Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Diamondback 3G (Blauw) Review

Krysis 26 januari 2009, laatste update op 26 januari 2009, 1.721 views

Razer Diamondback 3G (Blauw)

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Lage prijs
  • On-The-Fly Sensitivity
  • 7 knoppen

Minpunten

• In mijn geval het scrollwiel

Algemene Beoordeling - Zeer goed
Ik had een nieuwe muis nodig, en wist eigenlijk al meteen dat het een Razer zou worden. Dit omdat ik op diverse fora en websites toch overtuigend positieve geluiden over dit merk hoor. Alleen moest ik dan noch kiezen welke. Het is uiteindelijk de Diamondback 3G geworden, omdat deze naar mijn mening de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft.

De specificaties:
  • 1800dpi Razer Precision™ 3G infrared sensor
  • Seven independently programmable Hyperesponse™ buttons
  • On-The-Fly Sensitivity™ adjustment
  • Always-On™ mode
  • Ultra-large non-slip buttons
  • 16-bit ultra-wide data path
  • 6400 frames per second (5.8 megapixels per second)
  • 60–120 inches per second and 15g of acceleration
  • Scroll wheel with 24 individual click positions
  • Zero-acoustic Ultraslick™ Teflon feet
  • Gold-plated USB connector
  • Seven-foot, lightweight, non-tangle cord
  • Approximate size: 129mm (length) x 63mm (width) x 38.5mm (height)
De muis komt in een mooie zwarte doos met felgroene opdruk. Op de achterkant van de doos staan de specificaties in 9 verschillende talen, Nederlands zit daar helaas niet bij.

De verpakking

Ergonomie - Goed
Ik was aangenaam verrast toen ik de muis voor de eerste keer beet had, niet alleen door de goede vorm, maar ook vooral door het gewicht. Ik ben gewend om met een draadloze muis te muizen. En met zijn 104 gram is de Diamondback een stuk lichter. Ik ben rechtshandig en gebruik de muis dus in mijn rechterhand. De muis is volkomen symmetrisch, dus kan ook door linkshandige gebruikt worden. De muis heeft in totaal 7 "Hyperresponse" knoppen, door deze zogenaamde Hyperresponse zou je geen enkele vertraging moeten ondervinden. De plaatsing van de knoppen aan de zijkant is voor mij onpraktisch. Ze hadden wat meer naar voren geplaatst mogen worden, want ik moet nu elke keer mijn duim of pink lastig naar achter buigen om erbij te kunnen.

Omdat de knoppen lastig te zien zijn heb ik ze even duidelijk gemaakt.

Functionaliteit - Goed
De muis heeft vrij veel functies, ik zal er een paar noemen en toelichten.

On-The-Fly Sensitivity. Met het indrukken van een knop + het heen en weer scrollen van het scroll-wiel verhoog of verlaag je de sensitiviteit. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn in First Person Shooters, waarbij je met je sniper rifle een heel precies schot wilt nemen. Zelf gebruik ik het bijna nooit.

On-The-Fly Sensitivity

1800dpi 3G Infrared Sensor. Met deze sensor schijn je 2.26x zo snel te kunnen bewegen dan met een normale infrarood muis. Het kan handig zijn, maar op de hoogste stand krijg je een beetje dat ADHD gevoel. Je ogen houden je muis niet meer bij, en precies klikken kan je wel vergeten.

Macro's. De Diamondback 3G beschikt ook over macro's. Je kan hiermee knoppen- en toetsenreeksen toewijzen aan 1 knop op de muis. Dit gebruik ik zelf vrij veel. Ik heb namelijk onder knoppen 4 & 5 KopiŽren en Plakken staan. De macro kan 8 toetsaanslagen registreren.

Macro's instellen

Precisie - Zeer goed
Je kan de gevoeligheid aanpassen op niveaus van 1 tot 10. Voor dagelijks gebruik heb ik hem op 6,5. Op deze stand is hij snel en toch zeer precies. Op stand 1 is hij tergend langzaam, maar wel extreem precies. Vooral in Photoshop is dit af en toe erg handig. Stand 10 is extreem snel, maar totaal niet precies. Headshots maken in CS:S is op deze stand onmogelijk.

Vormgeving - Zeer goed
De Diamondback 3G ziet er erg gelikt uit, vooral de zijkant (die je jammer genoeg er weinig ziet) vind ik er mooi. Hij is er in drie versies: Flame Red, Earth Green en Frost Blue. Ik heb de laatste gekozen, omdat deze beter past bij mijn Razer Lycosa. Die heeft namelijk blauwe backlight. Het scrollwiel van de muis geeft vrij fel blauw licht. Ook komt er door de doorzichtige zijkant blauw licht. Vandaag de dag komt de combinatie blauw-zwart vrij veel voor, ik vind het mooi, maar ik kan begrijpen dat andere mensen er een beetje op uit gekeken zijn.

De drie versies naast elkaar

Bouwkwaliteit - Voldoende
Helaas scoort mijn Diamondback 3G iets minder betreft de bouwkwailiteit. Ongeveer 2 maanden na aanschaf begon het scrollwiel enorm te piepen bij elke beweging die hij maakte. Meerdere Diamondback bezitters hebben dit probleem (link). Ik zal binnenkort de muis eens openmaken. Ook valt het scrollwiel op random momenten uit. Dit gebeurt ongeveer 1 Š 2 keer per maand. Dit is op te lossen door even Universal Scrolling aan en uit te zetten, of door de muis even opnieuw aan te sluiten.

De materialen die Razer gebruikt voor de muis voelen erg goed aan, zien er goed uit en hebben goede grip. De muis is helemaal van plastic. De bovenkant is ruw, en de onderkant/zijkant is glad.

Drivers en ondersteuning - Goed
Op dit moment heb ik de muis alleen gebruikt met Windows XP SP3, dus over ondersteuning op andere besturingssystemen kan ik niks zeggen. De drivers voor deze muis werken zoals het hoort. De muis werkt zelfs met de drivers van de oude Diamondback. In de driver is het mogelijk om muis in te stellen voor rechts- of linkshandige. Met deze instelling worden alle knoppen gespiegeld.

De 3 tabbladen van het configuratie scherm

Prijs - Zeer goed
De Pricewatch geeft op dit moment een prijs aan van ruwweg §30,- Dit is dan ook een zeer goede prijs voor een muis van deze kwaliteit. Ben je op zoek naar een gamers muis en wil je niet te veel uitgeven? Dan is dit zeker de muis voor jou!

Mocht je vragen/opmerkingen/klachten hebben reageer dan even of stuur een mail naar kvr.center@gmail.com. Ook aanmerkingen op spelling/grammatica zijn welkom

Heb jij ook een Razer Diamondback 3G (Blauw)?

zeer nette review, mooi layout en gebruik van plaatjes is top
Ik heb zelf een Razer Copperhead en daar heb ik ook sinds paar maanden na mijn aankoop last van piepende scrollwiel (naar beneden scrollen) en de Razer logo knippert niet meer (was van begin uit de doos al beetje gaar aan het knipperen),
waaraan het aan ligt weet ik niet.
Mijn broertje heeft er ook een en die werkt wel fatsoenlijk, wat raar is want punt 1. ik ga zuiniger om met me spullen dan hij, punt 2 hij had hem eerder gekocht

maar hier komt het, hij heeft hem gekocht bij de MediaMarkt (70/80 euro) en ik bij een webshop (50 euro) of het iets uitmaakt ik betwijfel het maarja (misschien is het wel een RMA product, aangezien de razer logo al raar deed aan het begin)
maar goed het is en blijft een muis hem opsturen met verzendkosten heb ik weinig zin in.
Ook ik heb de Razer Copperhead en gebruik hem voor mijn werk als webdesigner. Ben echt meer dan tevreden over de Razer alleen begon die van mij ineens ook een piepende scrollwiel te krijgen. Heel irritant als je daar de hele dag mee moet werken. Uiteindelijk toch maar opengeschroefd volgens de instructies op deze site . Even wat haartjes en stofjes verwijderd rondom de wiel en gefixed! Kost je je garantie (door het openschroeven) maar binnen vijf minuten gefixed.
Ik vond deze knopjes juist bijzonder fijn, zeker tijdens het navigeren op webpagina's (de knoppen op de linkerkant zijn dan "vorige-volgende pagina". In games gebruik ik de knoppen niet, maar tijdens het webbrowsen kan ik mijn hand gewoon een stukje achter de muis leggen zodat mijn duim makkelijk bij de knoppen op de zijkant kan. Door het grote klikoppervlak van de twee grote buttons halen mijn wijsvinger en middelvinger die knoppen ook zonder al te veel heksentoeren.

Wat misschien ook nog leuk is om te vermelden (onder drivers danwel onder ergonomie) is dat de in de drivers kan aanpassen of een muis voor linkshandige of rechtshandige mensen geconfigureerd moet worden. Bij een linkshandige instelling zijn de knoppen precies omgedraaid.

Ik heb trouwens ook een blauwe... past mooi bij mijn G11 ;-)
Nice review, ik heb deze ook gehad tevens de oude diamonback. Wat ik irritant vond waren de bultjes op de zijknoppen dit vond ik niet echt fijn met lange gamesessies.