Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart Review

BasRB 10 mei 2014, laatste update op 17 mei 2014, 757 views

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart

Pluspunten

• scherm
  • geluid
  • snel genoeg
  • 16GB
  • spatwater dicht
  • formaat
  • design

Minpunten

• kan geen geheugen kaartje in, en dit is dan ook werkelijk het enige echte nadeel.

deze week de moto g 16GB gekocht. mijn vorige samsung galaxy ace van 1.5 jaar oud had namelijk problemen met opstarten. JA, je kunt tegenwoordig dus nog een mobiel van een bekend merk als Samsung kopen die het binnen 2 jaar op gaat geven.
omdat in de Moto G geen geheugenkaart kan heb ik voor de 16gb versie gekozen. naar verhouding vind ik deze in vergelijking met de 8gb versie toch vrij duur, 170 euro - 210 euro. Het zou de bedoeling van google zijn geweest om met de Google drive (cloud) geld te verdienen aan de 8GB versie's van dit apparaat. (eerste 2 jaar gratis), daarna betalen. bij de 16GB versies zullen mensen na 2 jaar minder geheugen hoeven te kopen uit de cloud dus op deze versie moet verdient worden door de aanschafprijs te verhogen. ook is de 16GB versie later uitgekomen en dit zal ook meespelen in het prijsverschil.

Het toestel:
Wat een smartphone eigenlijk inhoud is een schermpje met wat technologie er achter. Omdat je ALTIJD tegen dat schermpje aankijkt moest het scherm dus goed zijn. het scherm is ook werkelijk prachtig. op youtube hd video's kijken, browseren, games, alles is word schitterend weergegeven. het scherm is dusdanig scherp dat ik nog niet heb hoeven inzoomen op websites om zelfs kleine letters te kunnen lezen. zware website's en foto's laad ie trouwens prima. komt in de buurt van de iphone 5s van mijn vader, die is bij zware website's natuurlijk nog wel net wat sneller maar dit verschil van ongeveer 1 seconde vind ik echt geen 400 euro waard.

Camera:
De moto G beschikt over een 5 MP camera. dit is natuurlijk niet zo veel als je het vergelijkt met andere (duurdere) toestellen die vaak 8 of meer hebben. Ondanks dat ik op het internet las dat de camera eigenlijk een beetje het zwakke punt van de moto G is vind ik de camera gewoon goed. mijn vorige toestel (ace plus) had ook een 5mp camera en die maakte bij lange na niet zulke mooie foto's als de moto G. het mogen dan vrij weinig megapixels zijn, de kleuren en de scherpte vind ik toch voldoende. waardes als 12-13-20!! megapixel vind ik überhaupt overbodig tenzij je deze op poster formaat wil uitvergroten. met het toestel kun je ook HD filmen, in 720p. (niet 1080) dit vind ik niet erg omdat het scherm van het toestel ook een 720P resolutie heeft en daarom stemt het mooi op elkaar af. meer pixels (1080p) zou het scherm dus niet eens kunnen weergeven dus waarom in die scherpte willen filmen?
tenzij je veel video's op je pc wilt zetten natuurlijk om ze met een 1080p monitor te bekijken. verder beschikt de camera over een flitser. de flitser geeft niet heel veel licht maar het is altijd beter dan geen flitser.

Wat ik knap vind van Motorola is dat ze zaken waar eigenlijk niemand zijn keuze door laat bepalen heel goed hebben gedaan. hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de speaker. deze kan vrij hard en klinkt voor een telefoon gewoon goed. (stuk beter dan mijn vorige Samsung) ook heeft het toestel krasbestendige gorilla glas, en is het toestel SPATwater dicht. De batterij zou ook nog eens redelijk lang mee moeten gaan. (heb hem nog niet van 100% naar 0 niet opgeladen)

Design:
Het toestel heeft een 4.5"scherm, waar de knoppen ook op worden weergeven. het heeft dus geen knoppen onder het scherm. hierdoor ziet hij er vooral als het toestel uit is ook erg mooi uit. eerst vond ik het wel een beetje zonde van de ruimte op het scherm. van de 4.5" blijft door de knoppen namelijk nog 4.3" over om te bekijken. gelukkig verdwijnen de knoppen zodra je een game of een video kijkt. dit werkt overigens alleen bij de YouTube app en niet bij YouTube in je browser. als je in een game je knopjes er weer bij wilt halen veeg je met je vinger van boven naar onder en ze verschijnen doorzichtig aan de zijkant. schuif je weer omhoog dan verdwijnen ze weer. het toestel heeft redelijk dunne randen om het scherm heen. vooral boven het scherm is weinig ruimte. hierdoor blijf je ondanks het vrij grote scherm een handelbaar formaat houden. het scherm is voor mijn vrij kleine handen nét in een hand te bedienen. van mij had het toestel dus ook echt niet groter moeten zijn. verder voelt het toestel degelijk aan en ziet het er veel minder plasticachtig uit dan mijn samsung

Conclusie:
Ik denk dat ik een toestel heb gekocht waar ik ontzettend tevreden mee kan zijn. door de vrij lage prijs hoef ik het mezelf ook niet kwalijk te nemen als ik hem naar 2 jaar vervang, maar hier ga ik niet vanuit. mijn vorige samsung galaxy ace plus die ik voor dezelfde prijs heb aangeschaft heb ik nooit een software update voor gekregen. Nu draait mijn moto g op de nieuwste versie van android (kitkat). omdat Android en Motorola nu beide van Google zijn ga ik er van uit dat de updates blijven komen, wat natuurlijk altijd mooi megenomen is. al met al is het zeker voor de prijs een echte aanrader.

. . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

ik heb bij mijn moto G 50 gb drive opslag voor 2 jaar gekregen, geen idee of ze dat nog doen maar het is wel handig. Ik wist niet eens dat hij spatwater dicht was. Mooie review :)
er is zelfs een filmpje op YouTube te vinden dat de telefoon 30 minuten overleefd in een bak met water. Natuurlijk zou het hier niet voor bedoelt zijn. het moet meer zekerheid geven bij bellen in de regen etc.