Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

lgeraeds 12 mei 2014, 1.562 views

Google Chromecast (2013)

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Gebruiksgemak
  • Werkt snel
  • Haarscherp beeld

Minpunten

• Op dit moment nog weinig apps ondersteund

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik zocht een oplossing om Netflix op mijn TV te kunnen kijken maar wilde er hoe dan ook niet veel geld aan uit geven, dan kom je al gauw op de Chromecast uit. Voor 35 euro is het natuurlijk ook geen geld. Zo blijft het zelfs interessant om ook een 2e of 3e TV met een Chromecast uit te rusten.

Installatie
Installeren gaat erg snel en eenvoudig. Je sluit de Chromecast aan op een vrije HDMI poort en verbind hem met een stopcontact. Een USB poort kan ook, maar omdat er geen USB kabel bij zit heb ik gekozen voor het stopcontact.

Na het aansluiten sprong m'n TV automatisch aan en direct op de Chromecast setup. Vervolgens was het een kwestie van de software installeren op m'n laptop en m'n laptop vond zonder dat ik iets ingevuld had automatisch de Chromecast. Het enige wat ik nog handmatig moest doen was de WiFi sleutel van m'n netwerk invullen.

Na het aansluiten en instellen download de Chromecast een update en daarna ben je klaar om te gaan.

Ik heb tot nu toe Netflix en Youtube getest vanaf m'n Samsung Galaxy S3. Dat werkt top. Je scherm verandert in een afstandsbediening en het beeld gaat verder op je TV. Beeld hapert niet en de kwaliteit is haarscherp.

Terwijl video vanuit de apps op je TV speelt kun je nog probleemloos je toestel blijven gebruiken.

Verder heb ik getest om webpagina's in Chrome op m'n TV weer te geven en ook dat werkt prima. Nadeel hier aan vind ik wel dat je cursor verdwijnt. Het is dus niet werkbaar om je TV als monitor te gebruiken. Het is wel handig als je iemand iets wil laten zien.

Wanneer in je in Chrome op CTRL+O drukt en een video bestand kiest kun je deze streamen naar je TV, dat werkt goed. MKV wordt helaas niet ondersteund maar alle overige formaten pikt hij prima. Ook streamen vanaf een NAS via m'n laptop naar de Chromecast werkte goed.

Ik ben enthousiast over dit apparaat. Het is wachten op meer apps die met de Chromecast werken maar het is nu voor de lage prijs al erg compleet.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?