Sennheiser HD 205 (Zwart) Review

Roytoch 26 januari 2009, laatste update op 26 januari 2009, 7.057 views

Sennheiser HD 205 (Zwart)

Pluspunten

• bouwkwaliteit, gebruikt plastic
  • geluid is ok

Minpunten

• te klem
  • schelpen niet groot genoeg voor mij

Voor ik berhaupt begin met deze review wil ik opmerkingen over referentiekader voorzijn: die heb ik amper. Ik heb een Sennheiser PC-150 gehad, een Icemat Siberia, er ligt hier aan de mp3-speler een Creative EP830 in-ear setje. Audiofielen gieren nu de ballen uit hun broek, maar dan weten jullie dat van te voren! Dan gaan we nu over op het serieuze deel van deze review.

Kwaliteit geluidsweergave

Mijn meest geluisterde muzieksoorten: Dub, dubstep, hiphop. Vrij bass-intensieve muzieksoorten dus. Daarnaast heb ik hem op bij films op de PC. De headphone hangt aan een Kenwood KR-a4060 receiver welke weer aan de PC aangesloten is. Niet de meest ideale situatie, maar toch is het geluid goed. Het is een gesloten koptelefoon, wat ik zelf prettiger vind dan open (vooral vanwege omgevinggeluid etc).

Vergeleken met de Siberia geeft hij beter geluid, en de PC150 moet het ook afleggen op met name bassweergave zonder muddy te worden.

Mijn vader heeft een beter referentiekader. Volgens hem zijn de hoge tonen te veel aanwezig en is de bass te overheersend, waardoor de middentonen gedeeltelijk wegvallen. Hier kan ik me ook wel in vinden maar het ligt ook aan de settings die ik op had. De receiver 'normaal' instellen gaf een normaler geluidsbeeld.

Gebruiksgemak

De grootste Unique Selling Point van deze koptelefoon is het feit dat de rechterschelp een scharniertje heeft, of draaipunt, en je deze dus van je hoofd kan wegdraaien. Zo kan je de DJ spelen als je op je zolderkamertje naar muziek luistert. Het idee is goed, en het doet wat het moet doen, maar dat was niet de reden dat ik hem kocht.

Het draagcomfort daarentegen is vrij... slecht. De koptelefoon zit heel erg strak op je hoofd waardoor deze klemt, wat op lange termijn (in de zin van 1 uur) zeer gaat doen aan je oorschelpen. Ik moet hierbij wel opmerken dat ik vrij grote oren heb. De schelpen van de koptelefoon zitten daardoor p de oren in plaats van eromheen, wat ook niet heel comfortabel is.

Bouwkwaliteit en afwerking

Ik heb in de 'inleiding' al gezegd dat ik een PC150 en een Siberia als referentiemateriaal heb gehad. Helaas alleen zijn deze gesneuveld. De PC150 door kabelbreuk in de koptelefoon, waarbij door een heldhaftige reparatiepoging op de keukentafel, hij nog meer averij heeft opgelopen, en ik er helaas afscheid van moet hebben nemen.

De Siberia heeft het wat langer uitgehouden, maar de fragiele bouw en het harde plastic waarvan deze is gefabriceerd, deed ook deze koptelefoon geen goed; het feit dat mijn vader hem niet opmerkte toen ik deze heel even naast mij op de bank had gelegd, had zker een minder goede uitwerking op zowel koptelefoon als mijn vader zijn zitcomfort.

Nu heb ik dus de HD205, en ik heb deze gekocht omdat deze er qua materiaalgebruik een stuk beter op lijkt te staan. De kwaliteit van het plastic is goed, de manier van in elkaar zetten lijkt ook gericht te zijn op het zo lang mogelijk levend blijven. Ik heb hem nu een half jaar en er zijn nog geen tekenen van slijten. Ik ben niet hl zuinig met mijn spullen, maar deze koptelefoon weet mij te overleven (tot nog toe dan).

Ja, wat valt hierover te zeggen. Het is een Sennheiser, je betaalt dus niet de hoofdprijs maar er zit wel een 'naamsbekendheids-opslag' op. De prijs is prima, gezien de bouwkwaliteit.

Wat zou ik nu doen?

Zou ik, met wat ik nu weet, deze koptelefoon opnieuw kopen? De bouwkwaliteit en geluidskwaliteit (subjectief!) zeggen van wel, maar het voorbehoud op gebied van draagcomfort blijft staan, en is in mijn geval in retrospectief een dealbreaker. Ik zou willen aanraden: koop hem niet blind! Probeer hem uit. Als hij direct al 'vervelend klem' zit, ga je er geheid last van krijgen.

• Kenwood KR-a4060
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Sennheiser HD 205 (Zwart)?

Heb hem ook, maar je moet toch wel cht baby-oren hebben voordat ze erin passen hoor.
Ik geloof niet dat iemand zijn oren er ook maar normaal in kan doen.

Ik vind de bass wel een beetje crappy zonder aanpassing van het geluid.
( Realtek HD Audio Manager ->Equaliser->Krachtig ; dan pas klinkt het goed. )

Verder wel een mooi design.
Ja de bass heb ik inderdaad niks over te klagen, maar dat komt dus doordat de koptelefoon aan een receiver hangt wat al behoorlijk scheelt in instellingen.

Het is ook niet zo erg als de oren er niet n passen, zolang ze maar niet plat worden gedrukt, en dat is hier helaas wel het geval!
Alvast even: bedankt voor het stemmen met de sterretjes, maar als je een lage waardering geeft (het is je goed recht), geef even aan waarom: dan kan ik verbeteren en is je mening constructief ipv alleen passief. Thanks!
Sennheiser kan wel degelijk een topmerk zijn, in het professionele muziekcircuit zijn sennheiser microfoons de referentie.

Natuurlijk is de prijs van dergelijke hardware niet te vergelijken met consumer sennheiser hardware.

[Reactie gewijzigd door michelkeijzers op 26 januari 2009 12:32]

Vergeet niet dat je het hier over een Hoofdtelefoon hebt (tenzij je een kop hebt) die ontwikkeld is voor DJ`s... Wellicht dat je in jouw geval beter een ander model had kunnen kopen. Ofwel, misschien is het beter je vooraf goed in te (laten) lichten over de verschillende modellen.
Vandaar ook mijn wijze opmerking: "en is in mijn geval in retrospectief een dealbreaker. Ik zou willen aanraden: koop hem niet blind! Probeer hem uit.".
Leuk verslag, ik ben op zoek naar dezelfde prijsklasse voor mijn dochter.

PS: Audiofielen gieren nu de ballen uit hun broek___ komisch :)
Ik ben nu al een ruime tijd in het bezit van deze koptelefoon, bij bevalt me super goed.
Alleen ik vind de kabel soms onhandig lang.
Ik heb deze koptelefoon op het oog, wat kan je zeggen over geluiddemping? Ik werk gedeeltelijk in een hal met veel geluid waar je normaliter geluiddempende oortelefoons op moet hebben (machines). In plaats daarvan wil ik graag een hoofdtelefoon met muziek op hebben, maar deze moet naast goede muziek ook een beetje het lawaai dempen. Denk je dat deze daar geschikt voor is, of moet ik verder kijken? :)
Bedankt voor de revieuw :) Ga hem toch maar eens bestellen denk ik..
en @twylight, hij dempt goed, heb hem van een maat mogen testen, dit is voor mij ook een zeer belangrijk punt (klaslokaal)
Ik vind het een keurige review en ik heb zelf ook de HD205 gehad. Zelf zou ik het geluid niet goed noemen, maar het is wel de beste koptelefoon die ik heb gehoord voor stemmen. Binnen de prijsklasse tot 40, dan.

[Reactie gewijzigd door Mejust op 5 maart 2012 22:40]