HTC One (M8) 16GB Zilver Review

oohh 5 mei 2014, laatste update op 5 mei 2014, 404 views

HTC One (M8) 16GB Zilver

Pluspunten

• Design
  • Accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Dual camera
  • Geluid
  • Snelheid
  • Unlocken scherm handig

Minpunten

• Camera (aantal MP)

De HTC One (M8) gebruik ik nu ca. 2 weken en hij bevalt me zeer goed. Zelf ben ik van origine een liefhebber van de Nexus toestellen. Zelf had ik hiervoor de Nexus S en de Galaxy Nexus, ook heb ik de Nexus 7 tablet. Mijn vrees wat dat HTC sense voor mij de telefoon minder aantrekkelijk zou maken; niks is minder waar. Het design van zowel de telefoon als van de software is erg goed! Vaak wordt de snelheid van je telefoon minder door de software “skin” die erover heen draait. Dit “beest” onder de telefoons blijft snel zonder enige hapering bij elke applicatie die ik draai.

Hardware en featureset
Wat mij erg aantrekt aan de telefoon is het stabiele design van de telefoon. Een volledig aluminium behuizing geeft je een “veilig” gevoel in plaats van het vaak gebruikte, inferieure, plastic in telefoons. Ook het scherm moet de nodige stootbestendigheid hebben met zijn “gorillaglass”. Deze funcitionaliteit heb ik echter voor het gemak achterwege gelaten ☺. Deze kwaliteit geeft een telefoon veel extra waarde als ik de HTC M8 vergelijk met zijn “peers”. Naast het design heb je zeer goede stereo boxen en een goede accu. Ik was verbaasd over de onwijs goede geluidskwaliteit die uit deze telefoon komt, die nog beter klinkt dan het geluid dat uit mijn macbook komt. De telefoon wordt standaard met een siliconenhoesje geleverd. Zelf ben ik hier geen fan van, maar het is wel een handige overbrugging om je telefoon te beschermen totdat ik een degelijker hoesje heb gevonden. De camera heeft een laag aantal megapixels, dit merk je wel wanneer je foto’s wat verder inzoomt; maar de kwaliteit van de foto’s zelf is wel erg goed. Echter ben ik van mening dat dit nog steeds minder goed is als de iPhone 5(s), die betere foto’s maakt.
Bij de telefoon worden verder gewoon nette in-ear oordoppen (incl microfoon) geleverd, evenals een oplader, losse datakabel en de benodigde boekjes.

Software
Het meest praktische wat ik tot dusver als nieuwe feature heb ontdekt is dat je het scherm kunt unlocken door te ‘dubbeltappen’ op je scherm… Super handig!
Verder heb je een leuke feature “Blink” waarmee je bepaalde berichtgeving en updates op een makkelijke wijze kan weergeven. Echter ben ik zeer basic in het gebruik van mijn telefoon. Dus ik gebruik alleen een klok, het weer, mijn agenda en that’s it. Ik moet wel zeggen dat de telefoon onwijs snel werkt. Elke app die je opent is bijna instant en alles werkt heel behendig zonder dat je je stoort aan haperingen. HTC sense software is minimaal aanwezig, waardoor het veel lijkt op de standaard Android software van Nexus. Het ziet er net iets gelikter uit als de basis versie of de skin van Samsung; het oogt professioneler. Ik ga verder niet in op de standaard werking van Android, dit zal bij de meeste van jullie wel bekend zijn.
De software voor de camera werkt ook praktisch en geeft leuke extra opties. Zo kun je een filter aanzetten en je foto’s flink bewerken achteraf. De dual camera geeft je de mogelijkheid om je foto’s nog scherp te stellen nadat je de foto’s al gemaakt hebt en kun je een soort 3D effect aan je foto’s geven. De 3D effecten zijn wel grappig, al heeft het verder weinig toegevoegde waarde.
Ik kan verder weinig anders vertellen over de software. Het loopt allemaal goed en bevat alles wat ik er van had verwacht.

In conclusie ben ik zeer tevreden met dit toestel. Naar mijn gevoel is er op dit moment geen betere aanwezig op de markt die voldoet aan mijn minimum eisen. Stevige bouw, goed scherm, goede grootte, snel, goede software… Kortom een prima opvolger voor jullie oude bakbeestjes☺.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Zilver?