Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N78 Bruin Review

Propane 29 maart 2009, laatste update op 29 maart 2009, 2.668 views

Nokia N78 Bruin

Pluspunten

• Featureset/prijs verhouding
  • Makkelijk in gebruik
  • Goede accu
  • Strak design

Minpunten

• Krakend batterijklepje (niet elk toestel heeft dit trouwens)
  • Multimedia menu met weinig toegevoegde waarde
  • Camera niet meer helemaal van deze tijd

Inleiding:

In juni 2008 heb ik de Nokia N78 gekocht als opvolger voor mijn Nokia 6230i. De keuze voor een opvolger was lastig, aangezien ik een abonnement van ¤10,- per maand had, en hier niet ver boven wilde komen. Ik heb zo'n 1,5 maand naar nieuwe toestellen zitten kijken, en uiteindelijk was het een aanbieding die de N78 in beeld bracht. Hierna was de keuze snel gemaakt.

Telefoonkopen.nl had als openings aanbieding namelijk de N78 gratis in combinatie met een ¤25 MyFaves abonnement, echter kreeg je de volle contractsperiode 50% korting. Zo kom je uit op ¤12,50, precies in mijn abonnements klasse. Een snelle rekensom leert ons dat ik voor 2 jaar in totaal ¤300 betaal, terwijl het toestel nieuw bij bijvoorbeeld de BelCompany nog zo'n ¤400-¤440 kostte.

Eind juni ben ik dan ook naar de Telefoonkopen winkel in Zwolle geweest waar ik deze heerlijke telefoon heb gekocht.

Changelog
  • 28 januari 2009: Originele review gemaakt.
  • 29 maart 2009: Aantal dingen toegevoegd, aangegeven met Edits, op het stuk over Ovi.com na. Tevens wat foto's gemaakt en toegevoegd.
29-03-2009: Beter laat dan nooit. Wegens luiheid, tijdsgebrek en gebrek aan een camera geen updates tot nu toe.

Algemene beoordeling

Zoals jullie hierboven al kunnen lezen ben ik erg tevreden met de Nokia N78. De feature set is erg uitgebreid voor een telefoon in deze klasse, met veel functies die je eerder vooral in hoger geplaatste Nokia's terug kon vinden. Het toestel biedt onder andere de volgende functies;
  • WLAN
  • Email
  • HSDPA
  • 3,2 megapixel camera
  • Stereo speakers
  • Symbian S60 Feature Pack 2, met wat aardige nieuwe functies t.o.v. oudere versies
  • QuickOffice
Naar mijn mening krijg je echt waar voor je geld. Ik ben niet gelijk een echte poweruser, maar ik gebruik tegenwoordig een groot deel van de functies die de telefoon heeft. Hierbij ben ik nog geen problemen tegengekomen, en ik mis ook nog niets. Hierdoor ben ik redelijk zeker van m'n zaak als ik zeg dat de N78 op dit moment nog steeds een van de beste (Symbian) smartphones is. Dit vanwege de prijs/feature verhouding.

Dan ga ik verder met één van de belangrijkste dingen voor een mobiele telefoon.

Het bereik

Ik heb met dit toestel naast T-Mobile ook nog een tijdje m'n oude Tele2 kaartje gebruik i.v.m. de opzegtermijn. Beide netwerken geven in de telefoon prima bereik. In vergelijking met de Samsung U600 die m'n zus op dit moment in gebruik heeft is het bereik van de N78 zelfs een stuk beter. Zo heeft zij met T-Mobile op sommige plekken nauwelijks tot geen bereik, terwijl ik vrolijk nagenoeg vol bereik heb. Ik heb ook nog nooit een situatie gehad waarin ik niet kon bellen.

Wat betreft UMTS/HSDPA, kan ik niet echt een uitgebreide mening geven. Ik heb geen data bundel, dus maak ik hier nauwelijks gebruik van.

Edit 29-03-2009
Sinds kort heb ik een data bundel aangesloten en maak ik gebruik van UMTS/HSDPA. De dekking is hier in de buurt niet optimaal, vooral binnenshuis. Vergeleken met een aantal andere toestellen met een SIM kaart van hetzelfde netwerk doet de N78 het echter prima. Regelmatig net wat meer bereik dan de andere toestellen (LG Renoir, Samsung Omnia). Hier dus ook geen problemen.

Naast het GSM/UMTS bereik is natuurlijk ook het WLAN bereik van belang. Aangezien ik dus geen databundel heb, is WLAN mijn meest gebruikte manier om via m'n telefoon op Internet te komen. Wat betreft het bereik zit het ook hier wel goed. De N78 'ziet' zo ongeveer hetzelfde aantal netwerken als m'n PC en laptop. In sommige gevallen zelfs meer. Qua snelheid is het minder dan op een normale PC/laptop, maar ruim voldoende voor browsen, email en/of muziek/video streamen. Met de tests voor download en upload snelheid op Speedtest.nl behaalde ik de volgende resultaten:

Download:

N78: 148KB/s
PC: 319KB/s

Upload:

N78: 28,1KB/s
PC: 50,6KB/s

Verder zit er nog een FM-zender in de N78, hiervan moet het bereik natuurlijk ook nog even besproken worden. Ik heb de zender getest in de auto en thuis op verschillende radio's. In de auto kreeg ik gewoon goede resultaten. Ik kon het toestel achter op de hoedenplank leggen zonder verlies van signaal (antenne zit vooraan op het dak), en voorin gaat het uiteraard helemaal prima. In sommige gevallen kon ik andere zenders er uit drukken, maar het werkt het beste als je gewoon een lege frequentie opzoekt en je Nokia daarop afstemd. Bij het thuisgebruik heb ik vooral even de afstand getest. Volgens de handleiding is het maximale bereik zo'n 2-3 meter. Ik kan hier prima m'n kamer van 5x6 door lopen zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies, wel op een lege frequentie uiteraard. En resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, dus ik weet niet of dit met elke N78 lukt.

Aangezien ik in de 6 maanden dat ik het toestel nu heb geen enkel probleem heb gehad met het bereik van de genoemde functies geef ik de N78 hiervoor dan ook een 'Zeer goed'.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Voor ik begin over het gebruiksgemak van de software noem ik eerst even de stabiliteit. Ik heb persoonlijk liever een stabiel, betrouwbaar toestel dan een makkelijk te gebruiken maar constant vastlopend toestel.

Qua stabiliteit zit het met de Nokia N78 ook erg goed. Multi-tasken is geen enkel probleem, echter zul je wel merken dat wanneer je meerdere programma's open hebt staan, het allemaal wat trager wordt. Sinds ik hem heb is het toestel 2x echt vastgelopen. Met echt vastlopen bedoel ik dat je het toestel alleen weer uit en aan krijgt door de batterij er even uit te halen en weer in te stoppen. Beide keren was dit in de MP3 speler, met de eerste firmware versie die er op stond. Na de eerste update naar 12.046 (als ik me niet vergis), heb ik geen enkele vastloper meer gehad. Na de update naar de nieuwste firmware (20.149) zijn er nog wat kleine bugs opgelost, en lijkt het toestel nog een tikje sneller te werken.

Al met al twijfel ik er niet aan dat dit toestel sowieso wel de 2 jaar van m'n contractsperiode door komt. Betrouwbaarheid en stabiliteit krijgt dan ook een goed, geen zeer goed vanwege de vastlopers.

Gebruiksgemak algemeen

Mensen die nog nooit een Symbian S60 toestel hebben gebruikt zullen waarschijnlijk flink moeten wennen. Ik in ieder geval wel. Na een dagje spelen en rondneuzen in de instellingen wordt het allemaal wat duidelijker, en kun je beginnen met het aanpassen van je toestel naar eigen smaak. Ik was na een dag of drie al helemaal thuis in S60 en ik vind het een zeer gebruiksvriendelijk besturingssysteem. Met alle features die er op zitten blijft het toch goed overzichtelijk. Nu ben ik wel veel met computers en andere leuke gadgets bezig, en ik kan me voorstellen dat de doorsnee consument wat meer moeite heeft om wegwijs te raken in de verschillende menu's. Gelukkig is er het 'Active Standby' menu, waarin standaard de meest gebruikte functies beschikbaar zijn. Dus in principe kun je de telefoon aanschaffen en gelijk gebruiken, maar zodra je het toestel volledig wilt gebruiken moet je even wat moeite doen om de software te leren kennen.

Mensen die van een andere S60 telefoon af komen kunnen echter ook voor een verrassing komen te staan. De structuur van bepaalde menu's en instellingen verschillen soms sterk tussen de verschillende Nokia toestellen. Dit vind ik een negatief punt aan Symbian S60, maar neem ik niet mee in de beoordeling van het gebruiksgemak, aangezien het weinig te maken heeft met de N78 zelf.

Voor een verdere algemene indruk van wat je kan verwachten van S60 FP2 verwijs ik even naar mobile-review.com.

Omdat het systeem zowel toegankelijk is voor nieuwe gebruikers als ervaren gebruikers geef ik het gebruiksgemak een "Goed". Geen "Zeer goed", puur omdat sommige simpele functies redelijk ver weg gestopt zitten, zoals de automatische toetsenvergrendeling.

Gebruiksgemak verschillende functies

In dit stukje wil ik even wat dingen er uit pikken die ik erg goed of juist slecht vind werken.

Bestemmingen
Onder Instrumenten -> Instellingen -> Verbindingen heb je het kopje "Bestemmingen". Hierin komen alle toegangspunten te staan die je hebt geconfigureerd. Bij mij zijn dit de draadloze netwerken thuis en op het werk, plus T-Mobile MMS en T-Mobile Internet. Deze kun je indelen onder de verschillende bestemmingen (Internet, MMS, WAP, overige). Per bestemming kun je de verbindingen ook weer aparte prioriteiten geven. Bij mij heeft het thuis netwerk prioriteit 1, werk netwerk prioriteit 2 en T-Mobile Internet prioriteit 3. Dus hij kijkt welke netwerken beschikbaar zijn en naar de prioriteiten zodat je eigenlijk altijd je voorkeursnetwerk hebt, en niet extra geld gaat betalen omdat hij thuis toch het UMTS/HSDPA netwerk pakt.

Edit 29-03-2009
Hoewel de "Bestemmingen" instellingen nog steeds erg handig zijn, ben ik er achter gekomen dat meerdere applicaties niet met bestemmingen werken maar puur met één toegangspunt die je in de instellingen van het programma kunt kiezen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Nokia Download!. In dit programma had ik de draadloze verbinding thuis als toegangspunt ingesteld. Toen ik het programma onderweg wilde gebruiken kreeg ik foutmeldingen. Pas nadat ik T-Mobile Internet als toegangspunt had ingesteld kon ik het programma weer normaal gebruiken.

Nokia Maps
Bij aankoop van het toestel stond het navigatieprogramma Nokia Maps 1.1 er op, dit heb ik snel vervangen met versie 2.0. Hoewel ik zelf nog geen auto heb is het toch handig om de applicatie er op te hebben staan, als je onbekend bent in een stad en je hebt alleen een adres bijvoorbeeld. Dit heeft mij al meerdere keren geholpen, en het is helemaal gratis, tenzij je uiteraard gesproken instructies wilt hebben. Nokia Maps 3.0 is in ontwikkeling, dus daar wacht ik ook al op.

Edit 29-03-2009
Ondertussen heb ik een beta van Nokia Maps 3.0 er op gezet. Dit zit er allemaal nog net wat strakker uit, en het lijkt alsof de GPS eerder een fix heeft.

NaviWheel
Hoewel ik redelijk wat lees over dat mensen dit een nutteloze toevoeging vinden, ben ik er erg tevreden mee. De NaviWheel is in principe gewoon een stukje touch gevoeligheid op de 4 richtings knop. Als je met je duim rondjes draait op deze knop kun je lekker snel door lijsten in bepaalde applicaties bladeren. Dit komt voor mij erg van pas bij de muziekspeler om lekker snel door alle liedjes te bladeren, of in de foto applicatie om snel een bepaalde foto op te zoeken. In het begin is het wat lastig om op tijd te stoppen, maar na wat gewenning vind ik het erg prettig werken.

Media menu
Het zilveren knopje wat bij de ophang toets zit werkt als een snelkoppeling naar een Multimedia menu. Hier in heb je panelen met bijvoorbeeld 5 veel gebruikte contacten, bookmarks, laatst afgespeelde muziek, plaatsen uit Nokia Maps etc. Klinkt leuk, maar het zijn allemaal weer snelkoppelingen die vaak net zo snel normaal te bereiken zijn. Persoonlijk vind het ik dan ook een overbodige feature.

Camera
Ik maak eigenlijk nauwelijks foto's met m'n telefoon, maar als ik het doe dan erger ik me af en toe wel aan de camera. Het toestel heeft namelijk wel eens de neiging om in automatische modus de flitser erg snel te gebruiken (soms op klaarlichte dag). Dit is in principe maar een klein minpuntje, maar soms wel heel vervelend.

Muziekspeler
De muziekspeler weet een aardig volume en naar mijn mening goede audiokwaliteit uit de standaard oordopjes te halen. Hiernaast kun je het wat tweaken met de equalizer mocht je het nodig vinden. Voor de echte muziek liefhebbers is het echter wel een vereiste om je favoriete oordopjes te gebruiken, en gelukkig kan dit ook, omdat het toestel een standaard 3,5mm aansluiting heeft.

Edit 29-03-2009
Een tijdje terug heb ik een Nokia WH-700 tegen een mooie prijs kunnen krijgen. Dit zijn in-ear oordopjes van Nokia met een knop om gesprekken aan te kunnen nemen en uiteraard weer op te hangen. De audiokwaliteit hiervan is veel beter dan van de standaard oordopjes en ik wil dus toch nog eens benadrukken dat je voor de beste audio kwaliteit gewoon je eigen favoriete oordopjes moet aansluiten.

Online delen (Ovi.com)
Sinds ik de databundel heb aangesloten ben ik ook nog eens goed naar het onderdeel online delen gaan keken. Zo kun je een account aanmaken bij verschillende online diensten om direct je foto's/video's naar te uploaden.Ik heb er zelf voor gekozen om een account aan te maken bij Ovi.com, vanwege de uitgebreide functies. Zo kun je via Ovi niet alleen je media uploaden en bekijken, maar ook je agenda en taken bijhouden/synchroniseren, contacten synchroniseren en locaties opslaan als favorieten voor in Nokia Maps. Tegen betaling kun je ook bestanden op Ovi zetten, en tussen je telefoon en de webspace synchroniseren. Zo heb je altijd de belangrijkste bestanden overal beschikbaar.

Dit gaat een beetje teveel als reclame klinken, dus ga ik over op het gebruik. Als je een foto maakt kun je die direct na het opslaan al uploaden. Als de foto een geotag heeft (GPS locatie in de EXIF data), dan kun je de locatie op de website van Ovi zien. De foto's kunnen worden gesorteerd in channels en er kunnen tags worden toegewezen zodat je alles makkelijk kunt indelen. Een voorbeeld van een foto op Ovi:

Al met al een leuke extra, waarmee ik nog geen problemen heb ondervonden.

Accuduur

Hier kan ik vrij kort over zijn, ik vind de accuduur namelijk prima. Bij m'n huidige gebruik gaat hij zo'n 4-5 dagen mee. Nu bel ik dan ook zeer weinig, maar ik zit regelmatig even een uurtje te internetten, of een video te bekijken en muziek te luisteren. Dus daar ben ik zeker tevreden over.

Design

Glanzend zwart plastic.... De één vind het een erg mooi toestel, de ander regelrecht lelijk. Ik vind hem er wel strak uitzien en de balkjes als nummer toetsen werken ook erg goed. Het plastic is natuurlijk nogal gevoelig voor vingerafdrukken, al zul je er geen last van hebben als het scherm aan staat. Het achterklepje is wel redelijk gevoelig voor krassen. Ik heb hem zelf altijd in een hoesje of in een hardcase, dus heb ik daar gelukkig weinig last van. Voor mij dus een zeer goed wat betreft design.

Bouwkwaliteit

Het toestel zit stevig in elkaar, op het achterklepje na. Het exemplaar wat ik hier heb liggen kraakt wat als je het toestel stevig vastpakt, omdat het achterklepje niet strak past, maar een beetje losjes zit. Dit is echter ook het enige minpunt wat ik heb kunnen merken tot dusver.

De prijs is iets persoonlijks, de één legt zo ¤600+ neer voor een telefoon, de ander liever niet meer dan ¤200. Zoals ik echter al heb laten blijken vind ik dat de prijs/kwaliteit verhouding zeer goed voor elkaar is. De pricewatch heeft de N78 op dit moment voor ¤240,- staan, en dat vind ik absoluut geen slechte prijs voor een toestel met deze features.

De Nokia N78 is een erg mooi toestel. Qua functies hoeft het niet echt onder te doen voor bijvoorbeeld een N95. De camera is uiteraard minder, maar voor de rest komen ze volgens mij redelijk overeen. De N78 heeft echter een aantrekkelijker prijskaartje. Naar mijn mening is dit dé telefoon die je moet hebben als je op zoek bent naar een leuke (Symbian) smartphone met uitgebreide functies voor een leuke prijs.

Heb jij ook een Nokia N78 Bruin?

Wist je trouwens dat Nokia Maps juist erg goed is in voetgangers navigatie? Ik gebruik het juist als ik uit de auto ben, bijvoorbeeld in een onbekende plaats. Zoek ik even snel naar een POI, bijvoorbeeld geldautomaat of voer gewoon de bedrijfsnaam in.

Daarnaast nog even een opmerking over de flitser. De reden dat de fliters vaak overdag toch aangaat is vaak om het tegenlicht te compenseren. Als je iemand op de foto wilt zetten waar op de achtergrond veel buitenlicht door een raam komt, wordt gepoogd iets beter te verlichten. Nou ja, echt heel veel licht komt er nu ook weer niet uit zo'n power led maar hij probeert het toch. En vaak is het resultaat weer beter dan als je hem handmatig uitschakelt.

Tenslotte nog de kraak van het achterklepje, vaak komt dat doordat hij er niet goed recht op wordt gezet. Probeer hem eens perfect recht erop te zetten en dan dicht te klikken.

Verder goede revieuw ;)
zeer nette review. heel overzichtelijk, en voor alles een onderbouwing. Ga zo door!
Beter laat dan nooit:

Thanks :).
Heb hem zelf ook gehad:

+Leuke game-funktie met die toetsen aan de speakerkant
+Geluid was heel goed, ook voor de externe speaker (STEREO!!!! _/-\o_ ).

-Trager als de E66 die ik nu heb.
-Jammer vond ik dat de toetsen blindelings een beetje moeilijker te gebruiken waren.
-Beetje een onbalans in het toestel als je met 1 hand aan het typen was (topzwaar).
-Alleen jammer dat je dan voor de spellen van de gamefunctie weer moest betalen ;(

Nette review, veel plezier met het toestel!

[Reactie gewijzigd door Caris op 28 januari 2009 19:14]

Tenzij ik iets gemist heb zitten er op de N78 geen specifieke game toetsen. Bedoel je niet de Nokia N81?