Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP) Review

JesseMacaw 5 mei 2014, laatste update op 6 mei 2014, 564 views

Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)

Pluspunten

• Goede videokwaliteit
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Veel beter dan een Intel IGP
  • Passief gekoeld (dus geen geluid)
  • Meegeleverde temperatuursoftware
  • Veel beter dan zijn voorganger
  • Gebruikt maar weinig stroom
  • Heel geschikt als upgrade voor een wat oudere PC

Minpunten

• Passieve koeling (wordt dus heter)
  • Low-profile bracket wordt niet standaard meegeleverd
  • Geen Linux drivers op de DVD
  • GT610 is nog wat beter
  • Een A8 bevat een nog veel betere videokaart en een krachtige processor voor niet veel meer geld

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Dit is mijn eerste uitgebreide review, dus als jullie tips hebben, ik hoor ze graag.

Ik heb zelf een videokaart van dit type, en ik heb er een in de computer van mijn tante geplaatst nadat die van haar zichzelf had opgeblazen.

Waarom deze videokaart?
Ik heb een Dell Optiplex 745 SFF computer, dus dit was een van de weinige videokaarten die erin zouden passen, ook mocht de videokaart niet duurder zijn dan ¤40,- en mocht hij maar weinig stroom verbruiken. Voor mijn tante moest hij gewoon beeld doorsturen, verder geen eisen, behalve dan de prijs. De net iets duurde nVidia GeForce GT610 was voor mij geen optie, omdat bijna alle koelers van deze videokaart net iets te breed zijn.

Prestaties
Voor mij zijn de prestaties meer dan voldoende, ik kan nu eindelijk films in HD kijken :P . In vergelijking tot mijn oude nVidia GeForce 8600GS, is deze videokaart een enorme stap vooruit. Ook kan ik nu eindelijk het enige echte spel dat ik speel (SWTOR) op medium @ 1280*1024 spelen. Ook mijn tante was dik tevreden, maar die heeft dan ook wel heel erg lage eisen.

Beeldkwaliteit
Ik ben zeker tevreden over de beeldkwaliteit, voor zover ik dat kan zien met Full-HD video op mijn verre-van Full-HD scherm. Kleuren zien er gewoon goed uit en mijn processor heeft het niet meer zo zwaar (Core2Duo E6300, dus die moet ook niet te veel te doen krijgen), doordat de videokaart alle berekeningen die nodig zijn om de film af te spelen zelf doet. Voor mensen die een HTPC bouwen is het ook handig dat de HDMI poort ook geluid meeneemt, maar ik denk dat elke zichzelf respecterende videokaartfabrikant dat tegenwoordig inbouwt.

Driverondersteuning en compatibiliteit
Bij de videokaart zat een Dvd'tje met de drivers erop, dat was wel netjes. Op de DVD stond ook meteen de GPU Tweak software van ASUS, waarmee je de videokaart kan overklokken en de temperatuur kan meten. Toch vind ik het persoonlijk wel vervelend dat daar dan weer een volledig automatische installer omheen is gebouwd, ik klik liever alles zelf aan... :P De DVD bevatte de drivers voor Windows XP/Vista/7/8, maar dan weer niet die voor Linux, die miste ik (ook al had ik die niet nodig)

Warmte en geluidsproductie
Over geluidsproductie hoef je je bij deze videokaart geen zorgen te maken, omdat de videokaart passief gekoeld is. De warmteproductie bleef zelfs in mijn SFF kast (met héél weinig airflow en alles op elkaar gepropt) wel redelijk binnen de perken. Na 3 uur spelen was de videokaart niet heter geworden dan 83 graden, idle is hij ongeveer 50-55 graden. Dat is natuurlijk best wel heet voor een videokaart, maar mijn kast is dan ook een beetje uitzonderlijk. In de computer van mijn tante werd de videokaart dan ook maar 35-40 graden idle, maar die heeft dan ook een gewone ATX-kast met een extra ventilator.

Overklokbaarheid
Voor degenen die deze review lezen vanwege dit punt, helaas, hier heb ik mij niet mee bezig gehouden. Aangezien mijn videokaart toch al best heet wordt, wil ik hem niet overklokken. In de GPU Tweak software zit echter wel een functie om te overklokken. Ook als je even op internet zoekt, kun je zien dat een klokfrequentie van 700 MHz i.p.v. 625 MHz haalbaar is.

Ik ben zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding, omdat ik niet had verwacht toch nog zo'n goede videokaart te krijgen voor het geld dat ik eraan heb uitgegeven. De prijs ligt niet veel hoger dan die van zijn voorganger, de HD5450, maar de prestaties van de 6450 zijn veel beter dan die van de 5450.

Ik ben heel erg blij met deze videokaart en raad hem dan ook zeker aan, vooral aan mensen die niet veel uit willen geven en toch iets beters willen dan een IGP en aan mensen die een HTPC willen bouwen met een Intel processor. Toch zou ik er wel voor zorgen dat er voldoende airflow in de kast aanwezig is. Als je iets meer geld te besteden hebt zou ik persoonlijk de GT610 nemen, omdat die nog wat beter is. Let er als je deze videokaart ook op dat je de low-profile versie neemt als je een low-profile kast hebt, want als er geen low-profile op het doosje staat, wordt er geen low-profile bracket meegeleverd.

Update: Een HTPC zou beter een A8 processor van AMD kunnen gebruiken, omdat die een quadcore CPU bevat en een krachtigere GPU. (Met dank aan Hans1990 die mij hierop wees)

Heb jij ook een Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP)?

Ik zou een videokaart als enkel in overweging nemen bij oudere systemen.

In mainstream AMD of Intel CPU's zit ook al een GPU. De AMD A8 3870K interne GPU is nog krachtiger dan deze losse videokaart. Van Intel is bij de Ivy Bridge generatie de HD4000 GPU pakweg 33% langzamer. Maar beide GPU's zijn meer dan in staat om Full HD video af te spelen.

Aangezien de A8 3870K op *dit* moment 54 euro kost, en daar ook nog een quad core CPU in zit, is de prijs/kwaliteit verhouding van deze videokaart voor nieuwe systemen dan ook ontzettend laag (sterker nog, heeft geen toegevoegde waarde). Voor oudere systemen is het misschien wel een uitkomst.
Als je een HTPC bouwt met een Intel i3, vind ik het al een behoorlijk dure HTPC worden, daar zou ik (persoonlijk) eerder een Pentium processor voor nemen, en die heeft geen Intel HD4000. Bovendien, ik gebruik de videokaart om een spel mee te spelen, daarvoor zou een HD4000 verre van geschikt voor zijn. Van die A8 heb je wel gelijk, daar had ik nog niet aan gedacht.