Linksys WRT160N Review

ThaNetRunner 1 februari 2009, laatste update op 14 oktober 2011, 2.736 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Beheersbaarheid
  • Functies
  • Bijgeleverde software is een leuk pakket.

Minpunten

• Webinterface afentoe niet bereikbaar
  • Bijgeleverde software is wat zwaar

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Je stapt over van ADSL naar kabel en je ondekt dat je switch niet meer toerijkend is, wat doe je dan? Juist ja, je koopt een router.

Voor de aankoop ga je op internet zoeken naar reviews over diverse routers, geen beginnen aan, want er zijn zo veel verschillende routers met zoveel verschillende meningen dat er geen beginnen aan is.

Dan maar op basis van ervaring, ik heb bij mensen thuis diverse routers geinstaleerd en ben altijd wel tevreden geweest over het gebruikersgemak van een Linksys, dus ben ik gaan kijken voor een Linksys model.
Laatste welke mij bekend was was de WRT150, fijn apparaat, makkelijk in te stellen en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Uiteindelijk mijn keuze laten vallen op de WRT160 in verband met zijn N-draft mogelijkheden voor de toekomst, aangezien ik graag dingen koop waar ik nog een tijdje mee vooruit kan.
Hieronder mijn ervaringen:

Algemene beoordeling:
Gewone doos, inclusief quickstart handleiding, hierin stond de basis betreffende de installatie van de router.
Helaas zit er standaard geen uitgebreide handleiding bij, maar deze is wel bijgeleverd op de cd, wat ook netjes aangegeven wordt.
De router zit in een beschermend zakje en op het glansende deel zit netjes een antikras "sticker".
Achterop de router zit een sticker met RUN CD first, moge dat duidelijk zijn, want het is een Plug & Play router.
Bijgeleverde CD, ook met de tekst: RUN THIS CD FIRST.
Adapter en 1 blauwe UTPkabel.

Featureset:
1 WAN poort, voor naar, het in dit geval, UPC modem.
4 stuks Ethernet, 10/100Mbit, helaas geen 1Gbit maar geen gemis voor mijn persoonlijke doelen.
Wifi, B/G/N, zeerzeker handig, alle soorten worden ondersteunt inclusief WEP, WPA-Personal, WPA-Enterprise, WPA2 -Personal, WPA2-Enterprise, Radius en natuurlijk geen beveiliging.
Ook is het mogelijk t/m 50 MAC-Adressen toe te voegen voor MAC-Adres filtering.
Bij de geadvanceerde WLAN instellingen kan je nog diverse opties wijzigen, maar daar heb ik verder geen kaas van gegeten, dus laat ik ook met rust.

Prestaties:
Weinig aan op te merken, voor de clients die ik eraan hebt, zowel bedraad als draadloos geen performance problemen of disconnects. Eerder juist een betere doorvoer dan met mijn oude switch.
Verder heb ik nog geen N-draft apparaten, dus durf ik hier nog geen verdere mening over te geven.

Draadloos bereik:
Top!, eigenlijk overal in huis en ook op de begane grond (Woon op 2 hoog) nog gewoon bereik met mijn HTC Touch Diamond.
De router hangt in de computerkamer aan de achterkant en in de auto, voor de deur, heb ik nog "zwak" bereik, maar geen disconnects. Dit is ongeveer 50 meter.

Betrouwbaarheid en stabiliteit:
Ook hier weinig aan op te merken, maar 1 belangrijk ding: Soms kom ik niet meer op de startpagina van de router. Nadat ik hem uit hebt gedaan en weer aan lukt dit weer wel.
Ik heb hier verder nog niets over gelezen en ik hoef er ook niet dagelijks in te zitten, maar ik ga wel uitzoeken waarom hij dit doet.

Beheersbaarheid:
Voor mensen met weinig kennis: Top, alles kan je opzetten met alleen de cd.
Voor mensen met kennis: Ook hier is aan gedacht en zijn er vele opties te vinden om in te stellen.
Al met al een apparaat voor elk wat wils.

Ondersteuning:
Qua OS, volgens het boekje moet ook de Apple PC met deze cd kunnen omgaan, verder niet geprobeerd, maar wel een goede ondersteuning vanuit Linksys.
Op mijn werkstation draait Vista 64-bits, ook hier geen enkel probleem met de software, mede als op de clients (XP machines) welke deze Link advisor met gemak kunnen draaien.

Prijs:
Ik heb er 74,95 voor betaald, dit vind ik, gezien de mogelijkheden, een zeer nette prijs.

Bijgeleverde software:
De software welke bijgeleverd is: Linksys Easylink advisor
Dat is een zeer leuk pakketje waarmee je ook een overzicht van de aangesloten apparaten kan maken en deze af te drukken.
Als je de software op elke client hebt geinstalleerd kan je ook de specificaties opvragen van de PC's.
De software kan wel wat veel geheugen vragen, dit kan voor sommige niets schelen en anderen kunnen hier veel last van hebben. In mijn geval heb ik er geen last van, er zit 8GiB geheugen in mijn PC, ik merk er niets van.

Laatste conclusie:
Voor wie nog een leuke router zoekt en het merk Cisco bekend in de oren klinkt is het een superapparaat.
Op het apparaat staat namelijk niet groot Linksys, maar Cisco. Dit ziet er gewoon leuk uit, maar meer ook niet.

update 7-7-2009
Ben nu van 10Mbit/s internet van UPC naar 30Mbit/s gegaan en ondervind hier geen problemen van. Alles gaat gewoon maximaal zonder rare hickups in de internetlijn,

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Kijk eens naar The Dude 3.1 inplaats van Easylink advisor.
Dit gratis stukje software is vele malen sneller en kleiner dan de Cisco software en is zeer uitgebreid maar toch eenvoudig te gebruiken.

Ik heb de 160N zelf ook en kan jou bevindingen onderstrepen.

Dank je wel, zal hier even naar gaan kijken, want dit programma kende ik nog niet :)
Welke UPC modem gebruik je?
Is dat een Arris?

Voor de rest een mooie review, ik neig toch erg ook om deze aan te schaffen :)
Hoi , ik zou graag willen weten of deze router ook perfect te gebruiken is met een nieuwe iMac (die Gigabit Ethernet aankan) ?