HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA) Review

MeltedForest 29 januari 2009, laatste update op 29 januari 2009, 1.133 views

HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Prestaties (3D Mark06: 4500 Marks)
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Accuduur
  • Geluids- en warmteproductie op full load.

Let op: ik typ even een korte review. Als er genoeg vraag naar is wil ik hem wel uitbreiden.

Featureset
Bijna alles zit erop. Behalve bluetooth en een fingerprintreader, maar dat heb ik ook niet nodig.

Prestaties
Door de 9600M GT, 4GB RAM @ 800MHz en de Intel P7350 @ 2GHz gaat gamen als een zonnetje. Games als GTA IV en Crysis lopen nog prima (zie youtube, daar staan wat filmpjes als je zoekt op 1160ed).
Ik heb 3D Mark06 gedraaid op de laptop zoals hij uit de verpakking komt en ik kwam op 4500 3D Marks. Binnenkort ga ik Windows7 erop zetten, ik zal het dan nog een keer doen!

Beeldkwaliteit
Als je de laatste generatie schermen van HP kent weet je waar ik over spreek: zeer heldere schermen en mooie kleurweergave (zie ook mijn review van de HP w2408h).

Bouwkwaliteit
Degelijke laptop die stevig is gebouwd en robuust aanvoelt. De reden dat ik voor HP ben gegaan. Leuk detail is het HP logo op de deksel, die licht geeft als de laptop aanstaat (oké het is Mac rip-off maar dat mag de pret niet drukken).

Ergonomie
Typen gaat makkelijk en het touchpad goed te bedienen. Door de knop boven de touchpad is deze uit te schakelen zodat je er geen last van hebt bij gebruik van een muis.
Volgens mij zit de videochip onder de linkerhandpalm, want daar wordt het allemaal wat warmpjes bij gamen. De rechterkant blijft koel.

Warmte- en geluidsproductie
Tijdens normaal gebruik zul je de laptop niet horen, hij word wel al een beetje warm van zichzelf. Maar vooral als de 9600M GT aan het werk wordt gezet vliegt de temperatuur omhoog en beginnen de fans veel lawaai te maken. Minpuntje, maar voor die prestaties die je er voor terug krijgt wil ik het geluid wel wat harder zetten.

Mobliliteit en accuduur
De laptop is niet zwaarder dan een andere 15,4" laptop, maar mede door de prestaties is de accuduur minder. Bij normaal gebruik is de laptop in ongeveer 2 ŕ 2,5uur leeg.

Voor ¤800 krijg je een zeer goede laptop qua prestaties, bouwkwaliteit en design. Hierdoor moet je wel wat inleveren op accuduur en warmteproductie.

Heb jij ook een HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA)?

Laat maar deze reactie is een beetje offtopic

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 29 januari 2009 15:37]

Hoi,
Ik heb deze laptop ook, en heb ook even een review gemaakt (zie productreview: HP Pavilion dv5-1160ed (FT151EA) review door ThinkPad )

Daar vroeg iemand om met CPU-Z te kijken wat de snelheid is van mijn geheugen.

Daar kwam 399.0 Mhz uit.

Nu vind ik dit nogal vreemd, omdat het volgens mij veel sneller zou moeten draaien.

Zou jij misschien willen kijken met CPU-Z op welke snelheid jouw geheugen draait?

CPU-Z is hier te vinden: http://www.cpuid.com/download/cpuz_150.zip

Dankje
Hallo,

Ook ik heb een laptop uit die serie, namelijk de dv5-1150ed.
En bij mij staat die waarde net zoals bij elk geheugen wat op 800Mhz draait, rond de 400Mhz.

Als je goed kijkt naar de waarde eronder, staat daar:
FSB:DRAM 1:2

Dit is de scaling factor. Hieruit kun je al opmerken dat de daadwerkelijke snelheid van jou geheugen twee keer zo hoog ligt als wat daar staat. :)