Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq 2133 Mini-Note (FU344EA) Review

Sailorman 27 januari 2009, laatste update op 27 januari 2009, 2.124 views

HP Compaq 2133 Mini-Note (FU344EA)

Pluspunten

• erg mooi en stevig ontwerp
  • helder en scherp scherm
  • prettig toetsenbord (92% tov normaal)
  • acceptabel geluid uit onboard speakers

Minpunten

• wartmeontwikkeling
  • geen intern 3g slot
  • standaard vista installatie
  • overmatig spiegelend scherm

Al enige tijd volgde ik met interesse de netbook trend. Dit omdat ik vind dat deze apparaatjes een grote WOW-factor en een hoog gadgetgehalte hebben. De HP Mini-Note 2133 was in eerste instantie niet mijn eerste keuze. Dit zou hetzij een Asus EEE 1000H hetzij een Samsung NC10 zwart geworden zijn. Dit in verband met het grotere 10 inch scherm en de 6-cells accu.

Omdat ik door een "via-via aanbieding" de HP Mini Note met grote korting kon verkrijgen was dit voor mij een dermate aantrekkelijke optie dat ik het niet kon laten om het beestje te laten komen.

Specs:

1x Expresscard slot
1x mic / 1x jack
1x Rj45
1x VGA SubD

Wanneer je de verschillende rondcirculerende reviews leest is de teneur dat de processor voor de meest reviewers een showstopper is. De Via processor presteert op papier en in benchmarks inderdaad ver beneden het niveau van vergelijkbare netbooks met de Atom processor. Wanneer je in het achterhoofd houdt dat een netbook niet bedoeld is om zware grafische toepassingen en veel applicaties tegelijk te draaien is het in de praktijk echter goed werkbaar (waarover verderop meer).

De eerste indruk

De HP Mini Note is zonder twijfel de mooiste netbook die ik gezien heb. Het apparaat heeft een bovenkant en zijfronten van geborsteld aluminium dat echt er prachtig uitziet en dito aanvoelt. De onderkant is van zilvergrijs plastic. De netbook ziet er zakelijk, strak en stevig uit en voelt ook erg stevig. De scharnieren zullen niet zomaar afbreken, dit ziet er allemaal picobello uit.

Wanneer je de netbook openklapt valt het toetsenbord op. Dit toetsenbord heeft een formaat van 92% van een normaal keyboard. De toetsen lijken t.o.v. de behuizing en het scherm overmatig breed maar typen heerlijk. De toetsen zijn voorzien van een glossy aluminium finish. De eerste indruk van het scherm is: klein, erg erg erg klein. De resolutie van 1024x600 is echter prima werkbaar en went snel. Het scherm is erg helder en strak. Het enige nadeel is dat het scherm is voorzien van een glanzende glossy finish waardoor het scherm overmatig spiegelt. Dit kan in hele lichte omgevingen een probleem zijn.

Verder bevinden zich aan beide kanten naast het schermpje de speakers. Aan de voorzijde ziet men 2 knoppen: de power knop en de wifi knop. Dit zijn geen drukschakelaars maar schuifschakelaars. Dit vergt enige gewenning in het begin maar het functioneert verder prima.

Software

De HP Mini Note is door HP voorzien van Windows Vista Home Basic. Dit is een enorme fout. Vista is ontzettend traag op deze machine. Het opstarten heb ik geklokt op 70 tot 80 seconden van power on naar desktop. Het systeem is door HP gelukkig niet voorzien van allerlei extra onnodige “gratis” software. Er is alleen een HP launch menu dat naar eigen inzicht uitgeschakeld kan worden en HP heeft 3 verschilende power save schema’s ingebouwd. Verder krijg je er een 60 dagen trial versie van MS Office bij. Overigens start Office opvallend snel op wanneer de desktop eenmaal op het scherm staat.

De eerste boot uit de verpakking duurt ontzettend lang. Voordat de desktop eindelijk beschikbaar is heeft het apparaat zich al 3 keer herstart. Er moet kennelijk van alles geļnstalleerd worden voordat het apparaat klaar is voor gebruik. De Vista performance rating vormt een onderdeel van dit proces. Deze komt uit op 2.0 wat niet voldoende is voor de Aero desktop, maar deze is toch niet aanwezig in Home Basic.

Vrij snel na de eerste boot ging er een Ubuntu USB stickje in een van de 2 vrije USB poorten. Zonder noemenswaardige problemen liet Ubuntu 8.10 zich installeren. Omdat de installatie standaard op 600x480 afgehandeld wordt vallen de menu’s enigszins uit beeld waardoor je bij sommige installatie items moet gokken of je naar de juiste knop getabt bent. Na installatie dienen alleen de Via drivers voor de grafische kaart apart geinstalleerd te worden en dient X.Org aangepast te worden op de non-standaard resolutie van 1024x600.

Er zijn kant en klare configfiles te krijgen op de verschillende Ubuntu wiki's. Ubuntu stelt zelf voor om drivers op te halen voor de WiFi kaart. Ik heb voor de Broadcom ST drivers gekozen omdat de BC43 drivers voor problemen zorgden (30 sec naar verbinden ging er geen data meer over de verbinding heen).

Mocht je terug willen naar Vista dan dien je wel de 9gb recovery partitie te laten staan. Hierop bevind zich een image dat m.b.v. F11 in het opstart menu gebruikt wordt op de netbook compleet terug te zetten naar de af-fabriek toestand. Standaard is er dus 110gb van de harde schijf beschikbaar. Bij mij was slechts 4,5 van de 9 gb van de recovery partitie in gebruik. HP levert geen losse Vista installatiecdrom's mee. Ik heb de partitie dus wel laten staan.

Performance.

Ubuntu draait als een zonnetje op de HP Mini Note. Er zijn geen performance problemen. OpenOffice draait prima. Youtube filmpjes via firefox spelen prima af en ook sites als uitzendinggemist.nl werken prima zonder schokken. Het dient wel de aanbeveling om tijdens het streaming kijken van video content andere programma's af te sluiten. Sites openen snel via firefox. Het kristalheldere en scherpe beeldscherm van de Mini Note maken het werken met dit apparaat ook op deze kleine resolutie prettig. Ik zou het apparaat niet teveel belasten met allerlei applicaties tegelijk want bij het kijken naar youtube content gaat de CPU belasting continue naar 100%. DivX en XviD content via een externe USB schijf laat zich prima fullscreen afspelen.

Warmte ontwikkeling.

De Mini Note wordt opvallend warm. Wanneer je hem flink op zijn staart trapt wordt de onderkant van het apparaat behoorlijk warm. De fan springt behoorlijk snel bij, dit is ook nodig. De fan kan draaien op variabele snelheden. Bij normaal gebruik is de fan nauwelijks hoorbaar, in een kantooromgeving zal dit geen probleem zijn. Wanneer de fan op maximale snelheid draait is het geluid behoorlijk hoorbaar. Ik heb hem uit moeten zetten omdat ik anders niet kon slapen tijdens het updaten van Ubuntu.

De ventilatie openingen bevinden zich aan de onderkant. Deze worden geblokkeerd wanneer je de netbook op een zachte ondergrond zoals een bed, kussen of op schoot plaatst. Ik heb echter nog niet meegemaakt dat de netbook te warm werd om op schoot te houden. Wanneer je de optionele 6-cells batterij koopt steekt deze aan de onderkant behoorlijk ver uit waardoor de ventilatiesleufjes beter lucht kunnen aanzuigen. Dit heeft volgens mij een positieve invloed op de warmte ontwikkeling.

Bruikbaarheid

Ondanks dat ik in eerste instantie, behalve mijn zwak voor de Wow-factor, geen aankoopargument voor een netbook had (ik ben geen frequente treinreiziger, ik heb hem voor het werk niet nodig, enz.) heb ik er al bruikbare toepassingen voor gevonden. Het apparaat laat zich heerlijk in 1 hand houden en met de andere hand bedienen. Ubuntu start lekker snel op en de desktop is snel beschikbaar.

Uit de geluidskaart komt een prima geluid wanneer je deze op koptelefoon of huiskamerhifi-set aansluit. Hij heeft al bij meerdere gelegenheden last.fm staan serveren. Het geluid via de ingebouwde speakers is zoals te verwachten valt erg schriel en "klein" maar het stereobeeld is prima, de speakers oversturen niet, het geluid is helder en duidelijk. De Webcam heb ik alleen onder Vista 1 keer geprobeerd maar deze optie interesseert mij niet. Het schijnt onder Linux ook prima te werken maar dat heb ik niet geprobeerd. Desondanks zou je dat willen dan zou je er prima mee kunnen skypen of "beeldbellen". Het bereik van de Wifi kaart is verder prima, ik heb nog niet meegemaakt dat ik binnenshuis geen bereik had.

In combinatie met mijn Vodafone USB UMTS stick vind ik het al met al een prima apparaatje voor thuis op de bank of "on the road". Enige nadeeltje is dat de netbook zo klein is dat de USB stick van Vodafone reusachtig lijkt en dus gevoelsmatig heel ver uitsteekt. Een interne 3G kaart met simkaart slot zou hierbij een uitkomst kunnen zijn.

De HP 2133 is een apparaat met een prachtig design en ontwerp. De nieuwe mini note 1000 is hoewel de specs een stuk beter zijn weer een ordinair stuk zwart plastic. De prestaties van de Via C7 processor zijn theoretisch niet om over naar huis te schrijven en voor menig reviewer een totale afknapper. Ik kan me dit goed voorstellen wanneer je voor zelf-kastijding gaat en de stock Vista installatie blijft gebruiken. Onder Ubuntu heb ik geen noemenswaardige performance problemen ervaren. Wellicht werkt het geheel nog wat soepeler wanneer je er een extra reepje van 1gb geheugen bij stopt. Deze uitbreiding staat wel op mijn todo lijst. Al met al ben ik behoorlijk positief over deze netbook en ik denk dat dit apparaat zeker zijn bestaansrecht heeft binnen in netbookland.

Heb jij ook een HP Compaq 2133 Mini-Note (FU344EA)?

Nette review, een paar foto's ben ik door je reactie's wel nieuwsgierig naar.
Ik ga vanavond wat foto's maken als ik thuis ben, ik heb op het werk geen mogelijkheid om ze te uploaden
Ubuntu (8.04) in combinatie met het Wireless Network op mijn Uni was wel een probleem. Kreeg het uiteindelijk goed aan de praat wet WICD (spreek uit als het Engelse woord"Wicked") en Ubuntu 8.10.
Zie http://wicd.sourceforge.net/.

[Reactie gewijzigd door Recursio op 27 januari 2009 13:29]

Hebben zulke netbooks nou ook de kracht om aan een 24" 1920x1200 scherm gehangen te worden? Uiteraard enkel internet en office werkjes..
eh jaa als het goed is wel. bedenk dat hd beelden met een video niet tot nauwelijks kan en dat het zowiezo heel zwaar is voor z'n dingetje maar in principe kan het wel.
Ik heb hem aan een 19 inch lcd gehad op 1280*1024 en dat ging op zich prima (onder Vista). Onder Ubuntu heb ik me nog niet gewaagd aan de externe monitor want dat schijnt nog een beetje buggy te zijn. Ik denk dat je geen wonderen moet gaan verwachten van de Via Chrome 9 chipset.
Sailorman, dank voor de review. Het ding kost nu ¤249,- bij Komplett.nl, ben van plan om 'm aan te schaffen (is wel de 1,2GHz). Mee op grond van jou positieve kijk op de VIA met Linux.
Wil ook Ubuntu installeren, en wil meteen geheugen upgraden.
Kan ik alleen een extra reepje van 1G meebestellen, of moet het bestaande geheugen worden vervangen door een reep van 2G?

[Reactie gewijzigd door F-train op 6 februari 2009 16:14]