Razer Lachesis (Rood) Review

mezstah 28 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.964 views

Razer Lachesis (Rood)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Looks
  • Gewicht

Minpunten

• Ergonomie (kan beter, niet slecht)

Razer Lachesis review

Na een tijdlang de G9 te hebben gebruikt, met volle tevredenheid. Kroop toch het muizenbloed weer naar boven. Ik moest en zou een nieuwe hebben. Vooral voor de looks die beter bij mijn setup zou passen.
Aangezien ik in het verleden de razer Lachesis al een keer had gekocht van een medetweaker, maar daar geen goede ervaringen mee heb gehad. Wou ik deze muis toch een tweede kans geven. Het hoe en waarom leg ik in de rest van de review uit. Zoals altijd bij Razer is de muis vernoemd naar een slang:
De bosmeester (Lachesis muta) is een slang uit de familie adders (Viperidae), onderfamilie groefkopadders (Crotalinae). (Bron Wkipedia)

Eerste indruk

Ik heb deze muis gekocht voor 60 euro een behoorlijke klap geld, eens kijken of de Lachesis het geld waard is. De muis werd geleverd in de standaard Razerverpakking. Een zwarte doos met klep die vastzit met klittenband. Wanneer je de klep losmaakt zie je de muis in doorzichtig plastic geshowed. Een grote plakker zorgt ervoor dat de doos dicht blijft. Solide dus. Eerst maar eens de doos openmaken. Wat er inzit is de (uiteraard) de muis, boekje en drivercd. De muis zelf ziet er slick uit, mooi afgewerkt geen naden bij de muisknoppen. De hele bovenkant van de muis is afgewerkt met rubber, wat zou moeten zorgen voor de nodige grip. De Deathadder had dit ook al. De zijkanten zijn gemaakt van glanzend zwart plastic. Met aan beide kanten 2 sidebuttons. Deze sidebuttons zijn verbeterd te opzichte van de Deathadder aangezien ze zijn gemaakt van een stroef materiaal, en niet van glad plastic zoals de eerder genoemde Deathadder. Als ik deze materialen vergelijk met andere muizen, verzorgt het rubber op de bovenkant de nodige grip behalve als je gladde handen hebt van bijvoorbeeld handen wassen. Maar als ik rubber vergelijk met de zijkanten van de MX510/518 verzorgden deze meer grip. Ter vergelijking met de G5/G9 (dry grip) is de grip vergelijkbaar. Onderaan de muis zitten 3 hyperglides voor snelle bewegingen. Tevens is het gewicht prettig niet te zwaar en niet te licht. Nu maar eens de PC opstarten en de muis aansluiten.

Installatiegemak

De Lachesis is plug en play, hier geen verrrassingen. Vista herkende hem duidelijk als de Lachesis.
Dus gelijk beginnen is mogelijk, wanneer je alle knoppen wil toewijzen pollingrate wil veranderen etc.
Dien je wel de drivers te installeren. Ik heb ze wel geinstalleerd. Dit ging vlot computer opnieuw opstarten en de Lachesis was good to go.

Ergonomie

Na een aantal weken gespeeld te hebben met de Lachesis, heb ik wat aanmerkingen op de ergonomie.
De muis is smal van achter en breed van voren. De 1e en 2e muisknop zijn voorzien van groeven om je vingers erin te leggen, dit is erg fijn omdat je dan gevoelsmatig meer grip hebt. Ik moet er wel bij vermelden dat dit vinger-afhankelijk is. Heb je dikke vingers dan kan het zijn dat de groef te smal is. De vorm van de muis zorgt ervoor dat dit een muis is die je bedient met de vingers, en niet met je handpalm. Wanneer je dit fijn vindt is de Lachesis niet het soort muis voor jou. Verder is het een symmetrische muis die geschikt is voor zowel links als rechtshandigen, dit zorgt ervoor dat 2 muisknoppen nutteloos worden. De muis is wel fijn omdat hij plat is je pols heeft zo weinig te verduren.

Functionaliteit

De muis heeft een 3G lasersensor dit zorgt voor (wat razer zegt) extra precisie. De DPI kan worden ingesteld trapsgewijs van 125-4000 in stappen van 125b DPI per keer. Tevens heeft deze muis onboard geheugen waar je profielen op kunt instellen. De Razer Copperhead had dit ook al. De drivers zijn hier wel noodzakelijk voor, heb je alles opgeslagen zou je drivers kunnen deinstalleren en driverloos kunnen gamen op verschillende PC's. De muis is bedraad (wel een dun draadje maar dit gebruikt Razer al jaren).
Tevens is de USB connector weer met goud belegd. Wat hiervan het voordeel is heb ik nooit kunnen ontdekken. Maar het is er nou eenmaal :)
De primaire muisknoppen gaan heel soepel, vergelijkbaar met de Deathadder. De zijknoppen reageren niet lekker bij mij, maar dit hoeft niet voor elke Lachesis te gelden. Het enige vernieuwende is de nieuwe sensor icm de hoogste DPI die er op dat moment voorhanden was.

Precisie

Bijde precisie kom ik terug bij mijn eerste Lachesis. Bij het uitkomen van deze muis waren er allemaal problemen met de sensor. Namelijk de volgende zaken:
Pixelskipping
Slecht werkend op stoffen muismatten
jumpy cursor die uit zichzelf bewoog
Wanneer je de muis optilde en weer neerzette ging de muis vanzelf ongeveer een centimeter schuin naar boven.
Dit heb ik zelf ook allemaal ervaren vandaar dat ik destijds er zeer ontevreden mee was.
Moet ik er wel bij vermelden dat de muis stukken beter werkte op een hard muismat (excatmatbijvoorbeeld)
Maar aangezien ik graag speel op stof was het geen muis voor mij. Maar de laatste tijd waren er veel firmware updates geweest, en heb daarom besloten toch maar een poging te wagen.
Toen ik de muis ontving stond er de allereerste firmware versie op. Ik dus proberen de Lachesis te flashen.
Ging niet makkelijk want ik draai vista 64 en daar werkt de flashtool niet op(tenminste bij mij niet).
Ik heb dus op mijn vrouw haar laptop de firmware geupgrade. Hiernaar merkte ik wel verbeteringen.
De jumpy cursor was weg, en op stof presteerde de Lachesis ook al veel beter. Het optil en neerzet probleem is nog een klein beetje aanwezig maar niet meer zo erg als eerst. Razer heeft hier goede stappen ingezet. In spellen werkt hij nu prima icm mijn excactmat. Snel en precies. Maar niet preciezer dan mijn copperhead of Deathadder. Het zelfde niveau.
In games doet deze muis zijn werk, ikzelf heb wel een voorkeur voor de Deathadder maar dat is alleen de vorm. Qua precisie een prima muisje.

Vormgeving

persoonlijk vind ik de Lachesis een hele mooie muis, goed afgewerkt en stijlvol. Je kunt wel zien dat het een kwaliteitsproduct is. Icm het blauwe ledlicht is het een waardevolle toevoeging voor mijn Lycosa.
Geen zichtbare naden, Bovenkant is vervaardigd uit 1 stuk. allemaal prima. Maar dit is uiteraard persoonlijk.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is bij de Lachesis erg goed verzorgd, geen piepjes of kraakjes. Een perfect functionerend scrollwheel wat kleiner dan bij de Deathadder waarvan ik juist het scrollwheel het minste vondt. Ik heb hem nog niet op de grond geflikkerd, maar wil iemand dat weten hoe de Lachesis daaruit komt verzoek ik vriendelijk doch dringend dit bij een eigen exemplaar te testen :)
De bouwkwaliteit is bij deze muis een van zijn sterkere eigenschappen.

Drivers en ondersteuning

Persoonlijk vindt ik dit bij Razer goed geregeld, de eerste versie van de Lachesis was gewoon niet goed.
Maar ze blijven doorontwikkelen door middel van firmware. De drivers doen gewoon wat ze moeten doen.
Hier heb ik slechts 1 aanmerking op, wanneer je op de knop update klikt in het drivermenu krijg je de supportpagina van Razer, ik zou het zelf prettiger vinden dat je dan gelijk een update download.
Voor de rest kun je in de drivers alles instellen, DPI, Razersens, profielen, windowssens enz.
Prima voor mekaar en snel te installeren.

60 euro voor een muis is behoorlijk hoog, maar alles meegerekend zijn geld wel waard.
Conclusie: de Lachesis is nog niet perfect, maar de laatste firmwareverbeteringen hebben wel gebracht dat deze muis uitstekende support heeft, en dat hij langzamerhand wordt waar hij voor bedoeld is.
De "bringer of silent death"

• Asus 8800GTS 512MB
  • Intel Core2Quad Q6600
  • Razer lycosa
  • Asus P5Q deluxe
  • Windows XP

Heb jij ook een Razer Lachesis (Rood)?

Nette Review!... Zeer uitgebreid en goed te lezen!

Ben nu zelf aan het kijken naar een nieuwe muis rond de 50 euries. Maar welke van de 2 raad jij mij aan de G9 of de razer Lachesis?
G9 is echt beter, maar ga gewoon naar de mediamarkt kijk welke vorm je bevalt.
En zorg dat je een harde muismat hebt als je de lachesis neemt.
goede review

vindt toch dat ie erg lijkt op de deathadder
Nee joh qua materiaal zeker, maar qua vorm een wereld van verschil.
De Deathadder is meer een Intelli 3.0 vorm, de Lachesis is meer een combo van de copperhead/boomslang
Leuke review, ik heb er zelf ook eentje liggen en is nogal jumpy, net als jouw eerste exemplaar. Fimware update helpt niet. Mijn neef heeft er dan weer geen last van. Op de ExactMat kan de cursor alleen maar verticaal worden bewogen. Het lijkt erop dat hij moeilijkheden heeft met zwarte oppervlakken, want ik moet er altijd iets wits/lichtkleurigs er onder leggen, wil ik horizontale cursorbewegingen kunnen maken. Heb jij van het laatste probleem ook last?

[Reactie gewijzigd door Aquila-169 op 28 januari 2009 16:29]

ik heb er ook een, maar wat ik gemerkt heb is dat de ondergrond dit kan veroorzaken, tevens reageert ie ook op haartjes/pluisjes bij de sensor, ook als ze met het blote oog nauwelijks waarneembaar zijn.

Probeer daarom eens verschillende ondergronden.

Verder een erg fijne muis, reageert zeer direct.

Enig nadeel vind ik de rand onder de knoppen, die had van mij iets minder scherp gemogen.

Overigens een mooie review (voor zover gelezen..., ben wat lui...:) )
Nee ik heb de Pro-solutions excactmat en die is wit, en bedankt :)

[Reactie gewijzigd door mezstah op 28 januari 2009 17:18]

Ok, veel plezier met de muis!
Heb zelf ook last van cursor jumps en een firmware update helpt ook niet echt, verminderd het wel. Heb zelf de razer mantis en destructor, krijg er nog steeds cursor jumps mee.

Ook ergonomisch gezien vind ik de lachesis lastig, side buttons liggen niet echt op een goeie positie. Klik er nog steeds perongeluk op.

Blijf toch liever mijn copperhead gebruiken, en meer dan 2000dpi heb je toch niet nodig.
Ja de rand is vrij scherp, maar heb er zelf niet zoveel last van.
Ikzelf heb zowel de Logitech G9 als de Razer Lachesis. Ik gebruik van Razer de Exactmat. Wat ik nog wel het vermelden waard vind is dat de logitech veel fijnere hyperglides (wat een kreet ook) aan de onderkant heeft zitten dan de Lachesis. Deze zijn gewoon groter en dikker bij de G9 wat het bewegen op de exactmat prettiger maakt. Bij de lachesis heb ik er nog wel eens last van dat deze semi-schuurt over het oppervlak. Bij de razer vind ik het ook prettiger werken met een softmat eigenlijk.

Wat ik verder een voordeel vind van de G9 tov de Lachesis, is dat je profiel indicatie middels leds aangegeven wordt. Bij de Razer is het soms maar gokken welk profiel je geselecteerd hebt.

[Reactie gewijzigd door Dizzy op 28 januari 2009 18:07]

Ben het met de indicatieledjes, en de hyperglides helemaal met je eens.
Tanx :) maar hij staat al in V&A ivm overstap op laptop en draadloos.
Dat ben ik met je eens, Logitech regelt dat wel wat beter met hun G9.