Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB) Review

servicedb 5 mei 2014, laatste update op 5 mei 2014, 442 views

Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)

Pluspunten

• Licht gewicht
  • Gaat lang mee op de accu bij licht gebruik.
  • Mooi scherm
  • Goede ondersteuning
  • Geeft niet het gevoel dat je alweer moet upgraden (integenstelling tot Windows met dezelde configuratie, ook een SSD)
  • Softwareupdates zijn gratis
  • Software is voor mij veel stabieler dan Windows. Tuurlijk zijn hier en daar bugjes.
  • Mooie oplossing voor het opladen
  • Dun en ergonomisch
  • Ingebouwde installatie disk.
  • Geen DVD/CD speler. Waarom pre? Gebruik dat toch nooit en het scheelt in gewicht.
  • Redelijk zicht in zonlicht

Minpunten

• Scherm is erg gevoelig
  • Voor een netwerk aansluiting heb je een niet meegeleverde adapter nodig
  • Voor een dvi/vga aansluiting heb je een niet meegeleverde adapter nodig
  • Bij zwaar gebruik gaat hij niet lang mee. Logisch.

Ik heb dit apparaat al een tijd en hij is niet meer te koop. Toch plaats ik deze review om men een kijk te geven wat de ervaring is met dit apparaat als je hem al langer hebt.

Voordat ik overging op de Apple Macbook Pro Retina was ik anti-Apple. Waarom die hoge prijzen? Zijn ze gek? In deze review probeer ik het enigszins te beantwoorden.

Ik heb een Acer Iconia gehad als Android tablet, een HTC Desire Z en Samsung Galaxy S2. Wat ze allemaal met elkaar gemeen hebben is dat het Android is en instabiel. Misschien komt het doordat ik het heftig gebruik want anderen zeggen geen problemen te hebben maar wat deze apparaten ook met elkaar gemeen hebben is dat ze vaak crashen. Bij de HTC viel dat nog wel mee maar de Samsung was erg en de Acer Iconia was na de update nog veel erger. Even internetten kon niet want de browser crashde iedere keer. Vat dit niet verkeerd op: de openheid van Android vind ik top en de onderscheid die fabrikanten kunnen maken ook. Apple is wat dat betreft veel geslotener en dat kan je jammer vinden. Maar ik heb een stabiele omgeving nodig.

En dan mijn ervaring met Windows... Custom build of standaard apparaten van fabrikanten: allemaal crashen ze een aantal keer per week zoniet meerdere keren per dag. Dat kan wederom mijn doen zijn maar ik installeer legale software, geen hacks en doe geen aparte configuraties. Ditzelfde geld voor Android. En de druppel was dat mijn BTO notebook na een jaar voor mijn gevoel meer bij de reparatie lag (veel heen en weer sturen) dan bij mij (denk 3 maanden) maar dat valt wellicht niet te wijten aan Windows. Overigens zie ik BTO als custom build.

Nadat ik hoorde dat ervaringen van anderen met Apple hardware geweldig is ben ik begonnen met een iPhone. Geweldig stabiel ding. Volgende stap was de Macbook Pro en de iPad. Allemaal prijzige apparaten maar ik heb het er graag voor over en ik zou het zo over doen.

Eenmaal aangezet was ik verbaasd over het mooie scherm. Echt mooi. Ik had gelijk een 4K video opgezocht om te kijken hoe goed het scherm het deed. Wauw!! Het begin was goed en misschien wel te goed had ik het idee. Mijn wantrouwen bleek ongegrond want de Apple blijft het goed doen. OS X is mooi geïntegreerd met iOS en Apple blijft dit verbeteren. Daarnaast is de meeste software die ik gebruik ook voor OS X beschikbaar dus dat was alleen maar mooi. Wat wel jammer is is dat Office abnormaal traag is. Trucje van Micrsoft? Pages en Libreoffice werken wel gewoon snel.

Gaandeweg kwam ik er achter dat je soms packet loss hebt als je Bluetooth aan hebt en wifi gebruikt. Hinderlijk is dit niet want ik merk er dankzij TCP nauwelijks iets van en heel veel loss is het niet.

Na meer dan een jaar kwamen vlekken in het scherm en afdrukken van het toetsenbord. Dit valt te wijten aan het feit dat het scherm zo dun is dat het heel gevoelig is. Ook had ik last van kapotte pixels maar alles werd netjes onder garantie vervangen. Let op ik heb wel aanvullende garantie omdat ik het zakelijk gebruik en het anders niet kan verantwoorden. Ook had ik last van wifi problemen - niet vanaf het begin - maar dat werd opgelost door het scherm te vervangen. Vermoedelijk zat de wifi antenne niet goed vast.

Je ziet het Apple is ook niet perfect maar het werd wel snel gerepareerd en netjes opgelost. Dat is de kracht van Apple in tegenstelling tot bijvoorbeeld BTO. Je betaald er voor maar je krijgt ook wat. Misschien ben ik gek, maar ik weet wel dat ik iets heb waar ik op kan vertrouwen.

Een nadeel van Apple is dat je adapters nodig hebt voor het netwerk, dvi en vga. Soms vergeet ik deze maar voor mij was de oplossing op mijn vaste locatie een adapter laten liggen + display port en in mijn tas altijd de adapters te laten zitten. Dat gezegd hebbende kan je wel mooi 3 schermen aansturen met de Macbook en dat is voor enkelen toch wel een voordeel. Daarnaast is het scherm erg mooi en werkt het fijn voor de ogen.

Apple is zeker niet perfect maar mijn horror ervaring met Windows en Android is het zeker een verbetering. Andersom zijn er ook omgekeerde ervaringen op internet te vinden dus dit geld niet voor iedereen. Ik hoor ook goede ervaringen over Windows 8. Ondanks dat lijkt het er niet op dat ik bij Apple weg ga. Apple weet een ervaring te creeëren waardoor ik niet het gevoel heb dat ik nu al een upgrade moet uitvoeren in tegenstelling tot mijn BTO notebook die ongeveer dezelfde specificaties had.

Bij deze wil ik ook aantekenen dat dit apparaat niet voor iedereen weggelegd is. Prive zou ik het niet aangeschaft hebben ivm de prijs maar zakelijk kan ik het zeer goed verantwoorden als ik de prijs weg zet tegenover de verloren tijd van crashes met Windows. De antwoord op de vraag of ze gek zijn met die prijzen is voor mij nee. Ze leveren degelijke apparatuur en software voor mij. Maar als je mij gaat vragen of jij een Apple Macbook Pro moet aanschaffen dan zeg ik hangt er van af. Het is niet voor iedereen de oplossing.

Last but not least: ik krijg vaak de feedback wat een prettige laptop want hij is niet zo hoog. Het is geen Macbook Air maar hij is zeker niet hoog en typt daardoor erg prettig.

Vragen? Shoot!

Ps deze review heb ik snel geschreven om mensen wat info te geven over de Macbook. Fouten/vage zaken? Let me know.

Toelichting per onderdeel:
Algemene beoordeling
Apple is niet perfect maar dat bestaat in mijn ogen niet. Daarom 5 sterren.
Mobiliteit en accuduur
Licht en gaat lekker lang mee.
Duur, reperatie is ook duur. Vooral als je niet extra garantie af neemt/
Featureset
Adapters missen.
Prestaties
Voelt snel aan.
Beeldkwaliteit
Top!
Bouwkwaliteit en robuustheid
Het scherm is erg gevoelig.
Ergonomie
Licht en laag. Typt makkelijk.
Warmte- en geluidsproductie
Top! Ik hoor hem niet onder lichte belasting en bij zware belasting hoor je hem niet overstemmend.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)?

Dat gevoel heb ik al jaren niet, ook niet met een normale HDD. Je geeft ook aan dat je Windows laptops crashen en hier tijd door verloren gaat. Mijn ervaring is dat wanneer je echt gekke dingen doet, Windows zo nu en dan welleens over de zeik gaat.
Ik gebruik enkel software als Dreamweaver, Photoshop, Chrome en Outlook. Dan heb ik nog niet eens een VPN aan staan. Wat het is weet ik niet maar zonder vreemde dingen te doen krijg ik al een crash. Merk op dat dat ding wel 12 uur per dag aan staat.

Dan ben ik nog vergeten over de standby stand van de Apple: klap hem dicht en hij zet zich in standby (tenzij je dit anders instelt). Ik heb dit bij Windows ingesteld en soms gaat hij in standby en soms niet. Gevolg de laptop wordt lekker warm in de tas en kan niet ventileren.
Geen idee wat jij dan doet, maar zowel mijn PC als mijn Android zijn enorm stabiel, zeker als ik meereken hoeveel en hoe zwaar ik die gebruik.
Dat vraag ik mij dus ook af. Ik denk dat het bij de Iconia te wijten valt aan Acer die snel een laatste release wilde doen maar een instabiel product afleverden. Voor de update werkte het perfect. De HTC had zo nu en dan kuren maar dat was nog acceptabel. De Samsung galaxy S2 had voortdurend kuren, niks geroot of illegale software... Maar normaal internetten was er bijvoorbeeld ook niet bij. Nou heb ik gehoord dat het aan de telefoon kon liggen in de zin van een hardware fout. Een halfjaar geleden kreeg ik een gloednieuwe Galaxy S2 plus in mijn handen en na een paar minuten crashed de internet browser al. Toegegeven dit deed - tot een update - sinds iOS 7 de iPad en iPhone ook bij de router pagina van de UPC Cisco router maar dit zijn websites zoals nu.nl, tweakers.net en andere niet javascript gekke pagina's.

Zoals ik al zeg misschien is het niet voor mijn gebruiken stabiel maar voor anderen wel. Naar mijn mening doe ik niets vreemds: legale software installeren en OTA updates. Het enige wat misschien voor mij opvallend is dat ik wel snel van apps wissel, 2-3 apps tegelijk open heb staan en dat ik geen lange teksten moet typen omdat Android dat dan toch kwijt raakt. Overigens zou het goed kunnen dat de Nexus reeks wel stabiel werkt omdat daar geen foefjes van fabrikanten bij zit en Google daar een voorbeeld mee zet. Die toestellen heb ik niet geprobeerd omdat ik nu iets heb wat goed werkt en samenwerkt met mijn andere apparaten.

Om Windows toe te lichten:
- Driver instabiliteit
- BSODs
- Out-of-the blue niet meer reageren.

Merk op dat het niet persé Windows hoeft te zijn en dat het ook de hardware, drivers of software kan zijn. Maar custom build en standaard apparaten van fabrikanten blijken ook instabiel te werken. Als het voor jou werkt dan is dat prima maar mijn ervaring is dat iedereen een eigen ervaring heeft. Vandaar mijn antwoord op de vraag of ik het iedereen aan raadt: dat hangt er van af. Lekker vaag maar dat is het ook. Het zou prima kunnen dat een Chromebook voldoet.
Mee eens. De gs2 van mijn vriendin is ook waardeloos. Eveneens van meerdere vrienden. Om de haverklap loopt hij vast of crashenn de apps. Zelfs na een reset. Hoe dat ding ooit telefoon van het jaar heeft kunnen worden?

Met Windows heb je zo nu en dan inderdaad wat gekkigheidjes omtrent standby. De herken ik. Verder werkt het bij mij allemaal goed. Hoewel de twijfel bij een volgende aanschaf hetgeen apple gaat worden.
Waar wil je het voor gaan gebruiken? Ik zou eerst uitzoeken of alle software die je wilt gebruiken werkt op de Mac of dat je daar een goed alternatief voor hebt. Eventueel gebruik je een VM met OS X om te kijken of het werkt. En anders kan je altijd nog Windows op de Mac zetten of Linux. Hardwarematig is het ook een knap staaltje techniek.
Tik dit op een SGS 1, nergens last van gehad, weet niet wat je bedoeld