Etymotic ER-4P Micropro Review

iAudio 24 januari 2009, laatste update op 13 februari 2009, 2.316 views

Etymotic ER-4P Micropro

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Prijs/Kwaliteits verhouding
  • Noise cancellation
  • 'Looks' van Hf2
  • Accesoires

Minpunten

• 'Looks' van ER4P

Introductie

Ik was al een langere tijd geïnteresseerd in de in-ear monitors van Etymotic. Met name vanwege de lange kwaliteitshistorie die zij hebben opgebouwd met hun in-ear monitors.
Een paar dagen geleden kreeg ik ze binnen, de Etymotic ER6i, HF2 en ER4P. Natuurlijk schrijf ik dan voor jullie een uitgebreide review waarin ik de betreffende drie met elkaar vergelijk. Hopelijk is hierna duidelijk welke het meest geschikt is voor jou.

What’s in it?

-Etymotic Research ER6i: De ER6 zit verpakt in de wel bekende doorzichtige Plastic verpakking. Daar zitten uiteraard de ER6 en enkele accessoires in. Op de ER6 zitten de standaard 3-flange eartips daarnaast worden er ook nog een paar kleine 3-flange eartips en een paar foam(schuim) eartips meegeleverd. Verder een Filter changing tool met een paar filters voor een enkele vervanging. Tenslotte worden er een shirt clip en een hoesje/tasje meegeleverd. De laatst genoemde ‘pouch’ is echt een geweldig comfortabel hoesje, stevig, mooi en het past makkelijk in je broekzak.

-Etymotic Research HF2: Deze zit erg mooi verpakt in een ‘design’ kartonnen doosje. Verder kan ik hier vrij kort over zijn, het doosje heeft namelijk exact de zelfde inhoud als de ER6i.

-Etymotic Research ER-4P (Portable): De ER4 is het neusje van de zalm in de lijn van in de lijn van etymotic. Hier kun je ook niet omheen als je de verpakking opent. De gehele inhoud zit een een soort enorme hardcover juweliersdoos(opbergdoos). Als je deze opent vind je hierin de volgende accessoires: Verleng koord(mini jack), een 1/4 Jack adapter, 3 paar medium 3-flange eartips, 5 paar foam(schuim) eartips, de filter-changing tool, 2 paar filters en een zelfde hoesje als de andere 2 etymotics.
Een zeer indrukwekkende inhoud kan ik wel zeggen.

Inspelen

Zoals sommige van jullie zullen weten is het voor bepaald audioproducten essentieel om ze in te laten spelen, de zogenaamde ‘burn-in tijd’. Dit kan in de geluidskwaliteit echt een wereld van verschil maken. Helemaal niet erg als dit moet gebeuren, je moet alleen even weten dat je ze dan twee nachtjes moet laten spelen.
Bij alle 3 de Etymotics merk je wel verschil na een uurtje of 50 inspelen het verschil is echter lang niet zo groot als bij bijvoorbeeld Sennheiser producten, die enorm baten bij een 50 tal uurtjes inspeeltijd. Bij de Etymotics niet essentieel dus.

Geluidskwaliteit

-Overeenkomsten tussen de drie: Zoals bij alle in-ear monitors is het essentieel om een perfecte ‘seal’ te krijgen. Dit wil zeggen dat je de eartips moet kiezen die het beste afsluiten. Het resultaat hiervan is dat met name de bass enorm verbeterd, mensen die klagen over te weinig bass hebben vaak op dit punt wat gemist. Ik vond zelf de foam eartips perfect afsluiten en daarbij een stuk comfortabeler dan de 3-flanges. Wat erg goed is, is dat het omgevingsgeluid enorm goed word geblokkeerd. Hierdoor is het een stuk makkelijker om de kleinste details in de muziek te horen terwijl je niks merkt van wat er om je heen gebeurd. Dit is heerlijk luisteren je moet alleen wel even uitkijken met waneer je ze indoet natuurlijk. Je kunt er beter niet vrolijk mee op die fiets springen.
Overigens hoef je door deze ‘noise cancellation’ het volume niet zo hoog te zetten om het zelfde volume te produceren als bij veel andere oordopjes. Waneer je een apparaat heb met niet zoveel output(iPod) is dit zeer welkom natuurlijk.
Voor echte bass-fanaten zullen de oordopjes niet geschikt zijn omdat de geluidsweergave zeer waarheidsgetrouw is waardoor er dus niet net wat meer bass word weergegeven dan dat in het echt het geval is. Voor sommige zal dit een tegenvaller zijn, maar voor mensen die van ‘echte’ muziek houden een groot pluspunt.

-Etymotic Research ER6i: Vooral in de States zijn de ER6i’s enorm populair, en na een goed aantal uur luisten kan ik wel begrijpen waarom. De meeste mensen zullen deze kopen als upgrade van de stock Ipod oordopjes. Je zult in dit geval echt versteld staan van de geluidskwaliteit. Het geluid is in alle tonen perfect vertegenwoordigd. Hoog, midden en laag. Ook als je het volume opschroeft zul je geen vervorming van het geluid horen. Het verschil met de duurde ER4p ligt met name in het detail dat je hoort, alles is net wat helderder en je hoort wat tonen die je bij de ER6i niet kunt horen

-Etymotic Hf2: Kwa geluidskwaliteit plaatst deze zich tussen de ER6i en de ER4P. Maar, deze IEM’s hebben een hele andere functie erbij. Ze zijn IPhone(en andere) compatible.
Er zit dus een microfoontje in het snoer met daarop een enkele knop waarmee je je telefoontjes kunt aannemen en ophangen. Je kunt dus van een geweldige kwaliteit muziek genieten zonder dat je je oordopjes uit hoeft te doen als je word gebeld, perfect.

-Etymotic ER4P: Een Frequency response van: 50-10 kHz ± 2 dB; 20-16 kHz ±4 dB en een Response accuracy van: 86% zegt de echte audio fanaat al veel. Belangrijker nog ze maken het ook waar in het geluid. De ER4P waren eigenlijk de eerste echte High-end IEM’s die voor het publiek op de markt kwamen, daarna de goede shures en sennheiser’s.
Waar de ER4P vooral in uitblinkt is het ongehoorde detail wat ze weergeven. Je hoort het mensen vaker zeggen maar je hoort hier echt alle geluiden die op het moment van opname in de opname studio klonken. Werkelijk elk tikje. En de echte audioliefhebber wat over het algemeen de mensen zijn die deze bedragen uitgeven aan oordopjes zullen dit enorm waarderen.

Design en bouwkwaliteit

In het design zitten eigenlijk de enige nadelen die ik heb kunnen vinden in deze oordopjes. De Hf2 zijn werkelijk prachtig vormgegeven, ik heb ze in een sprankelende Bordeaux rode kleur. Vooral de ER4P’s daarentegen zijn toch wel enorm saai in de ‘looks’, vooral functioneel eigenlijk. Dit is het enige wat ik redelijk jammer vond want aan de Hf2 te zien kan het wel.
Over de bouwkwaliteit kan ik kort en bondig zijn. Deze is zeer goed, de kabels zijn enorm stevig, de eartips zitten stevig op de IEM’s en de mini-jack plug zal het ook niet zonder slag of stoot begeven.

Ik heb even moeten nadenken over de conclusie en vond uiteindelijk dat ik deze in één korte zin kan weergeven: De prijs/kwaliteits verhouding van de alle 3 de etymotics is ongekend.

Heb jij ook een Etymotic ER-4P Micropro?

met welke apperatuur heb je ze getest?
Alle drie zijn ze getest met alle 4 de huidige Ipods die op de markt zijn omdat ze waarschijnlijk het meest in combinatie met die Ipods zullen worden gebruikt.
Hi, ben je er nog? Mooie review, heb de zelfde goede ervaringen met de ER4P. Heb jij een adres in NL gevonden voor nieuwe filters? Of moet dat via de US of A?

Dank, grt Daan
Ik zou 't wel waardevol vinden als je de muziek ervaring wat kunt omschrijven. Nu krijg ik eigenlijk helemaal geen beeld bij de geluidservaring. Heb je ook luister ervaringen met andere merken en wat zijn dan zoal de verschillen die je hoort?

Overigens ben ik ook totaal geen iPod fan qua geluid (geluid van de DAC vind ik persoonlijk niks). Dus ik twijfel door deze review wel of dit mijn ding is. Of heb je ze inmiddels ook met andere bronnen geprobeerd?