Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown) Review

smallblock 6 mei 2014, laatste update op 6 mei 2014, 252 views

Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown)

Pluspunten

• Zeer robuust
  • Handige regelaars voor volume en verlichting
  • Slimme plaatsing van de symbolen op de keys, zodat dubbele symbolen beide verlicht worden
  • De coating op de toetsen heeft zich tijdens het gebruik prima gehouden
  • De macrosoftware is makkelijk te gebruiken

Minpunten

• Gaat naar verloop van tijd meervoudige aanslagen genereren
  • Macro toetsen zitten op een onhandige plaats boven de F-toetsen
  • Het afspelen van macro's gaat niet altijd vlekkeloos
  • De polssteun is minder breed bij het nummerieke gedeelte
  • De koptelefoon aansluiting zit aan de zijkant waar rechthandigen hun muis hebben
  • De aansluitkabel is zeer stevig maar ook erg stug

Ik wil deze review kort houden en niet te veel herhalen wat anderen ook al geschreven hebben. Het gaat hier om de eerste versie met Cherry red switches. Ik heb wel een opsomming van positieve- en negatieve punten gemaakt maar er is één belangrijk probleem die alles overschaduwd.

Dat is eigenlijk heel jammer, want er zijn ook zat goede punten aan dit toetsenbord. Het liefst had ik hier een positief verhaal geschreven, want de andere minpuntjes vond ik persoonlijk verreweg ondergeschikt aan de goede kanten van dit keyboard.
Inmiddels is er ook een nieuwere versie met Cherry brown switches. Hopelijk is in die versie het onderstaande probleem niet meer aanwezig.

Na verloop van tijd ging mijn Aivia namelijk in toenemende mate meervoudige aanslagen genereren. Ik heb twee exemplaren gehad over een periode van 15 maanden. De eerste begon al na 2 maanden fouten te maken. Het was niet mogelijk er ook maar één regel tekst mee te typen zonder dubbele tekens te moeten corrigeren. Tenslotte hield de Aivia er na 5 maanden helemaal mee op. Ik heb een nieuw exemplaar gekregen die wederom na korte tijd de fout inging met dubbele (en meer) letters.

Het toets "dender" probleem wordt soms zelfs in reviews van nieuwe exemplaren al gemeld en ik ben het vele malen op diverse fora over de hele wereld tegengekomen. Mailtjes aan Gigabyte worden slecht of niet beantwoord en het probleem wordt niet opgelost. Ook op Gigabyte's eigen forum wordt nauwelijks ingegaan op meldingen van dit probleem. Er is heel even sprake geweest van een verbeterde firmware maar die is nergens meer te vinden. Of dat daadwerkelijk de bron van het probleem is, is onzeker. Dat er verder door Gigabyte geen oplossing geboden wordt, is helaas wel zeker.

Inmiddels heb ik ook het tweede toetsenbord geretourneerd en de dagwaarde vergoed gekregen, nadat ik te kennen heb gegeven geen vervangende meer te hoeven hebben.

Heb jij ook een Gigabyte Aivia Osmium (Cherry Brown)?

Ik herken je klachten over dit toetsenbord. "Gaat naar verloop van tijd meervoudige aanslagen genereren" Mijn dochter werd woedend van dit toetsenbord. Password invullen terwijl je alleen maar sterretjes in de regel ziet, gewoon niet in kunnen loggen omdat dit apparaat een F er 3 keer uitgooit , en een G ook. Of is er een barbatruuk om dit te repareren ? Heb lopen klooien met instellingen toetsenbord, maar niets hielp. Nooit weer een toetsenbord van deze fabrikant.
Het begint idd bij één toets en het worden er langzamerhand meer die gaan denderen. Het lijkt een onoplosbaar probleem
Ik heb van het retourbedrag een Corsair K70 aangeschaft en die doet het al >1,5 jaar uitstekend.
Mijn vrouw heeft een Coolermaster en daarvan slijt de coating van de toetsen relatief snel weg.
Die zijn dan nog wel te vervangen evt.