Specificaties 13,3" (1440x900), 64GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X301 (NRDLDMH) Review

PWM 25 januari 2009, laatste update op 25 januari 2009, 1.469 views

Lenovo ThinkPad X301 (NRDLDMH)

Pluspunten

• Zeer licht
  • Fluisterstil
  • Goede Performance
  • Bouwkwaliteit
  • Heerlijk toetsenbord

Minpunten

• De accuduur valt iets tegen. Dit komt hoogst waarschijnlijk doordat Lenovo geen Windows 7 drivers heeft voor het Powermanagement. Zodra deze er wel zijn, verplaatst de accu duur wellicht naar de positieve eigenschappen.
  • Het scherm heeft geen geweldige kijkhoek

De Lenovo X301 is het dunne werkpaard van Lenovo. We praten over een laptop van 1.4 kilo zwaar. De Lenovo word met zijn afmetingen, inclusief zijn 13.3 inch scherm gezien als het antwoord op de Macbook Air. Dit is niet geheel terecht, gezien de X series van Lenovo al vele jaren bestaat. Verder is de Lenovo wel iets dikker, maar compenseert dat met een snellere proc, 3x USB, ingebouwde DVD, gigabit ethernet, ingebouwde GPS en 3G. Zoals je ziet, kan het een hele complete machine zijn.

Er zijn weinig, misschien wel geen, producten waar ik zo tevreden over ben als over de X301. Mijn specs zijn:
  • SU9400
  • 4GB RAM
  • 128GB SSD
  • ingebouwde DVD Brander
  • 13.3 Inch LED backlit scherm
Verder natuurlijk alle zaken die er standaard opzitten, zoals de webcam, gigabit ethernet en 3 USB poorten.

Performance

Het punt wat mij volslagen heeft verrast is de performance van de laptop. De processor is prima op zijn taak berekend, en de SSD heeft een geweldige performance. Als ik de X301 zet tegen mijn HP laptop (T7500, 7200RPM schijf, 4GB intern), dan verslaat de X301 de HP met zo'n 50%. Ik had dit niet verwacht voor een travel laptop. Ook het draaien van een Virtual PC gaat prima.

Ik heb met HD Tune Pro benchmarks gedraaid op beide systemen. De 7200RPM schijf van de HP komt met lezen uit op een gemiddelde uit van 40MB/s. De X301 komt daar overheen met maar liefst 115MB/s. Wel zie je dat de X301 een hogere CPU belasting heeft op dat moment, 30% tegenover 7% op de HP. Ik zal binnenkort wat uitgebreider testen

Bouwkwaliteit

De laptop zit, zoals je mag verwachten van Lenovo, zeer stevig in elkaar. Alle naden sluiten op elkaar aan, alles zit stevig vast. Het, heerlijke, toetsenbord geeft ook geen krimp, waar je bij andere laptops nog wel eens wat beweging ziet.

Scherm

Het scherm is erg goed en helder. Veel beter dan ik ooit heb gezien. Helaas is het wel zo dat de kijkhoek redelijk te noemen is. Van links en rechts gaat het goed, maar zodra je iets van boven kijkt word het snel minder.

accu

De Accu hield het onder Vista de eerste keer 5 uur vol, terwijl ik vol aan het werk was. Als je een beetje je best doet haal je ergens tussen de 6 en 7 uur. Onder Windows 7 echter, wat ik nu draai, stopt hij al na 2-3 uur, wat lijkt op een driver probleempje. Zodra Lenovo Windows 7 drivers uitbrengt gaan we het eens bekijken.

En verder

Er is zoveel te zeggen. Het ding weegt niks en is zeer dun. Er komt werkelijk waar geen Db geluid van de Lenovo af, ook niet als je hem zwaar belast. Ik zal deze "review" updaten naar mate ik meer werk met het ding.

EDIT: Benchmark toegevoegd

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X301 (NRDLDMH)?

Mijn ervaring met Lenovo (ibm) laptops is ook altijd dat ze stil en stevig zijn.
Veel fabrikanten gebruiken een goedkopere kunstof, maar deze dingen zijn echt berekend op hun taak.
Ook bijvoorbeeld het free-fall protection systeem van de hardeschijf wat data beschermt bij een val (hier niet van toepassing met de ssd).
En dan nog het Thinklight dat boven in het scherm zit waarmee je het toetsenbord kan verlichten als je op een donkere plek zit.
Enigste nadeel wat ik vaak heb gezien zijn de scheurtjes aan de voorkant van het toetsenbord.
Volgensmij komt dat omdat hij zo licht lijkt te zijn dat je soms bent geneigd om hem aan de voorkant met 1 hand te pakken en dan knikt hij om.
Maar bij de nieuwere series zit precies op deze plaats een gleuf.

Beetje karige review, maar evengoed bedankt voor het geven van je mening over een goed product :)
Hey,

ik heb je review eventjes is bekeken maar wat mij een beetje ergert is dat ik in het begin een zeer cryptische naam zie en dat ik niet direct kan vinden welk voorwerp je juist hebt besproken.

Na een paar alinea's wordt het pas duidelijk (de eerste keer laptop komt voor in de alinea Bouwkwaliteit).

Ik heb dan maar eventjes gegoogled om alles meer precies te weten.

Ook mag het iets uitgebreider misschien met juiste resultaten van de perfomancetest e.d. en kan er misschien ook een foto toegevoegd worden?
In zijn algemeenheid ben ik het met jou eens. Veel van de reviews welke ik lees gaat dit voor op. Echter:
ijn specs zijn:

* SU9400
* 4GB RAM
* 128GB SSD
* ingebouwde DVD Brander
* 13.3 Inch LED backlit scherm

Deed mij niet direct denken aan een frituurpan, HDD, Videokaart, enz., maar toch echt direct aan laptop.
Daarenboven:
Performance

Het punt wat mij volslagen heeft verrast is de performance van de laptop.
Is zijn volgende zin. Tenzij die er later aan toegevoegd zijn (zonder dat de date-stamp is gewijzigd) vind ik je opmerking dus niet terecht.

Laat onverkort dat het een erg karige review is die in schril contrast staat met bijv: de review van Thy King over zijn Lenovo. Niet dat het nou direct zo uitgebreid moet (Thy King is één van de patenthouders daarvan :) ), maar iets meer info is toch wel erg welkom.
En verder

Er is zoveel te zeggen.
Ik zou zeggen doe dat dan ook. Blijkbaar heb je een enorm positief gevoel bij jouw laptop, laat dat dan ook uitgebreid blijken. Zorg dat wij het wel uit ons hoofd laten om nog een andere laptop te (durven) kopen...... :*)

Graag zie ik wat resultaten over m.n. je SSD, een hot item op dit ogenblik. Je zegt dat hij sneller is dan je toch niet erg goedkope 7200 RPM van je HP, laat dit dan ook keihard zien, zodat het niet alleen "een gevoel" is (er zijn allerlei tooltjes voor zoals HDTune, HD Tach en ATTO (hé de site is niet bereikbaar, als je dit tool wilt heb ik nog wel een (oude) versie voor je liggen))

De prijs is altijd een heikel punt bij Lenovo, wat heb je voor dit model betaald en waar heb je hem aangeschaft?

Van de beeldkwaliteit zou ik niet zo wakker liggen. Als de horizontale kijkhoeken goed/voldoende zijn dan zou ik erin berusten. Ik moet de eerste laptop nog zien die goede verticale inkijkhoeken hadden. Het draaien van het scherm biedt soulaas :).

Ik kan zo nog een paginalang doorgaan (maar Thy King zal je genoeg inspiratie moeten geven), maar ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk heb gemaakt.

Graag je review zo snel mogelijk updaten met foto's (verplicht :Y) ), je machine verdient het in elk geval.

/edit
@ PWM
Je review is er duidelijk op vooruit gegaan, perfect dat je het zo oppikt!
Blijf ik echter nog steeds zitten met de prijs.......

Mooie performance die SSD. Heb je enig idee waar die drops vandaan komen? Draaide er misschien nog andere programma's die de schijf op dat moment aanspraken?

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 25 januari 2009 18:12]

Ik heb hem even iets uitgebreid. Zodra ik tijd heb zal ik de review nog wat uitbreiden, en ook foto's erbij zetten :)
heb je wat foto's erbij? En wat is de accuduur?
Foto's komen er aan, en de accuduur heb ik in het stuk gezet.
Ik heb zelf de X300 en ben er uitermate tevreden mee, top ding :9~