HTC One (M8) 16GB Zilver Review

grol4Testpanel 29 april 2014, laatste update op 29 april 2014, 526 views

HTC One (M8) 16GB Zilver (Testpanel)

Pluspunten

• Prachtig design
  • Goede speakers
  • Snelle hardware
  • Redelijke camera
  • Groot en helder scherm

Minpunten

• Camera kan eigenlijk niet inzoomen
  • Misschien te groot
  • Geen camera-knop
  • Android?

Geen spec-lijsten, wel beleving
Omdat er vast al genoeg getest is op de droge specificaties zal ik vooral testen op gebruikservaring. Ik zal met deze review mij vooral richten op de beleving van de telefoon. Ik ga veel om met mensen die niet technisch zijn en ben zelf ook meer ge´nteresseerd in hoe het nu werkelijk aanvoelt om mee te werken. Zodoende zal ik dus wat minder diep op specs ingaan maar vooral denken over hoe ik het gebruik heb ervaren en of ik dat mensen aanraad. Dus: voor technische details, kijk vooral verder naar andere reviews. Als je benieuwd bent of deze telefoon het aanschaffen waard is, blijf dan verder lezen.

Eerste indruk: strakke afwerking
Opvallend zijn vooral het grote scherm aan de voorkant en de glimmende metallic achterkant die helemaal doorloopt naar de randen. Iedereen die de telefoon in zijn of haar handen heeft gehad vertelde mij dat ze het een zware telefoon vonden. In het dagelijks gebruik is het niet een probleem, maar het is zeker opvallend. Er zijn aan de voorzijde geen knoppen te vinden, op die plaats vinden we een strip met het HTC logo. Dit zorgt bij de eerste paar keer voor verwarring. Ook op de achterzijde is een HTC logo. Alles is strak en minimaal vormgegeven, iets waar ik snel enthousiast van word.

Scherm: groot en helder
Na een swipe over het scherm unlocked de telefoon en zien wij gelijk het fraaie scherm oplichten. En ik moet zeggen, 1080p is inderdaad erg scherp. Het scherm staat wat fel naar mijn smaak, hoewel daar natuurlijk ook wat in te stellen is. Wel heeft de M8 redelijk veel last van invallende zonlicht waardoor de telefoon verandert in een spiegel. Gelukkig leven we in Nederland, waar toch geen zon is.

Behuizing: lofzang op strak ontwerp
Ondanks het grote scherm is de telefoon goed vast te houden. De randen rond het scherm zijn erg klein waardoor de telefoon nog wel handzaam is. Wel is de telefoon door de speakers aan de voorzijde erg lang, wat voor mijn kleine handen niet goed werkt. Zeker omdat bij Android veel wordt gewisseld tussen een swipe van boven en de menuknoppen onderin. De randen zijn afgerond net zoals HTC dat heeft gedaan bij de 8X. Gelukkig heeft de rand niet hoekjes zoals de M7 en snijdt de M8 niet in je hand. Klein minpuntje, de achterzijde blijkt redelijk afdrukgevoelig. Mijn vette vingers zijn er wel op te zien, maar alleen als je wat beter kijkt. Al met al is het een prachtig vormgegeven toestel.

Besturingssysteem: het is Android
Voor mij persoonlijk is dit een moeilijk punt om te beoordelen. Ik heb zelf inmiddels al bijna 3 jaar een Windows Phone. Hierdoor ben ik een heel ander systeem gewend. Veel zaken als custom roms uitzoeken, lauchers uitproberen of het downloaden van andere toetsenborden zijn mij niet normaal. Ik kon eerst niet eens vinden waar ik in het instellingenmenu kon komen.

Meest opvallend is dat er veel aan te passen is, heel veel. Ik heb wat rondgekeken tussen alle verschillende lauchers die er zijn, en het zijn er veel. Iets wat voor mij als Windows-gebruiker ook nieuw was: de Google apps zijn aanwezig. Ik heb nu ook kennis gemaakt met Google Now. Vaak leverde dat wel nuttige aanvullingen, maar zeker niet altijd. Wat mij vooral bijblijft is dat alles chaotisch aandoet. Veel apps zijn lelijk en veel icons passen niet in de stijl. Elke keer dat ik weer Windows gebruikte voelde het als een frisse ademteug.

Camera’s en geluid: Het maakt de belofte waar
Deze telefoon kan flink herrie maken, dat is zeker. Ik ben zelf niet zo aso om dit vaak te gebruiken in openbare plekken, maar het is toch fijn dat het mogelijk is om veel volume te krijgen. Ook het geluid wat er uit komt klinkt gewoon goed. Natuurlijk blijven het kleine speakers, maar het evenaart een aantal vast speakers die ik hier heb staan wel. Handig is ook dat het geluid uit de voorkant komt in plaats van de achterkant.

De camera kan veel over gezegd worden, maar daar is al veel over gesproken door anderen. Zelf ben ik minder kritisch dan de reviewer van Tweakers zelf. De camera is best goed en de effecten doen het best prima. De effecten blijven wel hangen op het gimmick-niveau en dat is misschien wat jammer. De normale foto’s zijn gewoon echt goed, maar er kan zeker niet mee worden ingezoomd op de foto, dan blijft er niets meer over. Ik vind het jammer dat er geen dedicated camera-knop aanwezig is. De frontcamera is ook erg goed en heeft een grote ‘kijkhoek’. Handig om groeps-selfies mee te maken.

Accuduur en hardware: gewoon prima
De accu deed het heel prima onder gebruik. Zelfs na een aantal spelletjes kon de telefoon eenvoudig de dag halen. Vaak was de tweede dag ook nog wel prima, maar dan moet hij wel iets minder gebruikt worden. Android loopt op de M8 als een zonnetje. De snelheid is gewoon prima op orde, nergens lag te bekennen. Overige hardware is minder interessant. Het meest kijk je toch naar het scherm en de behuizing.

Conclusie: een topper
Na bijna 3 weken gebruik heb ik een aardig beeld kunnen krijgen van de mogelijkheden van de HTC One (M8). Het is een telefoon met een helder scherm, prima camera en veel apps. De stereo-speakers maken hun belofte waar en ook de snelle hardware past duidelijk bij de slagschip-status van deze smartphone.

Voor mij is het een nadeel dat er Android op staat. Het blijft vreemd voor mij en ik zal de komende tijd kijken of mijn mening nog verandert. Voor iedereen die er wel bekend mee is zal dit een toestel zijn die tot de top behoort.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Zilver?

Je hebt hier Android als minpunt gemarkeerd. Vind je sense dan geen fijne interface?
Sense ben ik niet echt fan van nee, maar uberhaupt vind ik de looks van android niet heel fijn. Daarom staat het bij de minpunten. Maar voor de duidelijkheid, dit minpunt is waarschijnlijk niet van toepassing bij de meerderheid van de mensen die een telefoon zoeken. Maar wel bij mij dus, ik ben meer van Windows Phone.

Uit mijn review:
Oke, er is toch ook een windows phone variant van de m8?
Inmiddels wel ja, maar toen nog niet. Trouwens, uit testen bleek dat de WP-variant soms sneller en vaak zuiniger is. Maar ja, de telefoon is niet te updaten naar windows helaas.
Ja dat is wel jammer.
Leuke review! Ik heb nu al heel wat info op gedaan over deze topphone alleen lees weinig over de geluidskwaliteit door de hoofdtelefoon. Kwaliteit van deze is voor mij erg belangrijk. Kun je hier iets over zeggen?
Ik heb een poosje geluisterd, maar kan geen verschil in geluid ontdekken met mijn huidige IEM-setje. (stock Nokia Lumia 925 dopjes)
Wel vallen ze snel uit mn oren, wat onhandig is omdat ik graag muziek meeneem tijdens het sporten.

De output is iets beter bij de HTC en zorgt voor prima geluid, qua volume en qua kwaliteit. Wel heeft de M8 veel bas. Dat kan postief of negatief zijn, ik vind het zelf niet hinderlijk hard en heb niet een bas-heavy smaak.