Specificaties 94mm diameter met 23,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-L9i Review

TERW_DAN 17 mei 2014, laatste update op 17 mei 2014, 2.872 views

Noctua NH-L9i

Pluspunten

• compact
  • relatief stil

Minpunten

• niet heel goedkoop
  • beperkt toch LGA 115x sockets

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Specificaties
Installatie
Benchmarks – stock
Tot slot

De Noctua NH-L9i is een low profile koeler voor Intel LGA 115x moederborden. De koeler is ontworpen om gebruikt te kunnen worden in platte systemen waar weinig ruimte is voor een flinke koeler. De koeler is net zo groot als de 92x92mm fan die erop zit, en minder dan 4cm hoog.

De koeler komt in een mooi doosje, waar alles goed in is verpakt, zoals ik eigenlijk al wel gewend ben van Noctua

Hier vinden we in het midden de koeler, de schroefjes en de low noise adapter aan de linkerkant, rechts de tube NT-H1 koelpasta en bovenin nog een metalen casebadge. In de deksel zit de handleiding en onder de koeler nog wat extra schroeven.

Specificaties
SocketsIntel
LGA1150/1155/1156
Hoogte37mm (zonder fan 23mm)
Breedte95mm
Diepte95mm
MateriaalKoper (basis en heatpipes)
Aluminium (koelvinnen)
Nickel afwerking
Heatpipes2
Garantie6 jaar
FanspecificatiesNF-A9x14 PWM
Max rotatiesnelheid2500rpm (1800rpm met LNA)
Min rotatiesnelheid600rpm
Max airflow57.5 m/h (40,8m/h met LNA)
Max geluidsdruk23.6dB(A) (14.8db(a) met LNA)
AccessoiresLow-Noise Adapter (LNA)
NT-H1 koelpasta
Metalen casebadge

ten opzichte van de eerder getestte Noctuas is deze koeler een stukje luidruchtiger, nog steeds vrij stil, maar je hoort hem wel duidelijker dan de 120mm en 140mm fans die op de NH-U12S en NH-U14S zitten. Maar deze koeler is dan ook wel een heel stuk kleiner en lager. En dat maakt het een koeler die bij uitsek interessant is voor kleinere systemen. Daar tegenover staat wel dat hij wat meer lawaai maakt om de CPU koel genoeg te houden. Nog steeds is de koeler vrij stil te noemen, maar ten opzichte van de andere Noctua's die ik getest heb is de geluidsdruk wel wat hoger.

Installatie
De installatie van deze koeler is echt heel simpel. De mountingbracket zit eigenlijk al vast aan de koeler zelf, omdat deze zo plat is. Het enige dat je nog hoeft te doen is de koeler vast te zetten door middel van 4 schroefjes aan de onderkant van het moederbord. Daarmee schroef je de koeler stevig vast op het moederbord, en dan hoef je als enige nog maar de ventilator aan te sluiten, al dan niet met de meegeleverde low noise adapter.

De schroefjes zijn voorzien van plastic isolatie, zodat je niet bang hoeft te zijn voor kortsluiting op het bord. Nu zouden er rondom de socketgaten sowieso niet veel traces moeten zitten die kortsluiting kunnen veroorzaken, maar het laat wel zien dat deze koeler een nette afwerking heeft.

Benchmarks
De koeler heb ik getest op een Intel i5 2500K op een Z77 Mpower moederbord. Dezelfde setup die ik gebruikt heb in m'n vorige test, dus de resultaten daarvan zijn goed te vergelijken.

Ik heb ook met deze koeler 6 tests gedraaid, idle, 1,2,3 en 4 core loads met SuperPi (dmv HyperPi) en met OCCT een Linpackbenchmark gedraaid om de CPU echt flink te belasten.

i5 2500K - idle

Cooler Master Hyper 412S 56 C
Cooler Master Hyper 612S 47 C
be quiet! Dark Rock Pro2 44 C
Lager is beter

Zoals in de grafieken te zien zijn de grote torenkoelers wat beter in het koelen van de CPU dan deze L9i, maar ze zijn dan ook vele malen groter, dus erg verbazingwekkend vind ik dit niet.
Als ik kijk naar de Hyper 412S van Cooler Master ten opzichte van deze koeler, dan doet de kleine L9i er niet eens zo gek veel voor onder.

Naast de standaardtests heb ik bij deze koeler ook de LNA, de low noise adapter, genstalleerd. Dit is een kabeltje met een weerstandje dat je tussen de fanheader op het bord en de fanconnector aan kan sluiten, waardoor de fan wat langzamer draait. Dit zorgt voor minder geluid, maar ook voor wat hogere temperaturen. Juist bij een koeler als deze wil je 'm wat stiller hebben omdat hij slechts 92mm is ipv 120/140mm, maar dat mag natuurlijk niet teveel invloed hebben op de temperatuur.

i5 2500K - idle

i5 2500K - load - 4 core
Noctua NH-L9i 54 C
Noctua NH-L9i + LNA 59 C
Lager is beter

i5 2500K - load - 4 core (Linpack)
Noctua NH-L9i 66 C
Noctua NH-L9i + LNA 72 C
Lager is beter

Zoals te zien liggen de temperaturen wel wat hoger, maar is het niet extreem te noemen. De temperaturen liggen met de langzamer draaiende fan zo'n 6 graden uit elkaar onder hogere loads. Bij idle en load op 1 core is dit maar 1 graad. Het geluid is wel hoorbaar minder, dus de LNA gebruiken bij deze koeler vind ik niet eens zo'n slecht idee, zeker omdat de temperaturen niet extreem hoog worden. 72 graden onder fullload voor een 2500K is nog steeds vrij acceptabel, al kan ik me voorstellen dat voor langdurig gebruik onder hogere loads je de temperaturen misschien wat lager zou willen hebben.

De koeler kost zo'n 35 euro. Dat is wat voordeliger dan de andere Noctuakoelers die ik tot nu toe heb getest, maar de koeler is ook een stuk kleiner. De prijs lijkt voor een koeler als deze wel wat prijzig, er zijn goedkopere topdownkoelers te vinden, maar deze zijn vaak wel wat hoger of groter dan deze Noctua, en of de prestaties net zo goed zijn weet ik niet.
Ondanks de wat hogere prijs vind ik de koeler niet t duur. Voor 35 euro krijg je namelijk wel een kwalitatief goede koeler met een aantal accessoires.

De NH-L9i is een leuke koeler, met name voor ITXsystemen, of andere systemen waarbij je niet zo heel veel plek hebt. Als je wat meer ruimte hebt dan zou ik zelf de voorkeur geven aan een wat grotere koeler die met een wat grotere fan werkt zodat je wat minder geluidsproductie hebt voor hetzelfde koelvermogen.
Net als de andere Noctuas is het een degelijke koeler die komt in een nette verpakking met alles wat je verder nodig hebt. Niet de goedkoopste fan die je kunt vinden, maar wel een van de betere. Een nadeel van deze koeler vind ik wel dat je beperkt bent tot LGA115x sockets.

Heb jij ook een Noctua NH-L9i?

Ziet er goed uit, dit is misschien wel een goede voor een systeem dat ik binnenkort moet maken, was deze test zonder kast?

Ik moet namelijk een i3/i5 in een 'All-in-one' systeem bouwen maar dat gaat nog wel een uitdaging worden met de warmte afvoer aangezien het een heel erg beperkte ruimte is. Ik vermoed zelfs dat deze koeler al te dik is en hij geen frisse lucht aan kan zuigen.

(Standaard zitten in de systemen een Celeron S775 of Atom D525).
De tests zijn allemaal gedaan buiten de kast, gewoon moederbord op de moederbord doos en het koelertje erop geschroefd.

Inbouwen in kasten ga ik voor reviews echt niet aan beginnen, dat is zo immens veel werk :P
Nee dat snap ik, maar ik ben benieuwd wat is de volledige hoogte van het moederbord + koeler? (+spacers ~7mm).
Gemeten vanaf de onderkant van 't PCB zit je op 44mm hoogte. Daar komen dan nog wel de hoogte van de spacers bij, dus zou je op 51mm uitkomen. Je kunt de fan er nog afhalen waardoor hij lager is, maar dan moet je natuurlijk nog wel op een andere manier airflow weten te creeeren.
Bedankt voor het opmeten, ik ga hem gewoon bestellen en dan zie we wel weer verder als het niet werkt (past/functioneert) gebruik ik hem wel voor mijn HTPC :P

Er zitten 2 intake fans aan de zijkant welke voor frisse lucht moeten zorgen, deze zal ik waarschijnlijk op een andere moeten aansturen of misschien een fanduct (laten) maken.
Nette review weer Danny. Vraagje, is die LNA voldoende om hem op een metertje afstand onhoorbaar te hebben, of moet de RPM dan nog wat lager?
Met de LNA erop is de koeler heel goed te doen. Ik zou die +- 6 graden verschil voor lief nemen voor het stukken mindere geluid dat hij dan produceert (zeker als je bedenkt dat ik er nog een 95W TDP CPU onder heb zitten, en het op zich lagere temps zullen zijn met een wat minder hongerige CPU).
Een nadeel die ik zo denk te zien is dat de koeler direct tegen je geheugenmodule aan zit te blazen, dat lijkt me toch niet optimaal voor de airflow? (Zie tweede plaatje).
Je kunt het ding een kwartslag draaien als je wilt, waardoor de vinnen naar boven en onder uitkomen, dat kan schelen.
Aha! Bedankt, had ik nog niet ontdekt :). Vaak heb je dat het maar op een manier past dus dan is dit wel een mooie oplossing.
Het voordeel van LGA115x is dat de socketgaten even ver uit elkaar staan, waardoor je de koeler makkelijk een kwartslag kan draaien als je wilt (in tegenstelling tot AMDsockets).