Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM (Nikon) Review

Pat-Juh 6 mei 2014, laatste update op 7 mei 2014, 1.604 views

Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM (Nikon)

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5

Voor een hoop (portret) fotografen is een 85mm f1.8 of f1.4 objectief een vast onderdeel van hun uitrusting, dit is voor mij niet anders. Het is een fantastisch brandpuntsafstand met een mooi groot diafragma om je onderwerp te kunnen isoleren van de achtergrond. †Er zijn verschillende mogelijkheden voor Nikon gebruikers zoals ik, dus waarom heb ik gekozen voor die van Sigma? De Sigma 85mm f1.4 EX DG HSM voluit.

De lens zelf

Qua uiterlijk is het een vrij basic lens. Een groot voor element, een groot achter element en daar tussen is het vrijwel geheel zwart. Er zijn enkele goudkleurige accenten aangebracht om de lens als EX (Sigma's professionele lijn) te differentiŽren. Als gebruiker krijg je door een klein venstertje de focus afstand te zien met daarbij voor f16 de scheptediepte, vrij summier. †De lens voelt vrij fors aan en dat komt door de hoeveelheid glas die er in zit.

Verder bevat de lens een stevige AF/MF schakelaar aan diens linkerzijde, voor als je zelf wilt focussen. Hiervoor heb je een mooie gedempte focus ring ter beschikking welke erg goed aanvoelt. Om lens schittering en dergelijke te voorkomen is er een gigantische zonnekap te plaatsen voor op de lens, deze beschermt tegelijkertijd de lens. Uiteraard komen er wel krasjes op maar ziet de lens er na zo'n 2 jaar nog bijna als nieuw uit.

De lens

De prestaties

Want dit is waar het omdraait bij een lens, de prestaties! Ik heb gekozen voor de Sigma in plaats van de Nikon vanwege deze prestaties en het kostenplaatje. De Sigma presteert vrijwel gelijk als de Nikon eigen 85mm f1.4G maar kost beduidend wat minder, bijna de helft om precies te zijn.

De schepte is meer dan toereikend wijd open, goed zelfs. Het is echter erg moeilijk om op f1.4 zo nauwkeurig te schieten dat precies hetgeen in focus is wat jij wilt hebben. Op twee meter afstand is de scheptediepte zo'n 2cm voor en achter het onderwerp waar je op focust. Dit is een erg kleine marge, zeker tijdens een ceremonie of evenement. Bij portretten is het geen probleem mits je rekening er mee houdt dat beide ogen in focus zijn. Om deze reden schiet ik vaak iets afgestopt naar f2, dit geeft op die afstand net wat meer speelruimte.

Waar de Sigma het wel laat afweten is met tegenlicht, de Nikon heeft een iets betere coating die zorgt voor net dat beetje meer contrast en kleur als je tegen het (zon)licht in schiet op bijna wijd-open diafragma's... Niet dat de Sigma slecht is maar ik heb voorbeelden gezien waarin de Nikon het won van de Sigma. Op mijn foto's heb ik nooit problemen gehad hiermee, de kleuren zijn goed aanwezig ondanks het iets lagere contrast. Dit is goed op te lossen in je verwerking.

Schuin tegen het licht, net buiten frame

Bijna recht tegen in het licht in

Focus

Vroegere Sigma lenzen hadden soms focus-problemen maar dit is bij de nieuwere (vaste brandpunt lenzen) niet meer het geval, althans bij mijn Sigma 85mm f1.4 niet. Deze focust erg goed in makkelijke maar ook moeilijke omstandigheden. Denk aan tegenlicht of donkerte. Dit ligt uiteraard ook aan de gebruikte camera. Een snelheidsmonster kan ik de lens echter niet noemen zoals een Nikon 24-70 of 70-200 f2.8 maar de lens is wel meer dan snel genoeg om op bruiloften, evenementen etc. de boel bij te houden.

Bokeh

Waar koop je een 85mm f1.4 lens voor? Voor de bokeh! Bokeh is vakjargon om te omschrijven hoe de onscherpte van de achtergrond en voorgrond neer gezet wordt. Dit is erg persoonlijk maar ik vind de Sigma 85mm f1.4 een mooie bokeh hebben.

Waar lenzen vaker moeite mee hebben is de voorgrond onscherpte, deze lijkt vaak drukker of onrustiger. Hier laat de Sigma zich niet kennen en tekent deze erg rustig en mooi.

Voorgrond Bokeh

Ben ik blij met mijn Sigma 85mm f1.4? Zou ik andere ook dit objectief aanbevelen? Hier op kan ik volmondig ja antwoorden! Het objectief is een stevig, goed presterend alternatief voor de veel duurdere Nikon 85mm f1.4G. Hoe de Sigma zich weerhoudt tegenover de Nikon 85mm f1.8G durf ik niet te zeggen maar wil je op f1.4 kunnen schieten en autofocus hebben (op alle digitale Nikon bodies)†zou ik kiezen voor de Sigma 85mm.

Zit deze standaard in mijn tas? Ja, het is zelfs de lens waar ik vaak naar terug pak om portretten mee te maken of onderwerpen te isoleren.

Heb jij ook een Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM (Nikon)?

Jammer dat je geen voorbeeldfoto's hebt bijgevoegd, dat is toch wel essentieel om de prestaties van een lens te kunnen beoordelen.
Ik ga er nog een paar bijvoegen

De foto's zijn helaas max maar 300kb groot...

Even kijken of ik ze ook vanaf externe locatie kan bijvoegen.
Opgelost, gelinkt vanaf mijn site... Helaas past Tweakers de pagina breedte niet aan...
Wat ik me wel eens afvraag of je de beeldstabilisatie niet mist. Deze heeft toch ook geen beeldstabilisatie ?
Ik wil graag de 24-70 f2.8 maar dat die geen VR heeft weerhoud mij er eigenlijk van.
Ik heb het tot dus ver eigenlijk vrijwel nooit gemist. Die ene keer dat ISO6400 en f1.4-f2 geen bruikbare sluitertijd oplevert is te verwaarlozen... Laat staan dat je onderwerp dan stil genoeg blijft staan...

Wil je VR/IS/VC kijk dan naar de Tamron 24-70 f2.8 VC... De Sigma 85 f1.4 is een compleet ander soort lens met een ander doel ;).
Ik doelde alleen op het wel of niet hebben van VR.
Als ik hier kijkhttp://www.kieskeurig.nl/..._usd_a007/reviews/1054741 zijn ze toch niet probleemloos.
Ik heb de 105mm micro 2.8 met VR van Nikon, die lijkt me ook wel geschikt voor portretten ?
Of de 50mm 1.8D.
Natuurlijk. Je kan met een hoop lenzen geweldige portretten schieten.

Persoonlijk maakt VR mij vrij weinig uit. Enkel op een tele of uwa zou ik het overwegen ivm schudden bij tele en langesluitertijd foto's voor een uwa.

Bij standaard lenzen en hoe ik ze gebruik (mensen, portretten, evenementen) heb ik eerder last van beweging in de onderwerpen dan door mijn trillen