen dan wel volledig wegvallen). De Asus zal in combinatie met zijn bas-module wel betere lage tonen weergeven op een hoger volume ~ ja dat is zo; heb 'm in levende lijve mogen horen!
Zelf gebruik ik vrijwel altijd een headset of losse speakers.

Video opstarten NB met mSATA (Kingston)

Bij 4 seconden druk ik de powerbutton in en bij 13 seconden is het aanmeldscherm te zien. ~ deze Kingston is omgewisseld voor een Samsung

Video opstarten NB met mSATA (Samsung)

Nu is hij nog wat sneller met de mSATA van Samsung. Bij 3 seconden druk ik de powerbutton in en bij 8 a 9 seconden is het aanmeld scherm al te zien.

Snelheid van mijn mSATA (Kingston)
CrystalDiskMark:

HDtune Pro:

Te zwak in mijn ogen. 4Launch doet niet moeilijk en wil mijn Kingston aannemen. Ik ruil 'm om voor een Samsung EVO a 120GB. Hiervoor heb ik een SSD gehad van de EVO (ook 120GB), was er erg tevreden over; ook de software die Samsung mee levert heeft toegevoegde waarde.

Hier trouwens een review van Tweakers over de mSATA modules, waaronder de:
- Crucial m400
- Intel 525
- Kingston mS200
- Plextor M5M
- Samsung 840 EVO
en http://tweakers.net/revie...s-iometer-resultaten.html

Je ziet duidelijk dat de EVO het snelst is en de Kingston juist het traagst. De Kingston maakt af en toe rare sprongen in de grafieken.
Dit in tegenstelling tot wat de theoretische waarden ons vertellen. Op papier lijkt de SSD van Kingston heel wat.

Hier de testresultaten van de Samsung 840 EVO 120GB:
CrystalDiskMark:

HDtune Pro:

Zoals je kunt zien een stuk sneller dan de Kingston die ik eerst had. Ik ben blij dat ik heb gewisseld ~ gouden wissel.

Temperatuur
Hier kun je de temperatuur zien tijdens een gewone internetsessie.

En hier de temperatuur tijdens een zware Battlefield 4 sessie.

Tijdens een potje Battlefield, wordt de laptop erg warm. Niet alleen intern, maar ook extern.
Natuurlijk niet vreemd dat de laptop zo warm wordt, alleen extern wordt de behuizing op een bepaalde plek bijna 50 graden Celsius. Dat is niet meer fijn om aan te raken.
Het is duidelijk te zien dat de warmteontwikkeling aan de achterkant van de laptop optreedt. Gelukkig maar; mijn polsen blijven enigszins fris.

Beeldkwaliteit
Een mat, Full-HD scherm met IPS. Wat kan ik nog meer zeggen? Ik heb op www.notebookcheck.net het volgende gejat:

Dit wil zeggen dat de hoek rechtsonder het slechtst verlicht wordt. Niet heel erg, want het scherm zelf is verlicht genoeg met maximaal 311cd/m2.
Je ziet ook dat de zwart waarde slechts een verlichting van 24cd/m2 heeft. Dat wil zeggen dat zwart echt zwart is en niet grijs. En doordat het scherm een matte coating heeft, reflecteert het zwart niet.

Het beeldscherm is in één woord prachtig.

Als ik één nadeel moet noemen van het beeldscherm, is dat het beeldscherm de helderheid aanpast op datgene wat er op het scherm aanwezig is.
Dus de laptop "ziet" de helderheid van de content op je beeldscherm. Wanneer je eerst bijvoorbeeld een donkere pagina (een Youtube filmpje bijvoorbeeld) en daarna een fellere pagina bezoekt (zoals Tweakers), dan wordt het scherm wat donkerder. Natuurlijk een mooie feature, maar het scherm verlicht/verdonkert stapsgewijs; je ziet dus een lichte flikkering tijdens de aanpassing.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Ik heb de laptop direct open geschroefd en de achterkant gaat er in één keer af. Geen gekloot met verschillende klepjes waar alles apart achter zit. Nee, ik kan in één keer bij mijn HDD, mSATA module, geheugen, wlan adapter en de koeling.
Het lijkt erop dat ze een beetje van Apple hebben afgekeken met het kleine moederbordje, de ingebouwde accu, de koeling aan de achterkant en het gebruiken van loze ruimte (want die is er niet).

Tijdens het typen van deze review viel me op dat het pootje rechtsonder de tafel niet raakt. Dit maakt 'm een beetje wankel.

Fotootje van binnenwerk:

De HDD is er een van Seagate en is de "thin" uitvoering. Ik wilde namelijk in eerste instantie mijn oude HDD plaatsen, omdat die 640GB groot is, maar dat paste niet; te dik.

De powerbutton zit aan de linker zijkant van het apparaat, samen met een USB 2.0 poort.
Mijn laptop gaat altijd op z'n zijkant mijn rugtas in en ik was in eerste instantie bang dat dan de powerbutton ingedrukt zou worden.
Wanneer de laptop dicht is, werkt de powerbutton niet, dus ik hoef niet bang te zijn dat deze Acer aanspringt in mijn tas.

Aan de rechterkant zit nog een USB 2.0 poort (met mijn muis ontvanger), een SD kaart lezer en een 3,5mm audio jack.

De achterkant heeft twee ventilatieroosters, een UTP aansluiting, een USB 3.0 poort, een HDMI aansluiting, een aparte Acer displayport aansluiting en het oplaadpunt.

De NB staat aan, en het scherm is dichtgeklapt:

Zo ziet 't eruit als 'ie open is:

Zoals al aangegeven zal de Asus een stuk robuuster aanvoelen, aangezien deze dikker is qua behuizing. Ikzelf lig er niet zo van wakker en heb in mijn geval liever een dunnere en lichtere laptop. Daarom zal ik dus wat robuustheid in moeten leveren.

Ergonomie
De toetsen op het toetsenbord liggen uit elkaar, typt fijn. Nadeel is wel dat de toetsen duidelijk(er) aangeslagen moeten worden (dan het geval met mijn MSI). Dit went na een tijd.
Het toetsenbord bevat in- en uit te schakelen verlichting. Het wit van de symbolen op de toetsen licht op.
Ingeschakeld:

Uitgeschakeld:

Dan hebben we nog het touchpad. Heerlijk groot en met de ELAN drivers volledig naar eigen smaak aan te passen.
Het oppervlak is glad, maar geeft wel wat weerstand. Mijn MSI had een touchpad met een geribbeld oppervlak: niet echt mijn ding, aangezien dit na lang gebruik aan m'n vingers begon te irriteren.

Warmte- en geluidsproductie
Wanneer ik met mijn laptop bezig ben (zoals tijdens het typen van deze review, het luisteren van muziek of het installeren c.q. downloaden van software en/of spellen) maakt hij geen geluid. Ik heb een aantal keer voor de zekerheid in het energiebeheer gekeken of de laptop wel gebruik mag maken van actieve koeling, en dat mag 'ie. De laptop gebruikt het alleen niet telkens.

Doordat er een U processor in zit (welke minder energie verbruikt en daarmee minder warmte produceert) en een losse GPU (die niet hoeft te werken, wanneer er niets grafisch gedaan wordt), worden de ventilatoren niet continue aangestuurd.

Na lang werken wordt de behuizing van de laptop niet erg warm; het krijgt de temperatuur van je polsen welke op de behuizing rusten. De Asus zal ongetwijfeld een extra koeling bevatten ter hoogte van de polsen, zoals ze dat bij meerdere notebooks doen.

Mobiliteit en accuduur
De accu gaat momenteel minimaal 4 uur mee tijdens intensief browsen op hoge prestaties. Ik heb altijd een stopcontact in de buurt, dus voor mij is dit niet zo'n belangrijk punt.
De accu kan er niet 1, 2, 3 uit geklikt worden; de onderkant dient dan open geschroefd te worden. De accu is wel te vervangen.

De laptop is dunner en lichter dan de meeste 15,6 inch modellen, wat de mobiliteit ten goede komt.

Mochten jullie nog vragen/suggesties/opmerkingen hebben, laat het maar weten in de comments.
Thanks!

Heb jij ook een Acer Aspire V5-573G-54208G50aii?

Helaas geen W8.1 ISO kunnen vinden die via USB te gebruiken is, heb geen losse DVD brander liggen. Dus maar een restore gedaan op mSATA met behulp van eRecovery. Werkt nu wel maar kan nu mijn 1TB schijf niet meer vinden... Geeft hem wel netjes aan de BIOS |:( Iemand nog een tip?
Ik ben te oud voor deze onzin :'(
1 2 3 ... 10