Ducky Zero DK2108 (Cherry Brown) Review

Dr.Root 1 mei 2014, laatste update op 2 mei 2014, 2.599 views

Ducky Zero DK2108 (Cherry Brown)

Pluspunten

• De functionaliteit is heel simpel, what you see is what you get. Geen spannende macro knoppen, behalve de calculator, volume knoppen, uitschakelbare windows-knop en het maximaal aantal mogelijk indrukbare knoppen wat je kunt aanpassen naar 6 of oneindig veel.
  • Precisie is optimaal, als je gewend raakt aan de knoppen vraagt het een minimale aanraking van de toetsen voor toets registratie, zowel bij het typen van een document als gamen.
  • Bouwkwaliteit is heel erg robuust, hier heb ik niks op aan te merken. Zie verdere motivatie in de onderbouwing.
  • Drivers & ondersteuning, drivers zitten in de hardware, waardoor je dus geen extra software hoeft te installeren!

Minpunten

• De prijs is ietwat aan de hoge kant, echter als je het vergelijkt met de prijzen van andere mechanische toetsenborden op de markt, valt het wel weer mee. Helemaal als je bekijkt wat een robuustheid je ervoor terugkrijgt.
  • De vormgeving bestempel ik als voldoende, ik vindt het jammer dat Ducky er zelf geen polssteun bijleverd, zie onderbouwing voor verdere motivatie over dit punt.

De eisen die ik had toen ik opzoek ging naar een toetsenbord waren:
-Simpele look
-Niet teveel poespas (zoals macro knoppen & ledjes)
-Wel goed om te gamen
-Robuust
-Goede gebruikerservaring

De reden van deze review is omdat er weinig reviews van dit specifieke toetsenbord incombinatie met MX Cherry Brown Switches beschikbaar zijn.

De algemene beoordeling heb ik op uitstekend gezet. Ik ben ontzettend enthousiast over dit toetsenbord. Let wel, dit is mijn eerste mechanische toetsenbord incl het gebruik van Cherry MX Brown Switches.

De functionaliteit van het toetsenbord is uitstekend. What you see is what you get. Zo zitten er knoppen op om het volume te regelen, je kan je windows-knop ''locken'' en je kunt switchen van keyboard rollover mode naar 6 key registery mode ofwel: de NK knop. De toetsen hebben ietwat meer incaping dan gebruikelijk bij toetsenborden, hierdoor blijven je vingers beter zitten op je toetsen. Ook maakt dit het gemakkelijker om je toetsen juist te raken, je grijpt niet snel mis.

De precisie is ook uitstekend, dit zal ook deels te maken hebben met het feit dat ik nog nooit een mechanisch toetsenbord gebruikt heb. De toetsen dienen maar licht ingedrukt te worden voor registratie. Ingame merk je vooral dat je wat soepeler kan bewegen, doelend op Counter-Strike:GO.
Ik heb voor MX Brown switches gekozen omdat dit de middenweg zou zijn voor een mechanisch toetsenbord. Er is toch nog klikgeluid en je voelt lichte ''feedback''. Dit ervaar ik als prettig en niet té overdreven, het maakt wel meer herrie dan een regulier Microsoft toetsenbordje van 15 euro.

De bouwkwaliteit van dit product is uitstekend. Je voelt dat je wat om handen hebt, het toetsenbord heeft een flinke backplate en dat voel je aan het gewicht. Het toetsenbord verplaatst zich niet gemakkelijk als het eenmaal op het bureaublad ligt. Daardoor laat het toetsenbord een robuuste indruk op mij achter. De toetsen zijn gelaserd wat ervoor zorgt dat de cijfers/letters niet snel zullen vervagen. Ook worden er extra WASD knoppen bijgeleverd in het oranje. Dit geeft een leuke feature weer op je toetsenbord, het voordeel zie ik er nog niet echt van in.

De prijs vind ik voldoende, het had niet meer mogen wezen. Persoonlijk vindt ik het erg prijzig voor een toetsenbord. Als je de prijs echter vergelijkt met concurrentie, valt het wel weer mee. Ik heb het altijd moeten doen met een toetsenbord van +/- 15 euro. Of Ducky de beste keuze is voor dit geld t.o.v. de concurrentie, daar heb ik geen idee van (helaas).

De vormgeving heb ik een voldoende gegeven. Dit omdat het toetsenbord toch wel wat hoger is dan een normaal toetsenbord. Neem dit in overweging bij de aanschaf van het toetsenbord. Ducky levert wel polssteuntjes maar die zijn prijzig, zo rond de 40 euro, kalfsleder dat dan weer wel. Verder vindt ik de vormgeving van toetsenborden eigenlijk nooit zo spannend, ik houd van simpel.

Het kopje ergonomie valt eigenlijk ook wel onder de noemer van vormgeving. Omdat het toetsenbord iets hoger is, moet je de pols meer naarboven knikken dan bij een regulier toetsenbord. Dit zou problemen kunnen opleveren op termijn. Ik ben een vrij groot gebouwd persoon, waardoor ik hier eigenlijk geen last van ondervindt. Echter attendeerde mijn vrouw mij daarop. Zij moet haar pols flink buigen om de toetsen goed te kunnen aanraken. Ik had het wel netter gevonden als Ducky hierop had geattendeerd in de product omschrijving, maargoed.

Zie hier over RSI door toetsenbord & juiste houding:

''polsen in lijn met de onderarmen, met minimale buiging naar boven, beneden. links of rechts''

Ik hoop dat deze review jouw in een goede weg kan leiden om een goede overweging te maken tussen toetsenborden. Ik sta ervoor open om PM's of reacties te ontvangen onder deze review. Zoals je kunt zien heb ik de review aangepast naar meer formeel, hopelijk objectief met een kleine inbreng van eigen mening.

Groeten,

Dr.Root (Foto's volgen, probleempje met de iCloud)

Heb jij ook een Ducky Zero DK2108 (Cherry Brown)?

Het niet nodig zijn van een driver is toch juist een pluspunt? ;)
Ergonomie / geen polssteun noem je 2x bij de minpunten.
Als de polssteun wel bijgeleverd zou worden zou het toetsenbord (veel) duurder worden en niet iedereen heeft behoefte aan een polssteun, dus het is logisch dat die apart is toch?
Bedankt voor de reactie op deze review Olaf van der Spek!

Je zou dit inderdaad kunnen bestempelen als pluspunt! bedankt ;) (driver ga ik aanpassen)

Ik weet dat het medisch verantwoord is dat de pols een gestrekte (lees rechte houding heeft in verhouding met de arm tijdens het werken met een toetsenbord) Zie ergonomie toetsenbord.

Punt 4: polsen in lijn met de onderarmen, met minimale buiging naar boven, beneden. links of rechts

Bron: http://www.rsi-vereniging...ddelen/toetsenborden.html

De minimale buiging naar boven is bij dit toetsenbord niet mogelijk bij een normaal postuur, er dient bijna overstrekt te worden om de toetsen juist te kunnen benaderen. Nu ben ik een persoon die nogal groot qua formaat is en ervaar ik hier eigenlijk geen last van. Mijn vrouw, wie een kleinere lichaamsverhouding heeft, moet haar pols wel verder buigen om goed bij de toetsen te komen, zonder polsondersteuning.

PS review is aangepast op het verzoek Olaf, bedankt voor de input!

Als iemand een -1 aan deze review geeft, ontvang ik graag een onderbouwing. Dan kan ik de review aanpassen of een andere review in het vervolg beter opstellen. BVD!

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 1 mei 2014 11:46]

Ik gebruik al een tijdje het broertje van jouw keyboard; de 9008.
Je hebt geen drivers nodig voor het toetsenbord, die zijn geintegreed in elk OS.

De Ducky keyboards hebben wel firmware aan boord. Je kunt hier kijken, of er nieuwe firmware voor je keyboard is. Houdt er rekening mee, dat de hier in Nederland verkochte keyboards van Ducky de US modellen zijn, zodat je de juiste firmware download.

Ik gebruik het keyboard met een polssteun. Je kunt die van Ducky zelf gebruiken, alhoewel ik die liever iets hoger zou zien. Je geeft hierboven zelf aan, dat je je er in verdiept hebt. Een van de grootste misvattingen is dat men het keyboard aan de achterkant omhoog zet op zijn pootjes. Ik deed dat vroeger zelf ook. Nu heb ik alles in de juiste stand gezet, een goede polssteun en het keyboard ligt plat op de tafel. Ik heb nergens meer last van. En ja, ik tik met tien vingers en doe dat redelijk snel.

Ik heb voor de blauwe schakelaars gekozen, omdat ik een klik wil voelen EN horen. Ik heb nl jaren op die ouderwetse PS2 toetsenborden van IBM gewerkt en zocht daar een goede vervanging voor.

Verder wens ik je heel lang en heel veel plezier van dit fantastische toetsenbord :*)
Gaaf!

Bedankt voor het vermelden van e.v.t. firmware updates en waar ik op moet letten.

Jij ook nog veel plezier van je Ducky ;) en bedankt voor de reactie!
Mooie beknopte review, mijn complimenten.

Ik heb eigenlijk wel een paar foutjes gevonden ;) :
¨Goede gebruikers ervaringen¨ >> Gebruikerservaring
¨So zitten er knoppen(...)¨ Engelse gedeelte was al voorbij ;) >> Zo
¨(...)kan je windows knop(...)¨ >> Windows-knop
¨De prijs vindt ik voldoende(...)¨ >> O, de prijs gaat iets vinden ;) >> Vind

Nogmaals: Ik vind het een mooie review, mijn complimenten Dr.Root.

Groet,
Medebewoner van Linux :P
Bedankt voor je reactie 12345dan!

Ik heb de review inderdaad aangepast en meer beknopt gemaakt (leest fijner)

Ik ga jouw input verwerken!

**Aangepast en wel!**

Cheers!

[Reactie gewijzigd door Dr.Root op 2 mei 2014 14:05]

Ik heb ook net z'n bordje gekocht, maar heb nog een probleem met het instellen ervan, ik woon in Belgie dus gebruik ik een AZERTY layout. Als ik dit bord vergelijk met m'n vorige (en alle andere toetsenborden thuis) staan er een paar toetsen (zoals @, µ, $ ) op andere plaatsen.
Weet jij of iemand anders die dit leest welke layout ik moet selecteren in windows?