Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)

Specificaties Tower/desktop met A64 X2 5000+ en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P) Review

LG Secret 7 mei 2009, 4.647 views

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)

Pluspunten

• Mooi strak Design
  • Modern klepje
  • Stil
  • Prima werkertje

Minpunten

• Vista, voor degenen die willen gamen (met nieuwe GPU)

Features Score: 4
De Computer:

Processor
Processor doet goed zijn werk,doet nagenoeg alles waarvoor hij gebruikt dient te worden. Hij draait op 2300 Mhz. Ik denk erover na om uit te breiden met een nieuwe Proc. de AMD Athlon X2 64 5600+. Dit is de beste AM2 processor. Als dit is geïnstalleerd komt er meer info over.

Harde schijf
Genoeg ruimte als je er rekening mee houdt dat de pc onvoldoende ondersteunend is voor spellen, dan kan je hier aardig wat op kwijt aan documenten, muziek en filmpjes. Mocht je meer ruimte willen dan is de enige interne optie die je hebt de HDD vervangen, wat er wel voor zorgt dat je zeker moet weten dat je een Back-upje maakt van je bestanden en ik weet niet zeker of je dan Vista opnieuw moet installeren. Hierover later misschien (reken er niet op) meer. 320 GB HDD

Werkgeheugen
2 GB DDR2 is naar mijn idee toch wat weinig, zo ervaar ik het althans. Eventueel misschien mogelijk meer geheugen aan te schaffen, maar er zijn slechts 2 sleuven voor beschikbaar. Mocht je een 64 bits versie van Vista hierop laten draaien dan is er de mogelijkheid uit te breiden naar 4 Gb. Aangezien 32 bits besturingssystemen 4 Gb niet optimaal benutten ga ik dit waarschinlijk niet aanpassen. Het geheugen draait op 800 Mhz

Grafisch
Standaard wordt een onboard grafische chip geleverd, de GeForce 8200. Geprobeerd om een simpel spelletje te spelen maar dat liep niet. Resolutie niet eens op 1680 : 1050, want dat trok de chip écht niet. Windows Prestatie Index:

Processor: 4,9
Werkgeheugen (RAM): 5,9
Windows Aero: 3,1
Grafisch 3D: 4,0
Geheugenbewerking Primaire Schijf: 5,9

Dus ik wist al zeker dat ik een nieuwe Grafische Kaart moest vinden. Nou heb ik op aanraden van een reactie de Sapphire HD3650 aangeschaft, bij ALTERNATE. Opnieuw een Prestatie Index laten lopen:

Processor: 5,0
Werkgeheugen (RAM): 5,9
Windows Aero: 5,4
Grafisch 3D: 5,2
Geheugenbewerking Primaire Schijf: 5,9

*Al met al leek dit dus een geslaagde aankoop voor in totaal 66,51 euro!*

Aansluitingen: D-Sub (VGA), DVI-I, HDMI. www.alternate.nl

Spellen worden vanaf nu gewoon op 1680 : 1050 gedraaid, maar niet met de hoogste settings. Al zegt de Index dat dat makkelijk haalbaar zou moeten zijn. Er is nog altijd een probleem met warmte dat ik probeer op te lossen dmv een gat aan de bovenkant van de case maken. Dit zodat de Grafische Kaart koude lucht van buiten kan aanzuigen. Nu zit de (kleine) GPU fan maar zo'n centimeter van de bovenkant af.

Uitbreiding/Upgrading
Het is een heel leuk kastje en ik ga de ontwikkelingen zelf volgen dus ik wacht ook tot eer meer LP kaarten uitkomen. Verder is het dus mogelijk om Grafische prestaties uit te breiden met de Sapphire HD3650, op dit moment de beste keuze. Prijs hiervan is 57 Euro. Verder ook mogelijk om de proc te vervangen (AMD Athlon X2 64 5600+ max. = 65 euro) maar dan moet gelet worden op AM2 formaat. Er is dan nog één PCI-e X1 slot vrij voor bijvoorbeeld een Geluidskaart. (De ASUS Xonar DX/DX) met een prijs van ongeveer 70 euro. Het is maar afwachten, ik ben zelf van plan nog wat aan deze case te gaan knutselen, en resultaten zal ik ook weer plaatsen!

Al met al...
Als je kijkt naar het feit dat er een onboard grafische chip in zit, een Nvidia GeForce 8200, moet je hier niet teveel van verwachten aangezien het toestel standaard geleverd wordt met Windows Vista, een leuk gegeven, maar het vraagt toch meer van de pc aan vooral grafische eigenschappen. Wel leuk is dat de computer HDMI ondersteunend is, dus je hoeft niet per se met een VGA kabel te verbinden (alleen als je beeldscherm VGA ingang heeft, zou ik aanraden om naar een andere te kijken) De X3200 wordt standaard geleverd met een VGA en HDMI uitgang. Wil je dus een meer game toestelletje kopen, kijk dan liever naar de X1700, die als ik het goed heb geleverd wordt met een onboard grafische chip van Nvidia, dit maal de GeForce 9400. Wel zou ook dit systeem soepeler werken onder XP, dus ook dit zal minder presteren onder Vista. Als je kijkt naar het prijsverschil van ong. 100 euro, is de keus aan jou... even ter vergelijking:

X3200:

Processor: AMD Athlon 4450e (Dual Core)
Werkgeheugen: 2 GB DDR2 (uitbreidbaar tot 4 GB)
Harde Schijf: 320 GB, wordt verdeeld in 2 partities van 140 GB

Werkgeheugen: 3 GB DDR2
Harde Schijf: 640 GB, onderverdeeld in (ik denk) 2 partities van 300 GB
Grafische chip: Nvidia GeForce 9300GE
Prijs: 460 euro CentralPoint.nl

Ook zijn voor beide blijkbaar Quad-Core versies te vinden, deze versla ik niet in de review om het verschil niet te groot te maken. Ik hoop dat deze review helpt bij de keuze.

*Ik blijf deze review updaten, kijk dus wat vaker hiernaar. Ik zal proberen te kijken in hoeverre dit nodig is om te bewerken en ik zal nieuwe aan te raden hardware toevoegen! En volgende keer hopelijk met Windows 7.

Dit is mijn eerste review, ik hoop dat dit u heeft kunnen helpen met uw keuze!

Heb jij ook een Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)?

bjhansma heeft gelijk, als je een game-pc wilt samenstellen, hoe dan ook, raad ik het je af Vista erop te zetten. Een systeem met Vista standaard erop is dan misschien een probleem. Maar echte gamers bouwen hun systemen zelf, en ZONDER Vista! Wat ik dus liever wel heb want ik game niet en het ziet er veel mooier uit!
Wanneer je ooit een game wil spelen kun je dit systeem beter links laten liggen. Ik heb XP erop gezet en gebruik hem voornamenlijk als multimedia doos. Lekker stil, zuinig en goedkoop (349,- bij modern.nl binnen twee dagen geleverd) met een prima geluid en beeld. 94cm LCD als tweede monitor op de HDMI uitgang (1920x1080 32 bits). 1080p Mkv loopt niet zonder haperen (bij mij tenminste) ook niet onder Vista. Misschien bij een lagere resolutie wel maar ja, waarom zou je dan nog 1080p kijken.
]"Ruimte voor een grafische kaart is er niet, die zijn te groot voor deze systemen."]

Deze opmerking begrijp ik niet voor de x3200.
Hallo,

Oke, de ingebouwde grafische chip is echter goed genoeg voor het standaard werk; maar de prestatie index van 2.1 voor Auro is niet om naar huis te schrijven overigens... naar mijn mening.
Maar toch zou ik die wel wat willen opkrikken, maar meer voor mjn gevoel. Wat ik niet weet is of het geheugen voor de grafische kaart dedicated is of van RAM wordt gesnoept.
Op dit punt zou een separate grafische kaart, indien er sprake is van shared memory dubbele waarde kunnen betekenen.

Er zijn 2 pci-epress (1x en 16x) sloten vrij in de machine, dus waarom hier geen krachtiger (even letten op benodigde vermogen) grafische kaart inprikken (geeft acer ook aan).

Ben benieuwd,

Gegroet.

Ondanks de aangeraden Voeding van 300 Watt, past en werkt de
Sapphire Radeon HD3650 512M DDR2 PCI-E DVI+HDMI LP
prima hier!

[Reactie gewijzigd door tweakev|IA op 7 maart 2009 17:37]

Bedankt voor je info:

Zou je aub willen aangeven waar je deze
Sapphire Radeon HD3650 512M DDR2 PCI-E DVI+HDMI LP
hebt aangeschaft....

Kan hem in LP nl niet vinden, bedankt :(
Bedankt!
Overigens voor zover ik heb gezien het beste wat je kunt krijgen in LP.
GR

Ik sta op het punt een HD3650 aan te schaffen voor de x3200:
produceerd de hd3650 van Sapphire veel geluid in verhouding tot de x3200?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr.
De HD3650 produceert meer geluid dan de x3200, maar voor mij is dat beneden verwachting en te verwaarlozen. (Ik zit een armlengte van de kast die op de tafel staat)
Idle is het geluid laag, enkel tijdens een 3D Game gaat de fan op volle snelheid, dan produceert hij wel aanzienlijk meer geluid.
Hallo,

Ter zijde: ik weet niet of ik deze reactie voor de 2e keer geef, ja dan mijn excuus.

Welke verandering heeft de HD 3650 gegeven tov van de standaardgrafische kaart.
Het je nog wat moeten wijzigen in de systeeminstellingen om te komen tot je resultaat.

Graag even bericht.

BVD

Graoet
Je kan World of warcraft nu vloeiend op 1680x1050 spelen, en je hebt de beschikking over de gehele 2Gb intern geheugen.

Even in de bios aangeven dat de primary display pci express moet zijn. Verder niks bijzonders.
Ik maak nu ook gebruik zoals in de review bewerkt van de HD3650 van Sapphire... Ik vraag nu alleen: Is het mogelijk een betere voeding te kopen???? Want die lijk ik nodig te hebben
als je de voeding los kan schroeven uit je kast kan dat uiteraard.
Weet niet of je dit topic nog (gaat) bijhoud(t)(en), maar ik had nog een aantal vraagjes
Net heb ik de geforce 8400 GS besteld, omdat deze gebruik maakt van de SLI technologie die op dit apparaat zit. Ga even kijken of die beter draait dan de HD3650 (die overigens prima werkt). Wel zat ik er over na te denken om de processor te upgraden, en nu vroeg ik mij af in hoeverre aan AM2+ processor op dit moederbord past? Is AM2+ backwards compatible met AM2?? Zo ja, kan ik deze baas er dan in gooien?:

Trekt de voeding dit of niet? En de koeler?
De vraag stellen is hem beantwoorden: 125 watt, dat gaat dus niet met een 220Watt voeding en een videokaart. Weet iemand wél een geschikte upgrade?
als je nog steeds geïnteresseerd bent: ik heb al geprobeerd een AM2+ processor hierop te installeren (Athlon 64 X2 7750 BE), maar zonder succes. Bij eerste boot ging de cpu fan draaien als een gek maar ik kreeg geen beeld getoond. Het beste dat je volgens mij kan installeren is een Athlon 64 X2 5800+ (6000 vraagt veel van je voeding...) of 5600+, maar verder kan ik het echt niet zeggen ;)
Zelf heb ik sinds een half jaar een X3200 met AMD Athlon 64 X2 5000+. Leuk ding, maar inderdaad wat weinig grafische mogelijkheden. Ik ga nu het geheugen uitbreiden van 2 naar 4 Gb en heb ook net een werkelijk gloednieuwe videokaart binnen, de Sapphire Radeon HD 5450 DDR3 512MB. Dat is nu tevens zo'n beetje de meest energiezuinige passieve kaart die goed geschikt lijkt voor de kleine Acer X3200. Ik zal later in een review verslag uitbrengen van dit experiment, ben heel benieuwd naar de feitelijke warmteontwikkeling en het energiegebruik.

Een nieuwe videokaart 'inprikken' heb ik sinds 10 jaar niet meer gedaan. Je hoeft dus met PCIexpress alleen maar in de BIOS het primary display aan te passen?