Logitech H800 Review

Paul C 6 mei 2014, laatste update op 7 mei 2014, 343 views

Logitech H800

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is prima
  • Draadloos
  • Comfortabel

Minpunten

• Slechte ondersteuning voor Mac
  • Aan de support van Logitech heb je niets
  • Het product is gewoon niet erg af

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 2
Ik heb deze hoofdtelefoon cadeau gekregen voor mijn verjaardag, omdat mijn oude bedrade headset versleten was en ik ben hier zeer blij mee. Dit is in alle aspecten een gigantische vooruitgang t.o.v. mijn ¤15,- kostende headset.

Geluid
De geluidskwaliteit van de hoofdtelefoon is in mijn optiek goed voor een hoofdtelefoon van deze prijsklasse. Hij is wellicht een tikkeltje 'warm' voor iemand die het neutrale geluid van een monitor gewend is, maar het is zeker niet de standaard Logitech sound met een heel sterke overdrive op de lage frequenties. Je merkt hier wel dat het een open hoofdtelefoon is, achtergrond geluiden hebben dus wel invloed op je muziek (en je omgeving kan eventueel ook meegenieten (daar is het maximale volume ook ruim voldoende voor trouwens!)).

Bouwkwaliteit
De hoofdtelefoon is vrij degelijk gebouwd, maar is wel van plastic. Er is na 3 maanden intensief gebruik nog geen schade of slijtage zichtbaar.

Comfort
De hoofdtelefoon zit heel comfortabel. Doordat het een 'open' hoofdtelefoon is zit hij comfortabel op je oren. De lengte van de hoofdband is instelbaar en zal daardoor voor ieder normaal tot groot hoofd prima passen. Wel is de druk waarmee de schelpen tegen je hoofd drukken niet al te hoog. De hoofdtelefoon zit daardoor wat losjes op je hoofd en moet zo nu en dan een keer recht gezet worden. Voor mij is dat echter een erg goed compromis, want ik krijg erg snel hoofdpijn als iets te strak op mijn hoofd zit.

Gebruik met meerdere Bluetooth apparaten
Dit is waarschijnlijk inherent aan Bluetooth, maar als je de headset met meerdere apparaten hebt gepaired*, dan is er geen eenvoudige manier om te kiezen met welk apparaat je gepaired bent. Zo heb ik de headset met mijn telefoon en Mac Book Pro gepaired, maar kan ik alleen naar een ander apparaat switchen door de Bluetooth chip op het ene apparaat uit te schakelen. Dit is heel jammer, want hierdoor kan ik bij een inkomende oproep op mijn telefoon niet snel van mijn laptop naar mijn telefoon schakelen en de oproep via mijn head-set beantwoorden (met alle geluidskwaliteit- en gemakvoordelen van dien).
*Je paired 'm met meerdere apparaten door de Volume+ & Next-track 2sec ingedrukt te houden.

Gebruik via Bluetooth / met Mac OS
Eerst gebruikte ik de headset op mijn computer met de bijgeleverde USB-ontvanger. Dit voorkomt het bovengenoemde probleem met switchen tussen devices, omdat de USB-ontvanger een aparte stand is op de headset. Maar sindsdien ben ik overgestapt op een Mac Book Pro die wel een ingebouwde Bluetooth zender/ontvanger heeft en een beperkt aantal USB poorten. Ik heb daarom de headset via Bluetooth gepaired en dit gaat heel moeiteloos en prima voor gebruik als hoofdtelefoon. Toen ik echter ging Skypen en de microfoon inschakelde degradeerde de geluidskwaliteit ineens enorm. Alsof je naar de interne speaker van en 486 zit te luisteren.

Het blijkt dus dat de headset, wanneer aangesloten via Bluetooth op een Mac Book Pro terug schakelt van de SBC-codec naar een SCO-codec. Dit is volgens mij een oude codec die vroeger gebruikt werd voor de eerste headsets. De support van Logitech kon het mij in ieder geval niet uitleggen en kwam na ~10x heen en weer mailen niet verder dan dat ik maar een andere MBP moest regelen om mee te testen. (Tevens was hun houding niet erg bereidwillig en stuurde ze me 'drivers' die helemaal geen drivers zijn, want die zijn er niet voor de Mac.) Nu gebruik ik de headset alleen nog als hoofdtelefoon samen met de interne microfoon van mijn Mac Book. Die is gelukkig niet al te slecht, maar het is wel een jammerlijke situatie.

Mediaknoppen op Mac
Die werken dus niet. Via Bluetooth werkt geen één knop en met de USB-ontvanger alleen de play-pause- en microfoon mute-knop. De Volume knoppen werken wel, maar via Bluetooth regelt deze een interne volume controller in de headset en via de USB-ontvanger het volume van de Mac Book. Onder Windows werkte deze overigens wel prima.

Accuduur
Deze is ongeveer zoals geadverteerd. Na en dag gebruik begint de head-set te waarschuwen dat de accu bijna leeg is en hang ik hem weer aan de lader. Een klein knipperend groen lampje zorgt ervoor dat ik tot nu toe niet vaak vergeten ben de hoofdtelefoon uit te schakelen bij lagere periodes van geen gebruik, maar een functie die de hoofdtelefoon na een bepaalde idle-periode zou uitschakelen zou toch een welkome toevoeging zijn.

Bereik
Het bereik is zoals je mag verwachten met Bluetooth. Binnen onze woonkamer/keuken heb ik overal goed bereik. Als ik naar een andere ruimte ga en de deur open laat heb ik meestal aardig bereik tot ik wat verder weg ben. Maar het betekend dat ik gewoon wat eten of drinken kan pakken zonder over mijn headset na te denken en dat is precies wat je nodig hebt.

Schakeltijd
De head-set heeft een korte inschakeltijd van ~3 sec. In mijn use-case komt het vaak voor dat ik een filmpje aanzet en dan pas bedenk dat ik mijn omgeving niet wil storen en grijp ik snel naar de headset. Deze paired dan snel, maar het duurt nog een paar seconden voordat het geluid ook echt uit de headset komt, dus dan mis je een stukje van het geluid of moet je even terug spoelen.

Ik heb een erg dubbel gevoel bij dit product. De gebreken weerhouden mij er niet van om de headset heel veel te gebruiken, maar het geeft wel iedere keer een kleine frustratie op alle onhandige puntjes. In het begin was ik gewoon ronduit positief, maar nu ik de headset alleen nog via Bluetooth gebruik begint wel duidelijk te worden dat dit product stiekem vooral voor gebruik met de USB-ontvanger is bedoelt en het liefst ook onder Windows. Het blijft echter een comfortabele hoofdtelefoon met een voor mij meer dan prima geluidskwaliteit. Jammer dus dat de headset nu gedegradeerd is tot een veredelde hoofdtelefoon.

Heb jij ook een Logitech H800?

Duidelijk stukje en eerlijke goede conclusie.

Even hard op nadenken hier hoor, maar bestaat er wel een bluetooth-profile dat 'high-def geluid' met een mic combineert? Volgens mij niet namelijk, maar ben op dit vlak absoluut niet alwetend :).

Dus volgens mij kunnen apparaten alleen praten over bluetooth2 via muziek-protocol (stereo redelijke kwaliteit, geen mic) of het oude bluetooth1 headset protocol (mono gsm-codec (dus ja bagger) maar met mic). In dit geval zou het erg logisch zijn dat de kwaliteit zo terug valt als je de mic wilt gebruiken over bluetooth, of zou dit iets van je Mac zijn dat die geen nieuwe stereo muziek+mic protocol snapt?

Misschien handig om een tooltje ergens te regelen die laat zien wat voor profielen de logitech ondersteunt en welke daarvan iets met de microfoon doen, en dan welke de MBP ondersteunt. Wie weet dat een andere bluetooth stack op een ander apparaat het wel beter kan bijvoorbeeld.