Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 2, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart Review

mijsk1974 27 april 2014, laatste update op 6 juli 2014, 2.637 views

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart

Ik heb inmiddels flink wat andere reviews van andere stuurtjes gezien en ik moet zeggen dat de prijs van dit stuur t.o.v. de anderen dan wel meevalt. Er wordt al snel meer dan 500,- voor gevraagd. De G27 wordt door de fanaten meer beschouwd als een degelijk instapmodel.

Pluspunten

• de kwaliteit van de bouw, alle componenten zijn stevig, sterk en geven goede feedback;
  • echt een positieve bijdrage aan spellen, ze worden echt leuker om te spelen;
  • ondersteuning in veel spellen;
  • uitbreide mogelijkheden tot kalibreren;
  • waar voor je geld.
  • ik heb eigenlijk in deze prijsklasse nooit een beter stuur gevonden of iets wat erbij in de buurt komt. Ik heb eigenlijk ook geen duurdere sturen gevonden waar ik mijn G27 voor in zou willen ruilen.

Minpunten

• Ik vind het niet echt negatieve punten maar hierbij wat opmerkingen:
  • door de uitgebreide mogelijkheid tot kalibreren kan dit nogal overweldigend zijn voor de beginner en voor de mensen die denken dat ze niet hoeven te kalibreren bestaat het risico dat ze het een waardeloos stuur vinden. Je moet echt even de tijd nemen.
  • je moet een geschikt meubel hebben waar je het stuur en de schakel kolom aan kan klemmen;
  • ik vind het zelf geen probleem maar er zijn veel kabels nodig dus dat kan lastig zijn, ik heb gelukkig de ruimte om alles te laten staan maar als je continue moet op- en afbouwen dan pak je dit niet eventjes uit de kast om een rondje te rijden;
  • het stuur is duur, het is het waard maar niet iedereen kan dit betalen en dat is natuurlijk voor alles zo maar dit is een stuur wat ik iedereen zou gunnen;
  • ik zou overigens hier geen kinderen onder de 12 zonder supervisie mee laten rijden, ze kunnen niet snel iets kapot maken maar als de force feedback op 100% staat is een verzwikte pols of vinger niet ondenkbaar.
  • de haken komen wat goedkoop over...maar ze zijn goed.

Ik heb de G27 nu 2 jaar en ik gebruik hem icm met een PC in diverse configuraties. Omdat het stuur nog steeds verkrijgbaar is en vrij duur is kan ik mij indenken dat mensen twijfelen of zo'n "oud product" het wel waard is om te kopen.

Ik had de G27 met name gekocht voor de F1 spellen van Codemasters maar ik gebruik hem voor alle race spellen. Ik gebruikte voorheen altijd een Xbox360 wireless controller. Ondanks dat de 360 controller erg fijn is en zelfs niet onder hoeft te doen voor een stuurtje in de arcade racers zoals NFS, is een stuur echt onmisbaar als je in F1 simulatie spellen foutloos wil racen. Tijdens het racen in F1 2011 ontdekte ik dat aan mijn plafond zat qua skills met de 360 controller.

Ik heb eerst gezocht op internet welk stuurtje volgens reviews het beste was en kwam al snel op de G27 uit. Ik heb vervolgens in mediamarkt (die toen een groot assortiment stuurtjes had) eerst gekeken of de bouw van het stuur mij beviel. Zonder dat de stuurtjes aan waren gesloten viel mij de kwaliteit van de G27 meteen op. Zelfs zonder vergelijk te maken met de andere stuurtjes die er waren wist ik meteen dat de bouw in ieder geval goed was. Andere stuurtjes leken vaak van dat goedkope plastic gemaakt te zijn wat na drie keer knijpen in je handen uiteenvalt. Vervolgens op pricewatch de goedkoopste en meest betrouwbare winkel gezocht.

Zoals geschreven heb ik het stuur +2 jaar.
In al die tijd heb ik het stuur regelmatig gebruikt en heeft het nog niets aan kwaliteit ingeboet.
Met de software van logitech kan je het stuur kalibreren en de hoeveelheid force feedback instellen. Ook kan je de centreerveer instellen. Doordat logitech geen gebruik maakt van traditionele tandraderen maar van gegroefde buizen die in elkaar grijpen is de force feedback extreem sterk in te stellen. Daarbij moet ik opmerken dat bijna iedereen hem zwakker instelt omdat je anders echt moe wordt.
Ook het aantal graden dat het stuur effectief stuurt kan je instellen dat klinkt wat vreemd maar het stuur van een truck is wat anders dan het stuur van een F1 wagen, (je ziet een F1 coureur niet zijn stuur 360graden draaien).
De pedalen zijn uiteraard in de klassieke setting (vlnr koppeling, rem en gas).
De pedalen zijn heel stevig, van staal en zitten op een stevige kunststof ondergrond die zwaar genoeg is maar wat mij betreft aan de onderkant wat antislip rubbers had mogen krijgen. De veren in de pedalen zijn stug en 'gaan dus zwaar', wat erg lekker is en de gevoeligheid is geweldig (je kan echt doseren). Uiteraard zijn de pedalen in de meeste spelletjes ook te kalibreren.

Zo uit de doos spelen is er niet bij, vind ik. De pedalen hoef je niet in te stellen als je niet wil maar het stuur moet je echt kalibreren en per spel anders instellen. Op internet vind je per spel genoeg settings van andere gebruikers die je kan gebruiken als basis om je eigen voorkeuren te bepalen, dat helpt enorm. Je maakt bij de meeste spelletjes een combinatie van instellingen in de driversoftware van de G27 en de 'in-game options'

Het stuur is rond van vorm, dus geen F1 stuur en is van staal bedekt met leer, mooi leer wat goed bevestigd is. Op het stuur zitten 3 buttons links in het midden en 3 rechts in het midden, deze kan je met je duimen indrukken als je je handen in de 10 voor 2 stand hebt. Er zit ook een toerenteller op het midden van het stuur in de vorm van 10 Led lampjes die van groen naar rood gaan als je toeren toenemen, in spellen waarin dit ondersteund wordt is het cool maar je kijkt er nooit naar. Ook zitten er aan het stuur twee stalen flipper schakels, onmisbaar voor de diehards van F1 die handmatig schakelen.

Er is een aparte schakelkolom die je naast je stuur aan het bureau moet klemmen. Dit is een traditionele 6 bak met achteruit. Ik heb hem nooit gebruikt maar als ik voor de gein schakel met de pook voelt het aan als in mijn auto. Er zit nog een D-pad op de kolom en 8 buttons die je in de meeste spellen gebruikt om door de menu's te navigeren.

De kabels van de pedalen, pook, stroom en USB lopen allemaal naar je stuurkolom waar je ze aan de onderkant moet bevestigen. Door de kabelgleuven in het stuur kan je de kabels naar binnen geleiden zodat je ze niet plet.

Het stuur en de pook hebben beiden plastic draaiknoppen waarmee je de plastic haken kan aandraaien waarmee je ze aan het bureau klemt. Eenmaal vast druk je de plastic knoppen naar beneden waar ze in het behuizing blijven zitten. Door een licht druk op de knoppen duwt een veer ze omhoog waarna je ze los of vaster kan draaien.
Zonder dat ik eigenlijk een beter alternatief heb vind ik de bevestiging eigenlijk het enige minpuntje. De draaiknoppen voelen goedkoop aan en als je ze vastdraait ben ik altijd een beetje bang dat er iets breekt. Nu ben ik overigens vrij sterk in mijn handen en ik heb tot op heden niets horen kraken en zit het stuur muurvast (dat moet ook wel want de feedback kan echt enorm zijn). Dus gelukkig is dat laatste enkel maar mijn angst en gelukkig geen feit.

Heb jij ook een Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart?

Mooie review en lekker recent.

Ik heb een tijdje geleden Assetto Corsa (early access) Gekocht.
Voor een race simulator is het nog aardig te doen met een Xbox 360 controller.
Maar je verliest wel veel tijd in de bochten omdat het stuur te snel reageert waardoor je al gauw onderstuur krijgt.

Met ook nog de komst van Project C.A.R.S lijkt dit mij een geweldig stuursetje voor de PC voor een niet al te hoog bedrag (vind ik zelf).
Als je wat redelijk spul van Trustmaster hebt met drie pedalen en een schakelpook ben je veel meer kwijt, dan is de waarschijnlijk de kwaliteit van Trustmaster ik ook wat hoger.

Maar voor dat prijs verschil is de Logitech G27 denk ik een zuur goede keuze, ik hoor ook weinig negatieve klachten.

Ik denk dat ik de Logitech G27 maar ga aanschaffen.
Bedankt voor de review, mijs1974.
Ik hoop dat je hem inmiddels hebt gekocht.
Een maat van me heeft hem ook recent gekocht en hij moest eerst enorm wennen maar is nu ook om. Ik kan mij herinneren dat ik ook eerst moest wennen aan het stuur, zeker omdat het m'n eerst ooit is. Hoe bevalt hij?
Ja zeker, ik heb een gebruikte Logitech G25 met H shifter overgenomen, en het bevalt mij prima.
Assetto Corsa is nu veel beter te spelen dan met een Xbox 360 controller, ben nu tenminste niet de langzaamste meer en rij nu alles in pro-settings (geen ABS, traction controle, enz)
Het schakelen met de H schifter is nog wel even wennen.

En Assetto Corsa zeker aan te raden, ook al is die nog in alfa fase.
Ben inmiddels aangesloten bij een race club met eigen server.

[Reactie gewijzigd door Herman Prosje op 18 juli 2014 15:01]

Bedankt voor de review! Ik heb 'm net als Herman hierboven, gekocht voor Assetto Corsa en andere race-spelletjes. Na een tijdje lopen zoeken en wachten op goede 2e hands G25 stuurtjes, waarin ik helaas niet in ben geslaagd. Ben ik maar even gaan sparen voor de G27 nieuw.
Ik zal Assetto Corsa eens bekijken, ik hoor veel goeds.
Hoe bevalt het stuur?
Ge-weldig! Vind 'm persoonlijk iets steviger aan voelen dan de G25. Of het is geheugenbedrog. Assetto kan ik je echt aanraden! Tot nu toe 1 van de beste race-sim ervaringen mee gehad in die paar dagen!