Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Battlefield 4, PC (Windows) Review

Aionicus 20 mei 2014, 1.194 views

Battlefield 4, PC (Windows)

Pluspunten

• State of the Art Physics
  • Goed 7,1 sound

Minpunten

• Verschrikkelijke netcode
  • Te veel wapens met te weinig verschil
  • Instabiel (ondanks dat titel al zeker half jaar uit is)
  • Geforceerd premium aanschaffen om te kunnen spelen
  • Verplicht singleplayer te doen voor bepaalde unlocks

Voorwoord

Ik zag zojuist een review langskomen over battlefield 4 , aangezien ik dit spel toch al een aantal uurtjes gespeeld heb (ben nu level 70) kan ik over mijn ervaringen een redelijk oordeel geven.

Battlefield 4 is de eerste BF game die ik speel sinds BF 1942. Destijds was ik meer een UT speler (en tactical ops) dan dat ik een teamplayer was die lekker in battlefield ging rondhangen. Op 1 of andere reden heb ik altijd bij de Battlefield franchise het gevoel gehad dat het een echte "team game" was. Helaas schijn ik me hierin vergist te hebben, Hieronder meer hierover.

De Aanschaf

Allereerst : Ik heb meerdere systemen waar ik BF4 op kan spelen , deze review is gebaseerd op een redelijke "budget" build met een goede Bang 4 buck.

Het enige noemenswaardige in mijn setup zouden de CPU en GPU zijn.

In dit geval is het een standaard non OC I5 4670k met een MSI R9 280x (3gb) OC edition.

De game zelf kreeg ik bij een MSI r9 270 (niet X model) , dit was ook de enige reden dat ik het spel eigenlijk speel , ik kreeg hem er gratis bij.
(al heb ik helaas ook moeten betalen nog erbij maar daarover meer ook.)

Graphics

Eigenlijk hoef ik weinig te zeggen over de kwaliteit van de graphics , er is geen enkele game op dit moment waarbij alles er zo mooi uitziet als in de omgevingen. Vooral de physics *als in wat kan je slopen , bullet holes etc* zien er verbluffend uit . Zit je in een "gevangenis" dan zie je de "stofdeeltjes" voor je visie langskomen. Sta je buiten zie je de sneeuwklokjes of word je "scope" beslagen. De kleine dingentjes van detail in deze game zijn bijna als "ziekelijk" te beschrijven.

Nu heb je normalite natuurlijk best een "redelijke" pc nodig wil je deze game op ultra spelen (en geen last hebben).
Ik heb BF4 op ultra gespeeld met deze I5 en de 270 (2gb gaming) en de 280x (oc edition). Beiden natuurlijk niet in SLI en de nieuwste Vbios via het msi forum gekregen voor beide kaarten (daarom is MSI heel goed , de ondersteuning op het forum is almost legendary).

De 270 (zonder x) is al krachtig genoeg om ultra te spelen op default clock values met een gemiddelde fps van 35-37 (met vsync) , als je hem via de MSI overclock tool naar de X waardes zet (scheelt 75 mhz etc) dan draait de game een stukje soepeler en dan is eigenlijk de 270 zelf al voldoende om een zeer leuke game ervaring te hebben , De enige keer dat ik mijn 270 heb zien hikken was in een 64 man map met beiden kanten alleen maar in close combat. Hier vielen op gegeven moment zoveel explosies om je oren dat ik de fps zag droppen naar +- 20-25. Nou is battlefield een stukje leuker in kleinere mappen ivm de netcode dus voor een budgetbuilder is het een goed alternatief.

Als je daarintegen de V&A afpluisd kan je heel mooi een 280X (3gb) editie aanschaffen voor een prikkie. Waar de 270 de game goed draait maar eigenlijk net dat kleine beetje geheugen mist , Zit de 280x een stuk beter in zijn velletje. Performance dropt niet onder de 45fps (vsync), Nu speel ik zelf altijd zonder vsync in BF4 ivm het feit dat er bepaalde plekjes niet altijd even goed gecode zijn.
Over het algemeen zit mijn BF4 tussen de 80-90 fps op mijn 280x zonder SLI . Overcock ik mijn 280x dan zit ik tussen de 91-110 fps op ultra , al kan dat wel is schommelen afhankelijk van wat er naar je hoofd word geschoten.

! Wat wel belangrijk is om te melden is dat mijn FPS beter is geworden in windows 8.1 tov windows 7 , eigenlijk baal ik daar enorm van want ik wil liever niet gezien worden met een windows 8 installatie in huis. De verschrikking van metro doet zoveel pijn aan de ogen ! In windows 7 kan je iets van 4-5 fps average minder zien , ondanks dezelfde drivers.

Gameplay

Over de gameplay heb ik opzich niet zo heel veel te schrijven. In principe is het gewoon een FPS met daarbij wat voertuigen. De gameplay is soepel en eigenlijk valt er weinig meer over te vertellen. Het is immers gewoon Team deathmatch , Conquest etc , niet heel veel denderende verschillen met andere games.

Voor gameplay previews zou ik aanraden om even youtube te gebruiken.

Geluid

Op het geluid valt weinig aan te merken , het klinkt allemaal erg goed en de 7,1 positioningsgeluiden zijn ook zeer goed te horen van de juiste kant.

De problemen

Helaas zal ik over dit een iets uitgebreider verdict moeten geven .
Het spel is supervet........ Minus de vervelende gameplay brekende bugs.

Eigenlijk in 1 woord te beschrijven : "Netcode"

Men heeft ivm restricties van het XBOX live platform consessies gemaakt in hoe men omgaat met pings en hoe de server jouw positie relativeert.

De regels van xbox live zijn dat iemand van een ping van 300 ms hetzelfde voordeel moet hebben als iemand met een ping van 30 ms. Tevens zaten er "restricties aan de maximale up en download die gebruikt mochten worden".

Door mede deze belemmeringen heeft dice gekozen om je locatie afhankelijk van je ping te berekenen op de "servers" ipv op de client zoals het normalite gedaan word.

Als resultaat heb je heel snel (en zeker in games met meer spelers , ivm de upload/download restricties) dat de positiebepaling niet accuraat is. Sta je achter een muur word je alsnog ineens doodgeschoten door iemand die alleen maar 2-3 meter muur kan zien en niet jou. Blijkt dan achteraf dat hij jou wel kon zien maar door de slechte netcode dat de registratie van dat jij achter de muur stond te laat doorkwam.

Dit is eigenlijk de meest "cruciale" bug van battlefield 4..... In grote potjes kan dit het spel gewoon onspeelbaar maken , nou is dood gaan niet zo heel erg want iedereen gaat dood in de chaos van battlefield, maar skill heb je dus niet ervoor nodig.. Alleen een trage verbinding.

Een ander issue zou zijn dat de game instabiel is. Dit verschild eigenlijk per week. Het ene moment kan je een week spelen zonder 1 crash en daarna krijg je out of nowhere op 1 avond 10x battlefield 4 stopped working , of in het slechtstte geval een BSOD doordat de laatste ati drivers nogal overhoop gegooid zijn en iets anders werken qua aansturing dan 13.12. Vooral 14.4 werkt goed mits je hem clean installeerd.

Buiten dit is battlefield een zeer leuk spel om te spelen , zeker op de kleine servers in nederland (met NL flag) en dan enforcing van low pings en het is zeker top.....

Nou is er wel 1 ding voor ik deze review afsluit wat echt benoemd moet worden :

de Oplichterij van premium.......

Er zijn bijna geen non premium servers(server + exp packs) meer , je word hier eigenlijk al door geforceerd om premium te nemen.

Daarbij hebben ze bovenin bij battlelog "quick join" staan. Heel leuk maar als je dan quick join -> bv team death match doet , je drukt op join en Boom krijg je splash in je face van Ja je moet premium hebben eer je op deze server kan spelen......... Te sneu voor woorden......

Na 300x dat hebben meegemaakt heb ik uiteindelijk toch 30 euro voor premium neergelegd (via cjs-keys) , als je de oplichterij van origin pakt betaal je 60 voor BF4 en 60 voor premium via de origin store.

Dus lekker third party kopen !

• MSI R9 280X (non crossfire) OC naar 1120/1670
  • I5 4670K nog niet overgeclocked.

Heb jij ook een Battlefield 4, PC (Windows)?

Om in te gaan op de netcode:
In de CTE (Community Test Enviroment) zijn nieuwe fixes naar buitengekomen, met name voor de tickrate van clients en servers. Zo is het wanneer dat ook in de standaard game wordt gepatcht mogelijk om je tick rate te veranderen naar 30hz. Uit ervaring van meerdere testers is gebleken dat het spel daardoor vloeiender loopt en er minder last is van 'kill trading' en dergelijken.
Zit er nog een voordeel aan het nieuwe VBIOS van msi?
Ja daar zit zeker een voordeel in .

Er komt gemiddeld 1x per jaar een nieuwe vbios uit , de nieuwste vbios zorgt voor meer stabiliteit , betere gpu usage en meer fps.

Ook kan ik hem verder overclocken ermee ^^
Oke, dan ga ik ook maar eens richting het msi forum, thanks!
Veel erger vond ik persoonlijk battlelog hoe vaak dat niet opnieuw ge´nstalleerd moest worden pfffff. Het feit dat het op Origin draait vind ik al een minpunt op zich. Heb ook nog wel is gehad dat weer volledig opnieuw geinstalleerd kan worden of dat er iets net niet klopt. Na nieuwe installatie krijg je ook achter bericht over de cloudgegevens van de oude te gebruiken of huidige. Das best wel naar dat het niet vooraf is.
Te weinig wapens met weinig verschil, enerzijds is dat ook goed want dan worden bepaalde wapens niet overpowered.
Totaal geen problemen met drivers. 5-20 crashes in 500+uur
Voor de rest van het verhaal krijg ik dit gevoel :?

[Reactie gewijzigd door NLKornolio op 20 mei 2014 16:23]

Eem 280X overCocken en dan SLI'en. echt mooi dit!
Na 4/5 jaar BF2 te hebben gespeeld ben ik sinds een week ook overgestapt op BF4.

Je verhaal klopt betreft het BF4 vanilla versie of premium. Als je het koopt moet je meteen de premium nemen. Scheelt je 10 euro maar heb je meteen meer mappen. Jammer, had me daar niet in verdiept en gewoon de standaard versie gekocht.

pluspunten:
grafisch top.
gameplay

minpunten:
-onduidelijkheid in de game, moeilijk in te schatten waar de 'enemy'' is. vergeleken met bf2 is er een groter misorder (zeg maar groter entropy :D ).
-battlelog en origin, ik wil gewoon de normale game inlog zonder al dat browser gedoe.
- loadout, veel te uitgebreid, kan gewoon simpel gehouden worden netals in bf2 met een aantal extra wapens, thats it.
nu is het nogsteeds voor mij onduidelijk welk wapen wat kan... vb. ik werd laatst nog met een repairtool gedood terwijl ik in een tank zat??? dus die kan ook als wapen gebruikt worden, apart toch??
-unlocks, het is eigenlijk noob unfriendly, want hoe meer je speelt hoe betere uitrusting krijgt. je hebt bijv. met ''level 1'' vliegtuig nog geen guided missile terwijle hoger spelers dat al wel hebben. daar kom je dan aan in een 1v1 gevecht, jij zonder TV , tegenstander wel, hoppa... oneerlijk gevecht.
ik snap het hele idee niet achter al die unlocks. puur chaos.
OVERCOCKEN en dan nog SLI op een AMD kaart, Echt geweldig ga hier stuk.

en snap je hele review niet maar okee :)
Bedoelde ipv sli natuurlijk crossfire , en verbaast me niets dat jij helemaal stuk gaat, simpel volk is natuurlijk snel aan het lachen te brengen :) , verklaard ook waarom je de review iig niet snapt.
ik snap je review niet I.V.M. de bugs enzo die jij hebt, maarja als je er ook op zal letten zal het wel zo wezen maar ik speel liever gewoon het spel, als het maar zonder lagg en hackers is vind ik het best ;)