Specificaties Android compatibel en 55g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear 2 Neo Zwart Review

Grzzl 1 mei 2014, laatste update op 24 juli 2014, 2.425 views

Samsung Gear 2 Neo Zwart

Een gadget met wat meer nut dan je verwacht. Erg bruikbaar in de praktijk.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Werkt vlot en stabiel
  • Goede connectie met de telefoon
  • Prachtig scherm
  • Ruime voorraad apps
  • Polsbeweging voor aanzetten erg practisch (sorry Wout)
  • Uitstekend handsfree setje

Minpunten

• Alleen voor Samsung telefoons en nog niet eens alle
  • Berichten kunnen je ontgaan.

Toevoegingen op 7 mei 2014

Mijn review van de Cookoo wordt door een aantal mensen beknopt gevonden en ik vrees dat het bij dit review niet beter zal zijn. Wanneer ik een review lees kijk ik naar de kernpunten, hoe het doosje eruitziet en wat erin zit is voor mij wat minder belangrijk. Uitpakfilmpjes zijn er te kust en te keur op youtube. Bijvoorbeeld deze

Om te beginnen ben ik een horlogegek, ik heb een redelijk aantal bijzondere horloges, waaronder een TheOne, Danish Design, Alfa Romeo en Porsche. Tevens ben ik ook een fietsgek, ik rijd extreme afstanden op mijn mountainbike en ligfiets. Eigenlijk wilde ik een I'M Watch, maar de gebruikte cloud-techniek zie ik als zeer beperkt. Maar ik vind hem wel vreselijk mooi. Terwijl ik het ding zat te overwegen, liet de verkoper - op mijn verzoek - een Gear Neo zien. en die zag er zeker niet verkeerd uit, beter dan ik door de renders verwachtte.

Wat je krijgt.
Een bruine kartonnen kubus, met een horloge, een usb-adapter en een laadschoentje. Dat is alles. Het horloge is helemaal bedekt met folie tegen beschadigen.

Om je pols en gebruik.
Het is een van de lichtste horloge die ik heb, je voelt hem nauwelijks. Ik heb vrij brede polsen en en het bandje staat op zijn uiterste stand, dat heb ik niet bij mijn andere horloges, hoewel ik daar ook niet heel veel speling heb. Wanneer je ook forse polsen hebt, zou ik hem wel passen voordat je hem aanschaft.
Wanneer er een bericht binnenkomt, gaat het display aan met het bericht, na de timeout verdwijnt het weer. Wanneer je wilt zien hoe laat het is, kun je met een polsbeweging het display weer aanzetten. In het officiele Tweakers review had Wout Funnekotter het probleem dat deze beweging niet altijd resultaat had.

Juist...

Ik vind hem dus te gevoelig, hij gaat te vaak aan. Persoonlijk vind ik dat overigens geen enkel probleem. Met een echt horizontale arm en draaiende polsbeweging heb ik nagenoeg 100% kans dat hij aangaat. Misschien heeft Samsung dat aangepast. je kunt de gevoeligheid in ieder geval niet instellen. Ik heb wel een ander probleem. Stel je krijgt een bericht binnen terwijl je met je mountainbike een oerhollandse bergwand afraast. Dan kan het gebeuren dat je die mist. Wanneer je later met je pols beweegt om te zien hoe laat het is, zie je de klok. Op een na zie je bij de diverse clockfaces niet dat je een bericht gehad hebt. Dat vind ik een flinke misser. Je kunt alleen de klok met snelkoppelingen gebruiken en een van deze koppelingen op berichten zetten, dan staat er een icoontje met het aantal nieuwe berichten. Een clockface heeft een mogelijkheid met drie shortcuts. Wanneer je een shortcut "Meldingen" plaatst dan is er een subicoontje die aangeeft dat er gemiste meldingen zijn. Dit is een beetje een misser van Samsung.

Clockfaces
Er zijn vrij veel clockfaces beschikbaar en enkele bijzondere. Velen kosten 1,10 euro.

Apps
Er zijn een redelijk grote hoeveelheid apps beschikbaar. Velen zijn gratis. Veel spelletjes, maar ook een mooie gratis fitnessapp. Je kunt aankopen betalen via je telefoonrekening.

Extra functie
Je kunt instellen dat je telefoon geen ontgrendelscherm heeft wanneer er een verbinding is met de Gear. Dat is erg handig (behalve als je vrouw je smsjes controleert wanneer je nog in de buurt bent). Alleen op het moment van schrijven zit er een bug in deze instelling. Het vergrendelscherm komt niet terug als je het horloge uit zet.
Er zit een IRBlaster in het apparaat en er wordt een redelijk intelligente remotecontrol app bijgeleverd. Dit werkt goed en best wel handig.

Tevens is het een handsfree setje. Er wordt nogal belachelijk gedaan over het feit dat je als een soort Michael Knight in je horloge kunt praten. Ik zou het dan ook niet wandelend op straat of in een cafe doen. Maar in de auto en thuis is het heel handig. Geluidskwaliteit is uitstekend aan beide kanten.

Compabilteit
De Gear kan alleen connecten met Samsung telefoons en niet eens alle. Dit wordt afgedwongen doordat je de Gear Manager alleen via Samsung Apps kunt downloaden. Het is me glashelder waarom dit zo is. Samsung heeft de Mail, berichten en Telefoonapp zo aangepast dat er informatie wordt doorgegeven aan de Gear. Hierdoor is deze informatie bijzonder uitgebreid. Je telefoon rooten en Cyanogenmod er op zetten, is waarschijnlijk einde verbinding. Toch is de informatie die je van andere apps meekrijgt ook niet slecht, maar beperkt zicht wel tot de info uit de notificatiebalk van je telefoon. Ik vind wel dat Samsung de gear ook moet laten connecten met andere merken telefoons. Dan maar met wat beperktere informatie.

Batterijduur
De batterij gaat lang genoeg mee voor twee dagen als je er redelijk veel mee speelt. Ik verwacht na het eertste enthousiasme dat het drie tot vier dagen met een lading meekan. Daarbij wel rekening mee houden dat er apps zijn die veel meer stroom kosten. een instelbaar klokfrontje is hiervan het voorbeeld.

Stabiliteit
De Gear is het meest stabiele horloge wat ik heb getest. De verbinding blijft in stand en wanneer hij verbroken wordt omdat je te ver van je telefoon af gaat, wordt deze onmiddellijk hersteld wanneer je weer in bereik bent. Dit is zoals het hoort, maar andere smartwatches hebben hier nogal eens problemen mee.

conclusie
Ik vind hem geweldig, die Neo. Ik denk dat ik mijn andere klokjes niet veel meer zal dragen. Ik moet wel opmerken dat ik op mijn fietstochten steeds moest stoppen als ik mijn telefoon hoorde overgaan, om te ontdekken dat het minder belangrijk is of dat wanneer ik belangrijke meldingen mis, dat erg irritant vind. Dus ik heb een nut voor deze horloges gevonden. Dat is voor iedereen anders, natuurlijk

[Edit-24-7-2014]
Het siliconen bandje blijkt toch wel een beetje irritant zweterig aan te voelen bij 30 graden in de schaduw. daarentegen was het niet moeilijk om een glad dun leren armbandje te vinden. Ik wil hier geen punten voor aftrekken, maar je moet het wel weten.
Een ander klein minpuntje vind ik dat clockface's die een bitmap gebruiken, pas ietsje na het aangaan van het scherm op de juiste tijd staan. wanneer je snel kijkt, kun je de verkeerde tijd aflezen. De digtale Samsung varianten zoals die op de foto, kennen dit probleem niet.

Wat ik wel jammer vind is dat je berichten makkelijk kunt missen. Het berichtschermpje kan weer verdwijnen. Het enige wat je aan een ongezien bericht herinnert is het "Message" pictogrammetje die een tellertje laat zien. Dat houdt in dat alleen de clockface met shortcuts laat zien dat je een bericht hebt gehad (mits je het message shortcut erop zet, natuurlijk). Ik hoop dat Samsung dit snel oplost met een software update, maar vooralsnog doet het niet veel af aan mijn waardering voor dit horloge.
Ook wordt het fenomeen smartwatch nogal eens belachelijk gemaakt, maar in praktijk is het ding erg handig. Nog steeds een gadget, maar wel een erg handige...

Heb jij ook een Samsung Gear 2 Neo Zwart?

Goeie review! Ik ben ook erg ge´nteresseerd in het horloge maar mijn vraag is nu: kan je echt alle notificaties doorsturen vanaf je mobiel? (belangrijkst vind ik Whatsapp) Zo ja, ben ik waarschijnlijk overgehaald :)

Marcel
Dank je voor het compliment. Alle text van de notificatiebalk komt op je foon. SMS en email kun je helemaal lezen.

Je kunt van elke app instellen of je de bijbehorende notificaties wilt zien

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 3 mei 2014 11:18]

Bedankt! Ik weet nu nagenoeg zeker dat ik voor deze ga. Wil al een tijdje een smartwatch, ik was ge´nteresseerd in de 1e en ook de 2e versie van de Sony smartwatch maar aangezien ik een Samsung smartphone heb die compatibel is met de gear, lijkt me deze beter handiger en heeft deze meer gimmicks wat ik altijd leuk vind.
Krijg je vast geen spijt van. Voorspelling: je volgende telefoon wordt weer een Samsung (wat je vast niet erg vindt)
Effe gecheckt. Je kunt de hele Whatsapp regel op je horloge lezen
Ik heb dit weekend het uurwerk eens van dichtbij gaan bekijken en moet zeggen dat het me zeker wel aansprak. Nu heb ik ÚÚn groot probleem. het opladen van de batterij kan niet gewoon via een usb aansluiting. Je hebt er een apart ladertje voor nodig (meegeleverd). En je mag het ladertje ook niet aansluiten op gelijk welke USB kabel. Auto zou lukken, opladen via 220V net zou de specifieke (bijgeleverde) kabel vereisen. Dat is voor mij uiteindelijk een no go waar de Sony Smartwatch 2 blijkbaar wel zijn lessen heeft geleerd.
Ander nadeel, de display blijft niet constant aan. Valt omwille van batterij besparing na enige tijd uit en je moet met het uurwerk schudden of op de display tikken. Discreet tijdens een meeting even het uur raadplegen is dus iets moeilijker. Maar dat zal waarschijnlijk bij alle smartwatches het geval zijn. Misschien laten bepaalde types via de settings toe om dit alsnog aan te laten staan, maar dat is me momenteel niet bekend.
En een ander nadeel voor android phone gebruikers. De watch is enkel bruikbaar met een beperkt aantal Samsung phones. Wat bij Sony ook al niet het geval is. Helaas vind ik de Sony watch iets minder leuk wat design betreft. Nog even wachten tot de volgende reeks gelanceerd wordt zeker.
Wanneer je de adapter op een andere usb lader of je computer aansluit, laadt hij gewoon op. Het kantelen van je posl werkt goed, behalve als je ongeco÷rdineerd er mee gaat schudden, dan schakelt hij even uit. Dat is handig als je met een kango aan de slag gaat. De rest had ik al gezegd.
Hey,
ik heb na aanleiding van je review een paar vraagjes.

1. Hoe zit het nu uit eindelijk met de accu duur is het echt maar 2 dagen, of zit je al op 3 of 4?

2.Hoe zit het met zweterige polsen? Want ik zag de de pooltjes voor het opladen aan de onderkant zitten van de smartwatch, dus tegen je pols aan.. Nu vraag ik me af als je gaat zweten of dat problemen met zich kan mee brengen..

3. Hoe zit het met apps / clockfaces op het moment?

verder keurig nette review! zit er nu echt aan te twijfelen om hem te kopen!
Dank je voor het compliment.
Het horloge gaat bij normaal gebruik zeker drie dagen mee. Een witte clockface kost duidelijk meer stroom dan een donkere. Veel faces wisselen kost ook merkbaar meer stroom.

Er zijn een stuk of twintig clockfaces, maar persoonlijk vind ik er maar een paar mooi. Daar kan ik weinig over zeggen, smaken verschillen eenmaal . Er zijn wel veel apps, daarvan veel spelletjes. Er zijn enkele sport aps, die het goed lijken te doen, maar ik heb het niet vergeleken met echte sporthorloges zoals de Nike en de Polar. Er zitten behoorlijk veel nuttige apps standaard in het horloge, zoals een afstandsbediening. En een simpele timer en stopwatch Een gratis app om instellingen van je telefoon te veranderen is ook best handig

Het horloge voelt niet zweterig aan en ik hebben geen enkel probleem gehad met de connector. Terwijl het op het moment redelijk warm is binnenshuis (bovenste verdieping van een flat)

Edit: typos, het was laat

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 23 mei 2014 12:02]

Heb sinds gisteren ook een Gear 2 Neo.
Door het AMOLED scherm kost kleuren (en wit) meer energie. Als je hierop wil nog extra wil besparen moet je alles zo zwart moglijk instellen. Zwart op het scherm betekend dat het geen energie kost, elke pixel ligt op of niet.
Correct, net zoals bij Samsung telefoons
Hoe nauwkeurig vind je de stappenteller ? Bij mij blijft hij vaak hangen, springt dan 20 stappen verder. Ook al gehad dat er stappen bijkwamen terwijl ik aan mijn bureau zit. Hoe werkt dat nou eigenlijk ?
Je moet je profiel ook nakijken (instelligen -> profiel) daar moet je geslacht , lengte en gewicht invullen.

Vind accu snel achteruit gaan. Ben gisteren om 21u00 begonnen (had 12 uur laten laden voor eerste gebruik). Zit nu (12u00) aan 76%). Helderheid staat op 2.
Ik ben na 16 uur max 25% kwijt en ik gebruik hem vaak. Opladen kost een uurtje of twee. Dus er is iets mis. Ik heb ook gehad dat hij snel leeg was. Maar dat kwam door een clockface. Verwijderen en klokje opnieuw opstarten verhielp het probleem. Zo heel nu en dan opnieuw opstarten kan zeker geen kwaad, zeker bij het gebruik van brakke apps.

De stappenteller is ronduit onnauwkeurig, het is meer een armslingerteller. Je specs invullen is nodig voor de calorieŰnberekening. Ik begreep dat andere horloges ook onnauwkeurig zijn
Heeft iemand al er iemand mee gedoucht?

ik weet dat hij een meter onderwater kan voor en half uur.
ik vind het nog een beetje eng om met 200 euro aan me pols onder de douche te staan.
Hij heeft bij mij een flinke regenbui doorstaan zonder problemen. In de douche doe ik hem gewoon af (-:
Heeft iemand ervaring met een andere handige feature waar het horloge voor gebruikt kan worden?
Namelijk, sporten en je trainingen opnemen.
Hij heeft namelijk de mogelijkheid om je hartslag te meten, ook gedurende de training.
Maar, hoe ik ook meet, ik krijg nooit een nette grafiek, ook niet in combinatie met S-health en daaraan gerelateerde programma's zoals, bijvoorbeeld, runkeeper.