Specificaties Tower/desktop met A64 X2 5000+ en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P) Review

LG Secret 7 mei 2009, 4.569 views

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)

Pluspunten

• Mooi strak Design
  • Modern klepje
  • Stil
  • Prima werkertje

Minpunten

• Vista, voor degenen die willen gamen (met nieuwe GPU)

Features Score: 4
De Computer:

Processor
Processor doet goed zijn werk,doet nagenoeg alles waarvoor hij gebruikt dient te worden. Hij draait op 2300 Mhz. Ik denk erover na om uit te breiden met een nieuwe Proc. de AMD Athlon X2 64 5600+. Dit is de beste AM2 processor. Als dit is ge´nstalleerd komt er meer info over.

Harde schijf
Genoeg ruimte als je er rekening mee houdt dat de pc onvoldoende ondersteunend is voor spellen, dan kan je hier aardig wat op kwijt aan documenten, muziek en filmpjes. Mocht je meer ruimte willen dan is de enige interne optie die je hebt de HDD vervangen, wat er wel voor zorgt dat je zeker moet weten dat je een Back-upje maakt van je bestanden en ik weet niet zeker of je dan Vista opnieuw moet installeren. Hierover later misschien (reken er niet op) meer. 320 GB HDD

Werkgeheugen
2 GB DDR2 is naar mijn idee toch wat weinig, zo ervaar ik het althans. Eventueel misschien mogelijk meer geheugen aan te schaffen, maar er zijn slechts 2 sleuven voor beschikbaar. Mocht je een 64 bits versie van Vista hierop laten draaien dan is er de mogelijkheid uit te breiden naar 4 Gb. Aangezien 32 bits besturingssystemen 4 Gb niet optimaal benutten ga ik dit waarschinlijk niet aanpassen. Het geheugen draait op 800 Mhz

Grafisch
Standaard wordt een onboard grafische chip geleverd, de GeForce 8200. Geprobeerd om een simpel spelletje te spelen maar dat liep niet. Resolutie niet eens op 1680 : 1050, want dat trok de chip Úcht niet. Windows Prestatie Index:

Processor: 4,9
Werkgeheugen (RAM): 5,9
Windows Aero: 3,1
Grafisch 3D: 4,0
Geheugenbewerking Primaire Schijf: 5,9

Dus ik wist al zeker dat ik een nieuwe Grafische Kaart moest vinden. Nou heb ik op aanraden van een reactie de Sapphire HD3650 aangeschaft, bij ALTERNATE. Opnieuw een Prestatie Index laten lopen:

Processor: 5,0
Werkgeheugen (RAM): 5,9
Windows Aero: 5,4
Grafisch 3D: 5,2
Geheugenbewerking Primaire Schijf: 5,9

*Al met al leek dit dus een geslaagde aankoop voor in totaal 66,51 euro!*

Aansluitingen: D-Sub (VGA), DVI-I, HDMI. www.alternate.nl

Spellen worden vanaf nu gewoon op 1680 : 1050 gedraaid, maar niet met de hoogste settings. Al zegt de Index dat dat makkelijk haalbaar zou moeten zijn. Er is nog altijd een probleem met warmte dat ik probeer op te lossen dmv een gat aan de bovenkant van de case maken. Dit zodat de Grafische Kaart koude lucht van buiten kan aanzuigen. Nu zit de (kleine) GPU fan maar zo'n centimeter van de bovenkant af.

Uitbreiding/Upgrading
Het is een heel leuk kastje en ik ga de ontwikkelingen zelf volgen dus ik wacht ook tot eer meer LP kaarten uitkomen. Verder is het dus mogelijk om Grafische prestaties uit te breiden met de Sapphire HD3650, op dit moment de beste keuze. Prijs hiervan is 57 Euro. Verder ook mogelijk om de proc te vervangen (AMD Athlon X2 64 5600+ max. = 65 euro) maar dan moet gelet worden op AM2 formaat. Er is dan nog ÚÚn PCI-e X1 slot vrij voor bijvoorbeeld een Geluidskaart. (De ASUS Xonar DX/DX) met een prijs van ongeveer 70 euro. Het is maar afwachten, ik ben zelf van plan nog wat aan deze case te gaan knutselen, en resultaten zal ik ook weer plaatsen!

Al met al...
Als je kijkt naar het feit dat er een onboard grafische chip in zit, een Nvidia GeForce 8200, moet je hier niet teveel van verwachten aangezien het toestel standaard geleverd wordt met Windows Vista, een leuk gegeven, maar het vraagt toch meer van de pc aan vooral grafische eigenschappen. Wel leuk is dat de computer HDMI ondersteunend is, dus je hoeft niet per se met een VGA kabel te verbinden (alleen als je beeldscherm VGA ingang heeft, zou ik aanraden om naar een andere te kijken) De X3200 wordt standaard geleverd met een VGA en HDMI uitgang. Wil je dus een meer game toestelletje kopen, kijk dan liever naar de X1700, die als ik het goed heb geleverd wordt met een onboard grafische chip van Nvidia, dit maal de GeForce 9400. Wel zou ook dit systeem soepeler werken onder XP, dus ook dit zal minder presteren onder Vista. Als je kijkt naar het prijsverschil van ong. 100 euro, is de keus aan jou... even ter vergelijking:

X3200:

Processor: AMD Athlon 4450e (Dual Core)
Werkgeheugen: 2 GB DDR2 (uitbreidbaar tot 4 GB)
Harde Schijf: 320 GB, wordt verdeeld in 2 partities van 140 GB

Werkgeheugen: 3 GB DDR2
Harde Schijf: 640 GB, onderverdeeld in (ik denk) 2 partities van 300 GB
Grafische chip: Nvidia GeForce 9300GE
Prijs: 460 euro CentralPoint.nl

Ook zijn voor beide blijkbaar Quad-Core versies te vinden, deze versla ik niet in de review om het verschil niet te groot te maken. Ik hoop dat deze review helpt bij de keuze.

*Ik blijf deze review updaten, kijk dus wat vaker hiernaar. Ik zal proberen te kijken in hoeverre dit nodig is om te bewerken en ik zal nieuwe aan te raden hardware toevoegen! En volgende keer hopelijk met Windows 7.

Dit is mijn eerste review, ik hoop dat dit u heeft kunnen helpen met uw keuze!

Heb jij ook een Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)?

wat betreft het opslaan van sites dat heeft niets met je werkgeheugen te maken. Dit heeft te maken met een setting in je browser die bepaald hoeveel of hoelang je je browsegeschiedenis bewaart.
-ofwel op basis van ruimte in MB (ruimte op je HD!)
-ofwel op basis van tijd (bijvoorbeeld max een week bewaren)

Ik zou zeggen kijk daarvoor even in je internetopties.

Wat betreft je geheugenbankjes, het is ddr2 en ik gok ddr2 op 800mhz, ik zou zeggen zet je kast open kijk eerst even of er uberhaupt plek is voor extra dimmetjes. Het zou heel goed kunnen dat er nu 2 x 1 gb inzit. Dit zou betekenen dat je 2 x 2gb moet kopen als je wilt upgraden. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit wat betreft performance geen verschil zal maken met de toepassingen die jij doet.

Dus bespaar je het geld en laat het bij 2 gb ddr2, koop op zijn hoogst sneller geheugen indien je moederbord dit ondersteund( ik betwijfel het maar je kunt altijd kijken).

Tenslotte; deze pc is niet gemaakt om te gamen idd, toch verwacht ik dat die het gemiddelde webbased spel wel zou moeten trekken maar volgens mij bedoel je dat niet als je het over een 'internetspelletje' hebt of wel?

succes in ieder geval met je pc, volgende keer zelf samenstellen is mijn advies ;) krijg je meer waar voor je geld.
Tevens is het zo dat je prestatie-index inderdaad lager kan zijn geworden.
Dat heeft iedereen met Vista, na updates wordt de prestatie-index veranderd omdat er meer ruimte gemaakt is voor nˇg snellere kaarten en processoren.
Vandaar dus het verschil.

Windows Aero is gemaakt voor alle grafische opties als het switchen tussen schermen in de vorm van die waaier die je door het beeld kan krijgen.
Ook is het voor de side-bar en voor alle andere grafische opties die ze van Linux afgekeken hebben.

Vandaar dus dat je Aero-index ertussen staat. (En vanaf Aero-index = 1 kan je alles grafisch okÚ afspelen, maar natuurlijk is hoger altijd beter).

Wel een mooie review, ik kreeg een goed beeld ervan.
Echter, als je "internetspelletje" neerzet, weten we niet wat je bedoeld. Misschien in ieder geval bepaalde requirements neerzetten?
Of gewoon de naam van het spel, ook een mogelijkheid.

Al met al, wel een mooie review, maar voor je volgende pc ben ik het eens met bjhansma, het scheelt geld en je krijgt er een goede, sterke pc voor terug.
Heb nu ook de HD3650 in de kast gedrukt, maar de fan zit inderdaad praktisch tegen de bovenkant van de case aan. Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn, maar vroeg mij af of hij nu te heet gaat worden en zo ja wat er gebeuren gaat. Heb jij dit al opgelost tweakev? Of laat je de kast gewoon open nu?
Ik moet bekennen dat ik de HD3650 er weer uitgehaald heb. Ik maak me ook zorgen om de hitte, zeker met het huidige weer.

Gelijk maar even een vraag van mijn kant:
Ik heb het idee dat de cpu fan harder/sneller draait sinds de 'hittegolf' van de afgelopen dagen. Hij maakt meer herrie, heeft iemand anders dat ook of zou m'n cpu fan aan het falen zijn?
Wat is de max temperatuur van deze kaart dan? Bij mij zit hij nu op idle met de case dicht op ongeveer 69 graden, bij een test op 725/525 loopt dit op tot 79 graden. Met de case open ligt de temperatuur idle op 66 graden, dus op zich moeten dit toch geen temperaturen zijn om je zorgen over te maken?
En over de cpu fan, die draait bij mij ook een tik harder met dit weer...
De X1700 wordt geleverd met een heel simpele NVIDIA Geforce 7100 chipset, minder dus dan degene op de X3200. De X1700 wordt geleverd met een Low-profile Geforce 9300
Welk 'internet spelletje' speel je? Vast geen Zylom games, maar ik vermoed dat je World of Warcraft, Guild Wars, Runescape o.i.d. bedoeld.
Wat ik zelf wel wil weten van deze pc, is hoe goed 1080p Mkv afgespeelt worden.
Heb je dat al geprobeerd ?
Ik heb het nog niet kunnen proberen en dat gaat voorlopig nog niet denk ik, even afwachten tot Sony in maart met een nieuwe versie van de Playstation 3 komt, dan kan ik het helaas zelf pas testen

[Reactie gewijzigd door LG Secret op 29 januari 2009 17:33]

Kan iemand advies geven of XP op dit systeem zetten een idee is, en de (game) performance doet verbeteren?
xp zal je game prestaties verbeteren. enigste reden dat je het niet zou doen is omdat je dan DX 10 ondersteuning verliest. Maar goed het verschil dat dit maakt merk je toch niets van in de instellingen die jij noodgedwongen moet hanteren :P

oftewel: zou ik zeker doen want dit levert je zeker prestatiewinst opleveren ;)

[Reactie gewijzigd door bjhansma op 4 februari 2009 20:44]