Philips Flash Drive USB 3.0 Snow Edition 16GB Blauw Review

synoniem 16 mei 2014, laatste update op 17 juli 2014, 614 views

Philips Flash Drive USB 3.0 Snow Edition 16GB Blauw

Mijn voorzichtige conclusie is dat als je af en toe wat documenten wegschrijft deze stick een acceptabele schrijfsnelheid heeft. Als je regelmatig grotere bestanden weg wilt schrijven zou ik even verder kijken.

Pluspunten

• prima leessnelheid
  • oogje voor de bevestiging van een koordje

Minpunten

• erg lage schrijfsnelheid zeker voor USB 3.0

Algemeen
Op zich valt er niet zoveel te vertellen over een USB-stick. Hij is grotendeels wit met een blauwe rand en heeft een oogje waar je gemakkelijk een koordje aan kan vast maken. De tijd dat Philips voor een kwaliteitsprodukt stond is ook al een tijdje geleden. Tegenwoordig zijn het voornamelijk OEM-produkten die onder eigen label worden uitgebracht.

Benchmark
Maar dit is het eerste USB 3.0 exemplaar die ik onder Ubuntu gebenchmarked heb met gnome-disk-utility/palimpsest met de lees- en schrijf benchmark. Omdat het schrijftest-onderdeel van deze test destructief is, kun je dat alleen doen als er geen partities op de usb-stick staan.

En natuurlijk kan het verkeerd uitpakken en de stick onbruikbaar worden. Maar aangezien ik deze bij Saturn voor 9 heb opgehaald durfde ik dat risico wel te nemen.

Het resultaat
Het resultaat verbaasde me toch wel enigszins. Natuurlijk verwacht je geen SSD resultaten van een simpele USB-stick dus de gemiddelde leessnelheid van 105,6 Mb/s is prima. Nee het meest verbazingwekkend is de schrijfsnelheid. De laagste schrijfsnelheid is 4,6 Mb/s, de hoogste 31,9 Mb/s wat toch een laag gemiddelde oplevert van maar 6,2 Mb/s. Dat is voor een USB 3.0 apparaat niet heel geweldig. Ik heb USB 2 sticks die dat ook halen.

Mijn voorzichtige conclusie is daarom dat als je af en toe wat documenten wegschrijft deze stick een acceptabele schrijfsnelheid heeft. Als je regelmatig grotere bestanden weg wilt schrijven zou ik toch nog even verder kijken.

Heb jij ook een Philips Flash Drive USB 3.0 Snow Edition 16GB Blauw?