HTC One (M8) 16GB Grijs Review

Steeffoon 5 mei 2014, laatste update op 27 juni 2014, 4.352 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Razendsnelle alleskunner met een strakke vormgeving; maar wel met een paar aandachtspunten.

Pluspunten

• Geluid
  • Design/vormgeving
  • Belkwaliteit
  • Snelheid

Minpunten

• Toch wel gevoelig voor krassen
  • FM-Radio
  • LED-notificatielampje tijdens opladen
  • Afleesbaarheid bij fel zonlicht

Na twee jaar gedaan te hebben met mijn Samsung Galaxy SIII wilde ik graag wat anders. De SIII was verder nog een aardig toestel, maar omdat ik toch wel graag het nieuwste van het nieuwste wilde hebben, viel na de aankondiging van HTC, gelijk mijn oog op de HTC One M8. Het design, de speakers en de HTC Sense interface maakte me stiekem toch wel warm. De HTC One M8 heb ik inmiddels een maand in m'n bezit.

Design
Het design is van metaal/aluminium en was bang dat het koud in de hand zou voelen, maar dit is niet het geval. Het toestel is ook met een hand nog goed te bedienen en is niet te groot, vind ik persoonlijk. De afwerking is netjes en het toestel ligt erg degelijk in de hand. Toch is er een 'maar'... hoewel aluminium toch altijd wel kwetsbaar blijft, is de One M8 in mijn ogen bovengemiddeld gevoelig voor krassen. Wanneer je in het donker de USB-poort voor de oplader probeert te vinden, heb je in de ochtend tal van kleine krasjes rondom de USB-poort. Geen grote ramp, maar stiekem toch zonde voor zo'n mooi toestel. Ik heb er wel direct een degelijke flip-case omheen gedaan, omdat ik zelf nogal onhandig kan stuntelen met telefoons. :)

Camera
De 4 megapixel camera met Ultrapixel technologie is voor de huis-tuin-en-keuken foto's prima. Binnenshuis niks aan te merken over de camerakwaliteit. Buitenshuis presteert de camera gemiddeld. De camera heeft moeite met het juist belichten, waardoor de foto vaak erg onderbelicht en soms overbelicht is. Hoewel ik de camera belangrijk vond op mijn volgende smartphone, valt de kwaliteit over het algemeen niet tegen van de HTC One M8. Persoonlijk ben ik van mening dat de vele negatieve berichten overdreven zijn. Het is niet de beste camera, maar zeker niet onwijs slecht.

Het geluid bij video-opnames is van goede kwaliteit, ook bij het filmen van een optreden tijdens een muziekconcert geen ruis of gekraak waarneembaar. Hoewel ik dit nog maar een keer heb getest is mijn eerste indruk erg goed.

Geluid
De BoomSound speakers verraste me, wat een power zit er in die speakers van de One M8. De geluidskwaliteit is erg goed en verdient lof! Daarnaast is de belkwaliteit erg goed, een enorm verschil met mijn eerdere Galaxy SIII. De persoon aan de andere kant van de lijn is duidelijk en zonder storend achtergrondgeluid te horen. Nadeel is de FM-Radio, die toch een vele malen slechter ontvangst heeft dan de Galaxy SIII.

Accu
Het belangrijkste punt voor mij, bij een nieuwe smartphone was voor mij de accu. Hoewel HTC in de One M8 met een 2600 mAh accu, niet de grootste/krachtigste accu heeft gebruikt, presteert de HTC One M8 erg goed qua uithoudingsvermogen. Ik heb het toestel twee uur lang, continue flink gebruikt, en slechts twintig procent van de acculading af. Bij erg intensief gebruik, haal ik over het algemeen het einde van de dag prima.

Snelheid
De quad-core processor in de HTC One M8 doet zijn werk ontzettend goed. Bij de eerste keer gebruik wilde ik tientallen applicaties tegelijkertijd installeren. Laat dat nou net het punt zijn waar de HTC One M8 totaal geen moeite mee heeft. Tijdens het installeren nog multitasken tussen andere applicaties, was geen probleem ook voor de One M8. De mogelijkheid tot het uitbreiden van het geheugen met een geheugenkaart is een must, zo hoef je niet bang te zijn dat het toestel niks meer kan opslaan.

Bediening
Ikzelf heb vrij grote handen, dat maakt het gemakkelijk om het toestel met een hand te bedienen. Het toestel reageert erg vlot en direct. Het ontgrendelen van het toestel kan door bijvoorbeeld twee keer op het scherm te tikken, en dat werkt aardig, soms reageert het toestel niet, dus wordt het vier keer tikken :). Jammer is dat je het toestel niet met twee keer tikken kunt vergrendelen, maar wellicht dat HTC dit in de toekomst nog zal brengen middels een update.
De helderheid van de HTC One M8 kan zowel laag als hoog genoeg, zodat het in de nacht niet onnodig fel is, en op een dag vol zon nog goed afleesbaar is.

LED
Het notificatielampje in de speaker bovenaan kan helaas maar twee kleuren geven; geel/groen en oranje. In het zonlicht is het lampje niet heel goed zichtbaar. Jammer is ook dat wanneer het toestel aan de lader ligt, het oranje lampje blijft. Bij een nieuw bericht zal dit lampje dus niet knipperen. Dat vind ik persoonlijk jammer.

Update 08/05/2014 21:28 uur
Nog even een conclusie en een extra (onbewerkte foto toegevoegd)

Ik kan het toestel zeker aanbevelen. Zoveel verbetering vergeleken met de Samsung interface die ik tot nu toe ongeveer 4 jaar heb gehad. Het toestel is erg snel, ligt erg goed in de hand en het geluid is geweldig.
Grote nadelen heeft de HTC One M8 niet. Minpuntjes zijn wel de krasgevoeligheid, minimale opties voor de LED-notificatie en ik mis misschien toch wel een beetje de mogelijkheid om de accu te verwisselen (ben namelijk benieuwd hoe de accu presteert over een aantal maanden/over een jaar). Zoek je een goed, mooi, tof toestel? De HTC One M8 kan ik aanbevelen.

Update 01/06/2014 16:15uur
Op 21 mei kwam een firmware-update uit voor de HTC One M8. Deze zou onder andere de FM-radio verbeterd moeten hebben; en dat klopt. Ik merk een beter ontvangst met de FM-radio op de HTC One M8. Net als hiervoor beschreven ben ik nog steeds erg tevreden, is het geluid erg goed en reageert het toestel nog steeds net zo snel.

Wel merk ik dat de LED-notificatie niet altijd even goed doorkomt en soms simpelweg niet knippert. Wat sommige mensen ook is opgevallen; is dat bij het (soms onnodig) switchen tussen 2G/3G/4G netwerk, het toestel aardig wat vraagt van de accu.

Onder het kopje camera twee nieuwe foto's toegevoegd aan de review.

Update 27/06/2014 12:45uur
Weer een nieuwe update rondom mijn ervaringen met de HTC One M8. De accu lijkt het toch minder lang uit te houden dan eerst. Ik wil op de eerste plaats hierbij zeggen dat het ook kan liggen aan een applicatie, hoewel ik geen noemenswaardige accu-slurpende applicaties heb ge´nstalleerd.

Nog steeds is het toestel razendsnel maar heb ik toch een mindere kant gevonden aan het toestel. Eerder schreef ik dat de afleesbaarheid van het scherm ook bij fel zonlicht goed was. Na een aantal zonnige dagen in Nederland (ja, in Nederland 8-) ) is dit toch niet altijd het geval. Ondanks dat, prima telefoon met perfecte uitstraling en voldoet nog steeds aan de verwachtingen.

Na een bezoek aan een concert in de Ziggo Dome, drie weken terug, ben ik erg te spreken over de videokwaliteit van de HTC One M8. Het geluid stond erg hard, maar de HTC had er tijdens het filmen totaal geen moeite mee leek het. Oordeel zelf met onderstaande video('s):

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Kun je wat zeggen over het formaat? Ik ben zelf bang dat het toch regelmatig gaat knellen in de broekzak. Ik zit nog met een one X en wil graag naar deze upgraden, maar hij is nog eens ruim een CM langer, dus ik twijfel toch een beetje.
Dan zouden ze dat wel op een specifieke plek moeten doen ofzo? Lijkt me niet gewenst dat je een beetje zit te browsen of een spelletje te doen en je perongeluk je toestel vergrendeld omdat je op dezelfde plek klikte :P
Maar dan zou het net zo goed via een snelkoppeling op je homescreen kunnen.
Wanneer denk je dan dat die zou moeten gaan knellen, ik heb een s4 en xperia z ook nog gehad maar past prima.
Ik kan ook met zitten het er gewoon uit halen.

Ik heb alleen net een tragisch ongeval gehad :'( met mijn S4, hij is voor de 5de keer gevallen en nu is het scherm pas gebarsten(toch best knap).
Ik ga dus nu een htc one M8 halen vandaag even simkaartje omruilen bij Vodafone.
Het zal ook aan het formaat van je broekzak liggen :P maar ik heb het met het instappen in mijn auto regelmatig dat ik halverwege toch terug moet om mijn telefoon even scheef te duwen zodat het gaat.
Ik zie HTC dan ook graag een mini variant maken met wÚl top specs.
Er is al een htc one m8 mini aangekondigd, maar deze is wel wat minder kracht.
Het ligt uiteraard ook aan de broekzakken enzo, maar ik heb vrij normale broeken geen skatedingen ofzo en nergens last van.
Sony heeft toen wel gedaan vorig jaar kleinere versie maar wel goeie specs.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 6 mei 2014 14:25]

Ik heb de One X niet zelf hier om te vergelijken qua formaat. Weet wel dat ik verwacht had dat de One M8 minder goed in de hand zou liggen, maar in tegendeel. Het toestel is in een broekzak misschien wat minder handig. Veters strikken zeg maar, doe ik liever niet met de One M8 in mijn zak. (om een gek voorbeeld te geven). Niet dat ik de kans groot acht dat het fout gaat, maar het zit gewoon niet. Maar het ligt er wel uiteraard aan, hoe groot je broekzak is :P. Als je twijfelt, kan je het beste naar de winkel gaan, en daar hem even uitproberen qua formaat. Dan heb je er een veel beter beeld bij :)

Nee, het is geen specifieke plek waar je twee keer moet tikken om het toestel te ontgrendelen. Het vergrendelen is niet mogelijk tot dusver met de HTC One M8, door twee keer te tikken ;)
Bedankt voor de review! Ik overweeg zelf ook een M8 te halen, dus altijd goed om even wat reviews te lezen. Ik vroeg me af of je iets over de bouwkwaliteit kan zeggen. Je geeft het namelijk maar 3 sterren (je laagste scoren), maar zegt er verder niet zo veel over. Is dat een verwijzing naar de krasjes?
Klopt inderdaad, het toestel is gevoelig voor krassen inderdaad. Daarnaast durf ik hem niet veel te gaan gebruiken zonder hoesje, omdat het glas van de lens net zo hoog zit als de achterkant, dus geen bescherming voor de lens.
Verder voelt het toestel wel zeer degelijk, en ligt de One M8 zeer goed in de hand. Ik kan hem je echt aanraden!
Hmm heb zelf ook de M8, maar ik heb dus totaal geen last van krasjes en ja ook ik zit in het donker te stoeien met de oplader ;)

Maar tis natuurlijk maar net wat je gewend bent.
Hoe zit het met de bijgeleverde dopjes dan? En het hoesje dat je er bij krijgt? (Toch?)
Zit er ook Beats Audio op? Ik vind dit op mijn huidige HTC One X wel heel goed klinken. Ik hou van veel bass, ik gebruik nu Beats Audio + Viper 4 Android (Een tool met zn eigen driver met ingebouwde equalizers en meer, vereist root) Ik zou het wel mooi vinden als Beats Audio ook op de M8 zit.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 14 mei 2014 00:52]

De bijgeleverde oordopjes sluiten goed af (misschien wel te goed, vind ik persoonlijk.) Het hoesje wat ik erbij geleverd kreeg gebruik ik niet. Ik wil het scherm zelf ook graag beschermd hebben en gebruik een flip-case. De One M8 beschikt niet over Beats Audio maar over Boom Sound. Een HTC technologie. Dit klinkt erg goed, en niks op aan te merken. Omdat ik mijn toestel niet geroot heb, durf ik niet te zeggen of die drivers zijn werk doen op de One M8.
Maar u heeft verder ook geen ervaring met Beats Audio? Of is is het gewoon precies hetzelfde onder een andere naam?

In iedergeval bedankt voor de reactie!

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 14 mei 2014 00:51]