Sennheiser HD 219 (Zwart) Review

VP2000 12 mei 2014, laatste update op 12 mei 2014, 319 views

Sennheiser HD 219 (Zwart)

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Goede prijs/kwaliteitsverhouding
  • Stevige jackplug

Minpunten

• Geen 3.5 naar 6.3 plug meegeleverd
  • Bas voor sommige gebruikers wellicht niet zwaar genoeg

Introductie

Onlangs heb ik de Sennheiser HD 219 gekregen als nieuwe hoofdtelefoon. Voorgaande ervaringen met hoofdtelefoons zijn onder andere de Sennheiser HDR 119 II (wireless, on-ear), HD 201 (over-ear), de CX 300 II (in-ear) en de CX 200 II (in-ear), en met deze zal ik de HD 219 dan ook vooral vergelijken. De reden dat ik zoveel Sennheiser materiaal heb gehad is eigenlijk omdat het me nooit is tegengevallen, en ze bieden in het instapsegment goede geluidskwaliteit voor niet te veel geld.

Kleine kanttekening: Ik ben geen geluidspurist, geen gehannes met lossless, obscure Japanse spelers etcetera. Ik ben veel met muziek bezig en luister vele uren per dag, maar ben geen gigantische kwaliteitseiser (dan had ik waarschijnlijk ook niet gekozen voor een instapsegment headphone ;)) . Ik hecht wat dat betreft meer waarde aan mobiliteit, prijs/kwaliteit en bouwkwaliteit. Dus wanneer ik iets goed vind aan het geluid, is dat natuurlijk niet te vergelijken met het hoge segment. Ik ga gewoon uit voor de kwaliteit die deze prijs me biedt.

Verpakking en inhoud

De verpakking begon, zoals bij veel producten in deze prijsklasse, met het open proberen te breken van een blisterverpakking. Een schaar moest er sowieso aan te pas komen, gezien er geen geperforeerde randen waren of de verpakking uit losse delen bestond.

De inhoud was simpel: De hoofdtelefoon, met wat kartonnen sheets die de informatie bevatten. Voor de rest geen verdere accessoires zoals bijvoorbeeld een bescherm etui of 3.5-6.3mm plug. Zelf heb ik al een aantal van deze plugs, maar het zou netjes zijn geweest als deze was meegeleverd.

Bouwkwaliteit

Het eerste wat me opviel was het lichte gewicht. De keukenweegschaal wist me te vertellen dat de hoofdtelefoon 90 gram weegt. Dit is zeker een pre, en tijdens het dragen zorgt het lichte gewicht er ook voor dat de hoofdtelefoon comfortabel blijft. De kabel is met 1,4 meter prima. Een groot nadeel van mijn vorige hoofdtelefoon, de HD 201, was de 3 meter kabel die eraan zat. Zeker bij gebruik onderweg zat je met een hoop onnodige meters die in broek- of jaszak moesten worden gepropt. Onderaan de kabel zit een 3.5mm plug die steviger oogt dan ik gewend ben van hoofdtelefoons en in-ears. Er zit een verdikking die er solide uitziet. Erg prettig, gezien kabelbreuk bij de plug mij niet vreemd is. De praktijk zal nog moeten uitwijzen of deze stevigheid ook echt is, of dat het er alleen stevig uitziet.

Aan de bovenkant sluit de kabel aan op de linker oorschelp, dus geen splitsing naar beide kanten. Ik weet niet of dit echt voordelig is, maar ik vind het wel praktisch, al is het alleen maar zodat je meteen weet wat links en rechts is. De oorschelpen zelf zijn van (kunst)leer, met in het midden een stoffen vlak voor het geluid. Dit vind ik zelf veel prettiger dan een volledig stoffen bekleding. Ook de bovenkant van de hoofdsteun is belegd met hetzelfde soort leer. De eerste keer moet de hoofdtelefoon even op de goeie hoogte worden ingesteld, zodat het stoffen vlak gelijk valt met je oren. Het kunstleer zelf voelt goed aan, maar kan met warm weer wel voor wat zweet zorgen heb ik ondervonden. Daarnaast drukt het wat meer op je oorschelpen zelf, wat op lange termijn wat kan gaan irriteren. Dit kan een kwestie van wennen zijn, aangezien ik voorheen altijd met over-ears en in-ears heb gewerkt.

Gebruik en geluidskwaliteit

Om te beginnen eerst even wat technische specs. De Sennheiser HD 219 heeft een impedantie van 16 ohm, een frequentiebereik van 19 - 21000 hz, en een geluidsniveau van 108 dB. In de praktijk merk ik dat ik over het algemeen genomen het volume op mijn apparaten hoger moet zetten dan ik normaal doe. Ik heb de hoofdtelefoon getest op verschillende apparaten (o.a. laptop, Nintendo DS, HTC Sensation en iPod Classic) en overal moest het volume toch een paar tandjes hoger dan normaal. Het maximum geluidsniveau is dus wat lager dan ik gewend ben. Daar staat tegenover dat de isolatie van de hoofdtelefoon best goed is, waardoor ik zelfs in luidruchtige omgevingen nog nooit het volume op max heb hoeven zetten.

Qua geluidskwaliteit scoort de hoofdtelefoon ook aardig. Hoewel Sennheiser zelf beweert dat de bas erg krachtig is, is mijn ervaring dat de bas juist het minst aanwezig is van de drie (bas/mid/hoog). En hoewel ik veel muziek met bas luister (de zwaardere metal segmenten), vind ik het juist prettig dat de bas niet zompig aanwezig is, en dat vooral het middensegment er goed uitkomt. Dat is bij deze hoofdtelefoon zeker het geval. Ook hoog zit netjes in de mix. Ben je op zoek naar een hoofdtelefoon met een zware, diepe bas dan is dit wellicht niet de beste keus.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Sennheiser HD 219. De bouwkwaliteit is goed, met een goede lengte kabel met degelijke plug op het einde. On-ear is voor mij even wennen, maar heeft sowieso al de voorkeur over in-ear. De geluidskwaliteit is voor deze prijs ook netjes, alhoewel de bas misschien iets dieper had gemogen. Maar voor de rest biedt deze hoofdtelefoon de kwaliteit die ik van Sennheiser gewend ben. Vier sterren!

Bedankt voor het lezen! Vragen, tips of opmerkingen zijn altijd welkom.

Heb jij ook een Sennheiser HD 219 (Zwart)?