Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Specificaties 28" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung U28D590D Zilver, Zwart Review

morris123 29 april 2014, 5.187 views

Samsung U28D590D Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beste Prijs
  • Bizarre Helderheid
  • Goed contrast
  • Haarscherp
  • Energiezuinig
  • Supersnel.
  • Enorm veel functies.
  • 4K upscaling
  • Prachtig design.
  • Robuuste materialen.
  • Alle kabels meegeleverd.

Minpunten

• Voet niet in hoogte verstelbaar.
  • Geen ophangmogelijkheid.

Ik heb deze monitor 14 april thuisbezorgt gekregen vanuit zuid-korea. De prijs was daar nog een stuk lager maar dat kwam op exact hetzelfde uit door de douanekosten. Ik heb het scherm dus nu al 2 weken en ik heb nu genoeg informatie voor een review.

Wat je als eerste opvalt is de uitstekende afwerking. Normaal zijn we van samsung plastic behuizingen en goedkoop uitziende designs gewend. Dit keer is dat echter anders. Prachtige voet en retestrakke achterzijde. De achterzijde is helemaal glad geborsteld metaal met sclechts een uitsparing voor de aansluitingen. Het scherm is vrij ligt en is makkelijk in elkaar te zetten.

Na aansluiting doet het scherm het meteen en dan zie je ook direct dat het een 4K scherm is. Windows taakbalk en pictogrammen zijn opeens minuscuul. Gelukkig kun je in windows de gehele interface 150% vergroten. En dan zit je precies goed. Wat ook dan opvalt is de enorme helderheid. Het scherm start op 100% helderheid en dat doet haast pijn aan je ogen. Met de joystick op de achterkant van het scherm helemaal onderin het hoekje kun je gelukkig heel gemakkelijk de settings veranderen.

De kleurweergave is verbazingwekkend. veel meer dan ik van een TN scherm gewend ben. Dit had samsung al beloofd maar ik geloof niks tot ik het zelf zie. De kijkhoek horizontaal lijkt bijna volledig 180° en verticaal ook erg groot. Het contrast kan goed worden ingesteld met een aantal functies voor verbetering zoals Game modus en Dynamic contrast. Afhankelijk van de situatie kan dit erg prettig zijn.

Het zwart op 100% helderheid is niet echt zwart meer maar als het scherm op een wat prettigere helderheid zoals 65% staat is zwart heel mooi zwart. De pixels zijn voor mij alleen met een loep te onderscheiden en in games is de responstijd zo snel dat ik geen vetraging kan merken.

Er zijn ook erg veel functies aanwezig in het menu van de monitor. Zo kan je bijvoorbeeld het scherm splitsen en dan elke helft aansturen met een andere aansluiting en dus andere pc indien gewenst. Ook zit er een processor in die Full HD naar 4K kan upscalen wat verassend goed werkt moet ik zeggen.

Al met al, zeker de moeite waard. Onder andere door de prijs maar ook doordat er nu gewoon echt goede kwaliteit wordt geleverd door Samsung.

Heb jij ook een Samsung U28D590D Zilver, Zwart?

Als ik dit scherm doormiddel van de displayport aanluit op mijn videokaart kan ik wel op 60HZ maar is mijn max resolutie ''maar'' 2560x1440

Doormiddel van HDMI kan ik hem op de max resolutie zetten maar heb ik maar 30hz.

Displayport hoort gewoon te werken, suggesties? :\
Probeer eens je videokaart drivers te updaten. Soms is de maximale resolutie in de software van je videokaart gelimiteerd, je kan daar ook naar kijken. Welke videokaart heb je? kan hij 4k op 60Hz aan?
Drivers vandaag nog ge-update

Ik heb een 7970 ghz edition

Update:

Ik heb Windows er weer even op gezet. Voordat de drivers erop stonden kon ik weer maar tot 1440p, maar na de drivers te installeren sprong de pc automatisch op 4k!

Ik denk dat de linux drivers niet of bijna niet compleet zijn, dankje voor de hulp!

[Reactie gewijzigd door Maxrinus op 29 mei 2014 15:02]