×

Help Tweakers weer winnen!

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty NL) Review

pjottum 26 april 2014, laatste update op 10 september 2015, 1.258 views

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty NL)

Fijn voor de prijs.

Pluspunten

• Compact
  • Licht
  • Modern design
  • Prijs - na de recente dalingen helemaal.
  • Garantie

Minpunten

• Losse ontvanger, geen bluetooth
  • Geen drivers mac
  • Geen aan/uit schakelaar

26-4: Ik gebruik al jaren (alsin: 20 jaar) natural keyboards. Als je eraan begonnen bent, vergroei je ermee en kan je niet meer op een rechte tikken. Dit heeft voor- en nadelen. Voordeel in mijn geval is dat ik geen kramp krijg van het tikken. Nadeel is dat ik dat wel krijg op rechte keyboards. Op mijn macbook gebruik je tussen het tikken door je touchpad veel, maar ook daar kan ik niet te lang op tikken.

Na een hele reeks - maar ik begon met een trust ;-) - (http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Natural_keyboard - er mist nog een Wireless Natural daar) van natural keyboards is het volgens Microsoft nu tijd voor een heel nieuw design wat ook weer draadloos is. Ik ben wel tevreden met het design, het ziet er niet meer uit als vroeger. Nu ik nog. ;-)

Als je dit leest, heb je vast 1 van de reviews gelezen waarin het stickje wat in je computer moet als irritant -want geen bluetooth- wordt beschreven. Dat is best vervelend, maar het kleine stickje kan in het toetsenbord, maar ook in je laptop blijven zitten. Ik zie het wel als gemiste kans en dus een minpunt. Een kleine misser.

Het design maakt het wel mogelijk de keypad in de kast te gooien (...) en het toetsenbord in je tas. Het is licht en klein, het stickje gaat in het toetsenbord (bij deze business uitvoering) en raakt dus niet kwijt. Ik gebruik een trackball als aanwijsapparaat, dus ik heb geen setje met muis nodig. Ik heb nog niet iets beters gevonden om het toetsenbord in te vervoeren, anders dan de zak waarin hij geleverd werd.

Uitpakken is niet leuk. Het is een saaie bruine doos, waar alles dan wel weer goed inzit. Als je de versie met muis neemt, krijg je er niet alleen een muis, maar ook een kleurendoos bij. *hoera!*

Ik gebruik hem met mijn mac. Dit werkt goed, helaas zijn er geen drivers voor te krijgen, dus extra toetsen doen niks. Dat was met het oude 4000 keyboard ook trouwens. Het schuifje wat tussen functionkey en f-toetsen schakelt gaat dus nooit om. Nadeeltje: de esc-key is klein. Lastig met vim, maar niet al te vervelend. Misschien kan ik dat nog eens ommappen naar de rechtermuistoets-toets, maar ik ben daar nog niet aan begonnen.

Voorop het keyboard zit een zacht kussendingetje, dat zou wel eens snel vies kunnen worden, dat was bij mijn 4000 best ranzig geworden. Vooralsnog is het schoon. Je kan een balk onder het keyboard zetten, maar ik heb nooit met zo'n podium gewerkt, dus dat ging nu ook weer niet. Er zitten magneten op om die balk vast te houden, daardoor kan niet je keyboard op je macbook leggen terwijl die aanstaat - dan registreert die dat het scherm dicht is en gaat uit.

Al met al ben ik tevreden, het is een goede opvolger van de 4000 (waarvan de kabels door het vele verhuizen - flexplekken! - kapot zijn gegaan) en de mobiliteit vind ik erg fijn. Het losse keypad had ik niet hoeven hebben, dat ligt nu te verstoffen.

Update 8-7:
Het kussentje houdt zich prima. De rest van het bordje ook. Opvallend is hoe snel oplaadbare batterijen soms leeg zijn, maar dat kan komen door de manier van opruimen, keyboard ligt in een locker (in het hoesje uit de doos) maar blijft natuurlijk aanstaan; het zou kunnen dat er dan toch signalen verzonden worden naar ontvangers in de buurt of een toets ingedrukt wordt.

Verder nog iets vaags: shift-v doet het niet (op het eerste bordje wat ik gekocht heb). Dus ik kan gewoon geen hoofdletter v tikken. Nu werk ik meestal met een laptop, dus dan tik ik hem daar maar dit is wel raar. Een feature denk ik, maar ik moet nog googlen op het probleem.

Update 29-11
Het V probleem heeft zich opgelost, hoe geen idee.

Een nieuw, toch vrij irritant probleem, is dat als je echt veel met je spullen mag slepen omdat je aan het flexen bent, geen lockers hebt, en meerdere lokaties hebt, je toch eigenlijk de accutjes uit het keyboard moet halen omdat de aan/uit schakelaar nog in de fabriek van Microsoft ligt: "Die hebben ze niet nodig!"

Wel past het toetsenbord in mijn werktas (Castelijn & Berends) maar ook een standaard Dell tas heeft ruimte genoeg. Het probleem van het meenemen is overigens naast het ontbreken van de schakelaar nog steeds het ontbreken van een hoes.

Beide problemen zijn overigens erg overkomelijk. Laat je dat ding gewoon op je buro liggen, loopt ie niet zo snel leeg als wanneer je in de auto continu "ghghghhghghghgh hjghghnnn r r ruy 8yyyerte yhh" aan het tikken bent.

Update 12-12
Ja, da's jammer. De ontvanger misplaatst op kantoor, met als gevolg dat die vermoedelijk in de stofzuiger van het schoonmaakbedrijf zit en voor altijd verloren is gegaan. Vervangen doet Microsoft eigenlijk niet; ik zal eens contact opnemen met het nummer wat ik hier vond.

Update 29-12
De ontvanger is vervangen door Microsoft, niks dan lof over de garantie - ik heb zelfs een hele nieuwe gehad. (wat ik dan weer overdreven vind - maar ik ben blij! :))

Update 10-9-15(!)
Het probleem met hangende V en C is opgelost; ergens in de krochten van het internet kwam ik tegen dat het kwam doordat de f5 hangt. Yey! \o/ Opgelost!

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty NL)?

Ik zat laatst ook te kijken naar dat toetsenbord. Ben al jaren een fan van de 4000 (zit nu op m'n tweede te werken, of 4e eigenlijk, aangezien ik er twee heb en ze beide op een gegeven moment heb vervangen...) en vroeg me dus af hoe die nieuwe vorm werkt...

Is het niet lastiger mee te nemen vanwege dat gat in het midden? (mijn tweede toetsenbord gebruik ik professioneel en die gaat dus altijd mee met de laptop, ik merk namelijk hetzelfde als waarmee je het stukje begon: last krijgen van m'n polsen als ik achter een "gewoon" toetsenbord zit...)

En ik zou zeker niet zonder dat keypad kunnen, die gebruik ik best wel vaak. Ben al blij dat mijn laptop keyboard een dedicated keypad heeft, ipv verwerkt in de overige toetsen.
Nou, dan kan je losse keypad dus in je tas gooien. Het gat maakt niet uit, zo groot is het niet.
Juist handig, laptops van zeg 15 inch zijn korter dan die 4000 dus dan steekt dat altijd uit je tas. Hij pastte ook niet in mijn locker, heel onhandig. De nieuwe wel, door het losse keypad.
Ik heb net een tweede besteld, ik neem er eentje mee en de andere blijft thuis. ;-)
Ik baal er nu al van dat ik net (of eigenlijk een jaar geleden) die twee nieuwe toetsenborden gekocht heb :P (of eigenlijk, 1 heb ik zelf gekocht, die andere heb ik besteld bij m'n baas :P)
Ik zal deze review iig proberen bij te houden mocht er wat mis mee gaan. :)

Of niet, ik verwacht dat eigenlijk niet.
Bij mij (Windows 7 64bit) werkt de Shift + c niet. Ik moet 'm nog testen op een Linux doos of een andere Windows versie om te kijken of dit geen driver issue is. Anders gaat dit toetsenbord terug voor garantie.

Iemand anders die dit probleem ook heeft?
Hi Edd, het probleem heeft zichzelf bij mij opgelost, dus wellicht zat er wat tussen??
Al eens een mechanisch toetsenbord gebruikt? Ook de moeite waard om naar te kijken.
Shift-V werkt op die van mij naar behoren, maar dit is wel op Windows 8.1. Wellicht een issue op een Mac?

Na een paar maanden gebruik kan ik deze voor ergonomie alleen maar aanbevelen. Alleen de indeling en posiitie van de Home/End en Page Up/Down knoppen zijn erg onhandig.

Thuis gaat er ook een komen voor m'n Mac, jammer dat de functie-toetsen niet werken.
Leuk om te lezen.
Gebruik al jaren een 4000 toetsenbord met veel plezier, maar daarnaast een Wacom tabletje als muis. Eigenlijk zit mijn numerieke gedeelte dus een beetje in de weg, dan zou deze layout perfect zijn.

Ik heb echter wel een vraag, ik zie namelijk dat de cursor toetsen 'ingeschoven' zijn onder de shift knop, en ook bijvoorbeeld dat page-up en -down bijvoorbeeld 'verticaal' staan.
Zelf maak ik veel gebruik van combinatie toetsen ctrl+shift+...something of Ctrl+shift+Pijltje voor een selectie en dergelijke. Hoe bevalt dat op dit toetsenbord? Wen je daar snel aan?
Het keyboard lijkt op een laptopkeyboard, dus in die zin wen je snel.
Dat is sowieso zo; het is echt een fijn plankje. Nadeel is wel dat je voor elke plek waar je werkt een bordje nodig hebt, of het moet verkassen met alle problemen van dien..
Dank! Toch maar eens kijken dan.
Ik heb inmiddels alweer 8 jaar de Natural Wireless Ergonomic Keyboard 7000 van Microsoft en overweeg de Sculpt aan te schaffen. Er schijnt dus een US maar ook een UK uitvoering van dit toetsenbord te zijn. Deze zijn niet hetzelfde. Zie review ongeveer halverwege http://www.neowin.net/new...-sculpt-ergonomic-desktop Die 'halve' Shift knop hoef ik eerlijk gezegd niet.

Er staan 2 produktcodes bij de specificaties namelijk 5KV-00001 en 5KV-00005. Kan iemand me vertellen wat het verschil is ? Websites vermelden helaas niet of het een UK of US uitvoering is. Aan degenen die een hele Shift knop hebben, mag ik vragen wat het produktnummer of EAN code van jullie toetsenbord is ? Alvast bedankt.
Ik heb er nu 3 in mijn handen gehad en alledrie zijn ze niet voorzien van een UK layout.
Op de keyboards staat de 5KV-etc code niet, en de dozen zijn ff uit beeld. Er ligt er nog ééntje op mijn werk; ik zal morgen even kijken of daar nog wat op staat maar het is het model saai-bruin, dus of het daar dan op staat, durf ik niet te zeggen.
ik heb in elk geval een 5KV-00005. Zijn dit niet gewoon batchnummers?
Hartelijk dank voor het opzoeken.
Ik ga er maar vanuit dat er in Nederland US versies worden verkocht.
Ik denk het ook. Laat ff weten hoe ie bevalt!