Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon) Review

NLxAROSA 28 januari 2009, laatste update op 28 januari 2009, 2.378 views

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon)

Pluspunten

• Beeldkwaliteit

Minpunten

• Lens flare
  • f2.8 erg snel weg bij inzoomen

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Na een ongelukje met mijn Canon 18-55 3.5/5.6 IS kitlens was ik toe aan een waardige vervanging. De kitlens van Canon is van goede kwaliteit, de bouwkwaliteit is echter waardeloos. Maar de prijs is er dan ook naar. Voor de vervanger zocht ik naar minimaal hetzelfde zoombereik, liefst een paar stops licht meer en als het even kon ook nog betere beeld kwaliteit. Gebaseerd op diverse reviews is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de Sigma 17-70 2.8/4.5 DC. De Canon 17-55 2.8 heb ik ook overwogen, maar die is minimaal 2x zo duur, en (volgens de reviews) niet eens zoveel beter.

Features
Zoombereik van 17-70mm is erg prettig, voor dagelijks gebruik hoef je nauwelijks te wisselen. Lens is voorzien van een lock, waarmee hij op 17mm vastgezet kan worden om zoom creep tegen te gaan. Het nut hiervan lijkt me nogal beperkt. Verder maakt de lens gebruik van inner focus, dus hij schuift niet uit tijdens het focussen (wel tijdens het zoomen uiteraard). Diameter is 72mm, dus filters worden wat prijziger. Heb er gelijk een UV en Circular Pola van Tiffen bijgekocht. f2.8 klinkt leuk, maar is feitelijk alleen beschikbaar bij 17mm, zoom je iets in, dan is het al weer weg.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van deze lens is goed te noemen, zeker als je hem vergelijkt met de standaard kitlens van Canon. Het geheel voelt heel stevig aan, met een flinke weerstand tijdens het zoomen en focussen (mag van mij iets minder). De zoom -en focusringen zijn voorzien van rubber. Wel zitten de focus -en zoomring nogal dicht bij elkaar.

Handling
De lens ligt prima in de hand, ook voor mensen met wat kleiner handen, zoals ik.

Scherpte wide-open
De lens is over het gehele zoombereik redelijk scherp wide-open, zeker vergelijkbaar met de standaard kitlens van Canon. Wel is het beeld iets softer dan wanneer je het diafragma een stop of twee dichtknijpt.

Scherpte stopped-down
Als je het diafragma ÚÚn of twee stops dichtknijpt krijg je hele scherpe foto's, scherper dan wat ik uit de kitlens van Canon wist te persen.

CA
Ik heb zelf geen CA waargenomen, ook in hoog-contrast situaties (boom met tegenlicht, pingu´n, etc.). Bij de kitlens van Canon ook geen last van overigens. Mijn Tamron 70-300 heeft daar duidelijk wel last van, als je daar een pingu´n mee fotografeert wordt hij wit-paars-zwart.

Vervorming
Ik heb persoonlijk geen vervorming waargenomen, ook niet op 17mm.

Vignettering
Op 17mm/f2.8 is een zeer lichte vignettering waarneembaar. Een stop minder of wat inzoomen en het is weg. Voor mij niet storend in ieder geval.

Lens flare
De lens is zonder hood redelijk gevoelig voor lens flare. Gelukkig levert Sigma een petal lens hood mee.

Autofocus snelheid
Lens focust erg snel bij goed licht, bij slecht licht wat minder. Vergelijkbaar met de Canon kitlens. Hij maakt wel wat meer geluid, maar persoonlijk boeit mij dat niet.

De lens is zeer voordelig geprijsd als je dit vergelijkt met de concurrentie. Een bereik van 17-70mm en een diafragma van f2.8/f4.5 vind je bij andere merken niet voor deze prijs, en al helemaal niet met deze kwaliteit.

Bottom line
Als je op zoek bent naar een waardige vervanging voor je kitlens en je wilt geen rib uit je lijf kwijt zijn, dan is dit de lens voor jou. Prima beeldkwaliteit, een lekker zoombereik en voldoende lichtgevoelig. Ik heb uit diverse andere reviews wel begrepen dat de kwaliteit nogal eens verschilt per exemplaar, eerst even uitproberen dus.

Heb jij ook een Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon)?

De negatieve eigenschap van F2.8 op 17MM is idd een nadeeltje van deze lens. Ik heb deze lens zelf ook, en heb recentelijk mijn 350D door een 450d vervangen. Mij viel het juist op dat de kitlens van de (450D) iets scherper was. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet uitgebreid heb getest. Ik heb er hooguit 10 foto's meegemaakt voordat mijn 450d de tas in verdween... Chronisch tijdgebrek.
De kwaliteit van de foto's uit de kitlens is zonder meer goed te noemen, ik was er erg over te spreken. Gezien de prijs is dat ook zeker geen verkeerde lens, ik was alleen niet te spreken over de bouwkwaliteit; ik vond 'm nogal goedkoop aanvoelen.