HTC One (M8) 16GB Zilver Review

Eviltwin-NL 10 mei 2014, 533 views

HTC One (M8) 16GB Zilver

Pluspunten

• Het design.
  • Aluminium body.
  • Snelle hardware.
  • Micro SD slot.
  • Camera presteert beter dan ik verwacht had.
  • Accu duur.
  • Rubberen hoesje meegeleverd.
  • Te gebruiken als afstandsbediening voor je TV (alle/ bijna alle merken).

Minpunten

• Als je de volledige nieuw prijs moet betalen vind ik dit toestel duur.
  • Aantal megapixels.
  • Bloatware.
  • Aux aansluiting aan de onderkant.

Hier een review over de HTC zonder het op noemen van alle specs en dergelijke, maar meer over mijn ervaring met de telefoon.
Ik heb de HTC one M8 nu ongeveer 3 weken in gebruik.

De smartphones die ik tot nu toe heb gehad:
De nokia 5800XM (extreme music)
HTC Desire
Samsung Galaxy Sll
En dan nu de HTC m8

De HTC desire beviel mij prima.
Het design sprak mij erg aan, telefoon was zeer degelijk, kon tegen een stootje en was gewoon snel.
Helaas werd deze op den duur onbruikbaar door alle updates en bloatware , het geheugen zat zonder andere programma`s dan de standaard meegeleverde programma`s al bijna vol.
Daarom heb ik deze uiteindelijk vervangen voor een samsung galaxy Sll.
Ondertussen krijgt de samsung steeds meer vastlopers en is de originele accu echt op en zelfs de tweede accus die ik uit china heb is niet al te best meer.

Ik zat al een tijdje te kijken naar een andere telefoon
De Sll vond ik zeer prettig wat formaat betreft en wou eigenlijk niet veel groter dan dit.
Hier door kwam automatisch de sony xperia z1 compact naar voren.
Een mooi klein toestel met zeer goede specs.

Net toen ik op het punt stond een sony aan te schaffen kreeg ik bericht van tweakers:
Ook ik was uitgenodigd voor het HTC M8 evenement van Tweakers/ HTC en hoopte natuurlijk met een gratis telefoon thuis te komen.
Helaas is dit niet gelukt, maar de personen die geen M8 hadden gewonnen kregen een kortings bon om een HTC ONE M8 te bestellen via HTConline.nl met 300 korting.
De HTC ONE M8 leek mij eigenlijk veel te groot en daarom niks voor mij.
Maar met deze korting werd het toch wel erg interessant om deze telefoon te proberen.
Anders was door verkoop altijd nog een optie.

Er is een heel topic aan het evenement gewijd en in een andere review word hier ook diep op ingegaan, dus ik doe dat niet.

Mijn eigen ervaring met de HTC ONE m8:

Aller eerst de grootte van het toestel.
Ik heb behoorlijk grootte handen en lange vingers, daar door valt de grootte van het toestel voor mij erg mee.
Meestal gebruik ik de telefoon met n hand in de portrait mode en kan ik het volledige scherm gebruiken.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen (waarschijnlijk vooral vrouwen) met kleine handen dit toestel gebruiken de telefoon bijna altijd in landscape mode moeten gebruiken met twee handen.
Meestal draag ik gewoon jeans en past de telefoon gewoon in mijn broekzakken.
Als ik door de knien ga beperkt de telefoon mij niet en steekt deze ook niet in mijn zij of in mijn been.

Het scherm ziet er goed uit.
Goede kijk hoeken, hoge resolutie en mooie heldere kleuren.
Touchscreen reageert erg goed.
Nog nooit problemen mee gehad, dit terwijl het nog wel eens voor komt dat ik lijm resten, schoonmaak middelen, stof of andere rotzooi aan mijn vingers heb zitten.

De Accu.
Na 3 weken gebruik kan ik nog steeds niet echt een constante accu duur geven.
Met normaal gebruik in de normale energie modus kan ik 2 dagen halen.
Dit houd in dat de telefoon s`morgens rond 6:30 van de lading gaat.
Wifi staat van 7 tot 17:00 uit enkel 3G tijdens werktijden.
Scherm helderheid op gemiddeld.
2 * 20 min muziek via aux
Door de dag heen niet kijk ik niet vaak op mijn telefoon of ik nieuwe berichten heb.
Per dag ongeveer 1.5 a 2 uur actief bezig ben met mijn telefoon, nieuws lezen, forums, faceboeken,
whatsappen en af en toe een filmpje op youtube bekijk.
Dit ongeveer 2 dagen het zelfde patroon.
na 2 dagen heb ik s`avond ongeveer nog 15% over.

In zuinige modus
Geen wifi tijdens werktijden.
3G automatisch uit als het scherm uit is.
Scherm helderheid laag.
Zelfde gebruiks patroon als hier boven genoemd.
Kan ik 3 dagen en heb dan nog 20% over.

Helaas lukt dit lang niet altijd.
Of er dan bepaalde apps actief zijn of dat de telefoon actief word doordat er bepaalde knoppen worden geactiveerd weet ik niet.
Soms gebeurd het gewoon dat ik na 1 dag nog 23% over heb met het zelfde gebruik als hier boven genoemd.

Wifi
Ik had gehoopt dat het wifi bereik van de HTC ONE m8 wat groter zou zijn dan die van mijn SII.
Helaas is dit niet het geval. (Althans binnen huis niet. Buiten weet ik niet, nooit echt op gelet)
Het bereik van de HTC lijkt mij zelfs iets minder.
Wat GSM/ 3G betreft lijkt deM8 wel beter te zijn dan de SII.

Camera
Ik gebruik de camera erg weinig, maar ik moet zeggen dat die ene keer dat ik de camera gebruikt heb het resultaat erg mee viel.
Tijdens het nemen van de foto was het al wat donkerder en had ik zeker wel verwacht dat de flitser automatisch gebruikt zal gaan worden, maar dat was dus niet het geval en de foto was echt een stuk beter dan ik had verwacht.
Helaas blijft het wel een lage resolutie waardoor inzoomen niet echt een optie is.

Meegeleverde hoesje.
In de doos zit ook een hoesje van HTC zelf.
Dit is een simpel rubberen hoesje die de zijkanten en de achterkant beschermt.
De voorkant word enkel beschermt door de rubberen rand die om de randen heen valt en iets oversteekt

Software.
HTC Sence werkt prima, voelt snel aan en is redelijk overzichtelijk.
Klein puntje is dat er al een aantal apps in mappen samen gevoegd is en de apps daardoor niet altijd op de meest logische plek te vinden zijn.
Iets waar ik heel blij mee ben is de standaard zaklamp app van HTC, gewoon een simpel aan en uitknopje op je homescreen voor je led flitser voor als je een keer wat extra licht nodig hebt.
Helaas mis ik wel de mail widget die op mij Desire stond.

De extra software, ja zoals ik eerder aan gaf in de review heeft HTC mijn oude Desire onbruikbaar gemaakt me alle updates en bloatware.
Ik acht de kans niet onmogelijk dat dit ook bij de M8 uit eindelijk weer gaat gebeuren.
Er zitten zoveel extra`s apps van Google en HTC op die je niet kan verwijderen die ik nooit ga gebruiken dat ik nu al sterk neig naar een costum rom.

Ondanks een aantal minpunten heb besloten de HTC ONE M8 zelf te houden en gewoon dagelijks te gaan gebruiken.
Misschien was die Sony wel beter geweest op een aantal punten, maar ook die zal zijn nadelen hebben.

Nou dit was mijn review voor de HTC ONE M8.
Als je nog vragen hebt of kritiek puntjes op de review laat het me gerust weten.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Zilver?

Helder verhaal en strookt heel redelijk met mijn ervaringen. Ik heb zelf nu ook sinds kort de M8 en had hiervoor drie jaar lang een Samsung Galaxy S2. Wat me opvalt is dat je bloatware als minpunt noemt. Nu is de One M8 zeker niet gevrijwaard van bloatware, maar naar mijn idee lang niet zo erg als Samsung. Ik vind de One M8 prima bruikbaar met de stock software. De S2 was al binnen een paar dagen geroot en voorzien van custom ROM, omdat TouchWiz en de rest van de zooi dramatisch was.