Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL) Review

GAIAjohan 16 mei 2014, laatste update op 19 mei 2014, 1.598 views

Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)

Pluspunten

• Videokaartprestaties
  • Processor
  • FullHD
  • Stevigheid laptop
  • Geluid

Minpunten

• Geen SSD
  • Randje om toetsenbord
  • Gevoelig voor vingers en stof
  • Relatief hoog gewicht

Inleiding:
Lenovo is mij altijd goed bevallen als merk, en daarom ben ik er nu ook zelf voor gegaan. Mijn vriendin heeft een Thinkpad Edge E535, voor mijn werk heb ik een T430, ook voor anderen heb ik vaak Lenovo's gehaald en ze bevielen me altijd goed. De reden dat ik voor deze Ideapad Y510p ging is omdat ik veel reis en zo nu en dan weleens een spel wil spelen, maar ook graag een krachtige cpu en genoeg geheugen zie voor virtual machines.

i7 4700MQ, 8GB intern, GT755m. Dat zijn vrij krachtige stukken hardware in een kastje van een 15,6" laptop.

Bouwkwaliteit:
De Ideapad Y510p is gewoon van kunststof, waarbij de kap metalig aanvoelt, waardoor dat weleens van een ander materiaal kan zijn. De laptop ziet er slick uit, maar ook groot. De binnenkant om het scherm is van hoogglans kunststof en trekt vieze vingers aan, net als het gebied om het toetsenbord heen, en de buitenkant van het scherm.
Wat verder opvalt, is een rand om de laptop heen, waar je feitelijk je polsen oplegt bij het typen. Deze kan erg scherp en irritant aanvoelen, kleedje is aanbevolen.
Er zit verder geen flex in het toetsenbord, wel zit er een beetje flex in het beeldscherm op de hoeken, maar niet verbazingwekkend veel (als bv een Acer V3).

De gehekelde rand.

De onderzijde is van simpel plastic zoals je dat bij bijna elke laptop vindt. De scharnieren voelen stevig aan, al halen ze het lang niet bij het gevoel van de T430.

Het gewicht van 2,9kg is hoog voor een 15,6" laptop, maar als je dan de inhoud ziet GT755, i7 4700MQ etc valt het best mee.

De bouwkwaliteit is prima in orde, al is het gevoel van het randje om het toetsenbordgedeelte heel erg irritant, al valt dat meer onder ergonomie.

Ergonomie:
Het toetsenbord is rood verlicht wat erg makkelijk is in het donker. De aanslag is erg 'hard', en vrij kort, en de toetsen maken flink wat geluid. Na gewenning typt het best fijn. Wel is, zoals eerder gezegd de rand om de onderzijde van de laptop irritant voor je polsen.
Het touchpad word ik niet zo blij van. Het is een clickpad met een erg lange 'slag'. Het volgen van de vingers, multi-finger gestures etc werken allemaal prima, maar toch, ik mis echte knoppen.

De locatie van de aan/uit-knop is prima. De locatie van de USB-poorten is te ver naar voren, waardoor je gauw last kunt krijgen van de aangesloten apparaten.

Verder het geluid, dat is erg goed voor een laptop. Er komen heldere klanken uit de speakers van JBL. Verder is de microfoon ook erg goed volgens mij gesprekspartners op Skype. Het geluid is helder en duidelijk.

Deze laptop heeft overigens geen ultrabay. //edit hier. Er is toch een ultrabay, en hier zit gewoon een DVD-brander in, wat ik zelf wel prettig vind. Een tweede GPU was voor mij ook niet nodig.
De DVD brander uit de Ultrabay gehaald

Qua aansluitingen zien we het volgende:
Links: 2x USB3.0, HDMI, RJ45, VGA
Rechts: Audio-out, mic-in, USB2.0 (always on), DVD-speler, security lock)
Voorop: SD-kaartlezer

De ergonomie krijgt slechts een voldoende door het irritante randje en de slechte plaatsing van connectors.

Warmte- en geluidsproductie:
Een laptop met een GT755m wordt warm , een ander woord is er niet. het toetsenbord krijgt een temperatuurtje, maar echt last ervan heb je niet. Verder is het geluid van de fan goed te horen, opzich een minpunt, maar ook weer niet verwonderlijk met de hardware erin.

Warmte- en geluidsproductie is dus acceptabel, het is aanwezig, maar dat is weer niet verwonderlijk.

Binnenkant laptop, rechtsonder de locatie voor een caching SSD in M2.formaat

Mobiliteit en accuduur:
Met de meegeleverde accu heb ik nog niet gegamed, dat heb ik aan de stroom gedaan. Wel heb ik bij normaal gebruik zo'n 3,5 a 4uur gehaald op de accu. Lijkt me prima.

De meegeleverde accu van 62Wh houdt het aardig vol.

Het gewicht van 2,9kg is erg hoog en niet zo fijn qua mobiliteit. Dit noem ik gezien de hardware geen punt, maar iets lichter was wel fijner geweest

Beeldkwaliteit:

Het 15,6" scherm is prima voor gaming en tekstverwerken. 1920*1080 fullHD, al is het 'slechts' een TN-paneel. Bovendien is het een glansscherm, alhoewel het stukken minder erg is dan ik in het verleden kende. In de zon bezig zijn is met opgekrikte helderheid nog goed te doen
Ik heb zelf geen problemen met de kleurweergave, en de resolutie is erg fijn op een 15,6".

Prestaties:
De prestaties van deze laptop zijn prima. er is een core i7 4700MQ aanwezig welke prima werkt voor virtualiseren en gamen. Hij is er in combinatie met een Nvidia GT755m en 8GB intern geheugen prima in staat om mij de beste ervaring te geven op een laptop die ik heb gehad.

Wifi presteert prima. Met Wifi haalde ik in het thuisnetwerk zo'n 16-20MB/s down. Mijn gewone internetverbinding is maar 20mbit/s waardoor daar niets mee te testen viel. LAN heb ik niet echt getest, maar toen ik het gebruikte werkte het prima.

Inmiddels enkele games kunnen proberen, en vergeleken met mijn pc met een Intel e7300 en ATI HD4850. De GT755m lijkt beter te zijn dan de HD4850. Ik draai TDU2 redleijk probleemloos op 1600*900 en vrijwel alles maxed. Mafia2 is incl Physx volledig maxed out @ 1920*1080 en draait prima. L.A. Noire en games als Total war liggen nog te wachten.

Processor:
De Haswell Core i7 4700MQ-processor van Intel draait standaard op een snelheid van 2,4GHz. Turbo boost zet de prestaties zelfs naar 3,4GHz. Ik heb geen klagen hierover.

Videokaart:
De Ideapad Y510p heeft twee grafische chips, de Nvidia GT755m en de Intel HD Graphics 4000. Hierover weinig te klagen.
Alleen werd bij mij bij Race07 configuration program de Nvidia niet herkend. Zelfs niet toen ik zei dat deNvidia de kaart moest zijn voor dat .exe bestand. Het spel wordt overigens wel gewoon gestart met de Nvidia.

Werkgeheugen:
Er zit 8GB DDR3 PC12800 werkgeheugen in de laptop. Volgens CPU-Z gaat het om 2 latjes van 4GB van het voor mij onbekende merk Ramaxel. Er is dus geen geheugen vrij. 8GB lijkt prima te zijn op dit moment. Twee x Windows 7 in virtualbox is geen probleem.

Opslag
In de laptop zit een 1TB harde schijf. Helaas zit er geen SSD in, maar er is wel plaats voor een M2 SSD voor caching. Alleen jammer dat deze nog prijzig zijn. 1TB is verder voldoende voor mij. Wel valt me op dat de snelheid van de schijf soms niet optimaal is, bv het opstarten duurt wel even. Iets van een seconde of 20-30.

Locatie SSD connector

Conclusie:
Ik vind de Ideapad Y510p een prima laptop om mee te werken en te gamen. De kaart speelt eigenlijk alles wel op medium en HD 720p resolutie. Voor 900euro zul je qua gaming op ene laptop weinig beters vinden.
Windows 8.1 werkt verder wel prima, op de foto zie je overigens nog slechts Windows 8. 8.1 moest ik downloaden, net als veel andere updates.

Enkele verbeterpuntjes zouden zijn voor mij:
- De rand rondom het toetsenbord beter aansluiten
- Iets minder vinger-gevoelig maken van de behuizing
- Aanwezigheid van SSD (Cache) Zoiets hoort gewoon in een laptop.
- iets lager gewicht

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)?

Meer advertenties

Mooie inleidende review. Ik vond dat je vooral in het begin al rake dingen zegt over de in- en outs van deze laptop. Wellicht dat een aantal plaatjes, desnoods van internet zelf, opgesomd in de review het allemaal nog wat aantrekkelijker en vooral informatiever maakt. Kan je natuurlijk gewoon doen d.m.v. de [img] [/ img] tags. En als je er tijd voor hebt natuurlijk wat benchmarks. Van welke benchmarks zijn wel voorbeelden op Tweakers te vinden. :)

Wat betreft langzaam opstarten is het natuurlijk maar wat je langzaam vindt. Ten opzichte van vroeger is 20-30 seconden natuurlijk al behoorlijk rap, zeker op een HDD. Er zijn trouwens ook wel Lenovo's die standaard met SSD komen, alleen die zijn aanzienlijk duurder. Voor hetzelfde geld kan je zelf 2 SSD's van 256GB kopen en inbouwen.

En bij het kopje videokaart heb je het opeens over een GT655M... ik neem aan dat dit een typo is, of heb je toch de 655M ipv de 755M?
Typo, het is de 755m.
bedankt voor de reactie, en ik zal de review later updaten. Heb hier mijn camera ook niet. Ik denk zondag even wat plaatjes schieten.
Zeker weten dat je géén Ultrabay hebt? Bij de mijne zit de DVD brander namelijk gewoon in de ultrabay, heb 'm zelf verwisseld voor een extra SSD.
Heb er even naar gekeken, en je lijkt gelijk te hebben! er zit aan de onderzijde inderdaad een mechaniek om de dvd-speler eruit te wippen.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 18 mei 2014 15:46]

Het missen van een (caching) ssd zie ik niet als een minpunt, Er zit namelijk in een ietsje duurder model wel een caching ssd.

Maarja wat verwacht je dan van een laptop met deze specs voor deze prijs dat er dan ook nog een ssd inzit.
De Lenovo Ideapad Z510 met core i7 4702MQ heeft wel een caching ssd. Al zit daar een mindere GT740m in. Die kost overigens ¤850.

Dat was 1 vd concurrenten. Verder had ik nog de Thinkpad Edge540 op het oog, maar die schijnt een biosprobleem te hebben die niet wordt opgelost.
Dat waren de laatste 3 nadat ik had gezien dat Asus net niet in het budget zat en ik Acer te slap vond qua behuizing.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 16 mei 2014 18:26]

Ja, maar toch betaal je dan flink meer, terwijl die SSD's toch wel erg goedkoop al op marktplaats staan. Alhoewel die van 899 met SSD en 12GB intern had ik toen niet gezien. Baal daar wel een beetje van
Tja dat is zeker jammer, je kan altijd zelf een normale of caching ssd toevoegen.
Ziezo, enkele foto's toegevoegd en wat game-ervaringen toegevoegd. Benches komen later.
Hoe presteert ie in 2017 ?
Hij draait nog steeds prima. Er zit een m2 SSD in tegenwoordig. Qua gaming doe ik niet echt hele zware zaken, Assetto Corsa, Dirt rally.
Project cars heb ik ook, maar die draait niet lekker.

Bouwkwaliteit is prima. Er is voor mij nog geen reden een nieuwe te willen :)