HTC One (M8) 16GB Grijs Review

FrameWork.Testpanel 24 april 2014, laatste update op 24 april 2014, 1.758 views

HTC One (M8) 16GB Grijs (Testpanel)

Pluspunten

• Ontwerp
  • Schermgrootte en helderheid
  • Ligt goed in de hand
  • iOS migratie assistent

Minpunten

• Camera
  • Mini jack aansluiting kan beter

Ik was een van de gelukkigen die was uitgenodigd om bij het HTC en Tweakers evenement te zijn van woensdag 9 april en ook een van de gelukkigen die met een telefoon naar huis mocht.

In deze review zal ik de telefoon vergelijken met de iPhone 5s

Software
Voor mij is het een tijd geleden dat ik langere tijd Android heb gebruikt. Mijn vorige en tevens eerste Android telefoon dateert dan ook uit 2010: de HTC Desire. Toentertijd het toptoestel met Android 2.1. Zoals men mag verwachten is de software een stuk volwassener geworden, de hardware een stuk beter geworden en mag je deze twee toestellen eigenlijk niet vergelijken.

De M8 voelt heerlijk snel aan en er is nauwelijks sprake van UI lag waarmee het toestel gewoon vergelijkbaar is met de iPhone 5s. De on-screen buttons zijn wel even wennen, maar na een dag merk je hier niets meer van en kan je de telefoon net zoals de iPhone gebruiken.

HTC Blinkfeed vind ik een mooie toevoeging en geeft snel een duidelijk overzicht van updates van de verschillende gekozen kanalen. In mijn geval gaat het om Facebook en LinkedIn.

Gestures
HTC had tijdens hun presentatie focus op gebruikersgemak en dan met name het vergemakkelijken van dingen die men vaak met een telefoon doet. Om een voorbeeld te noemen: unlocken van het scherm. Dit kan men doen door de telefoon op te pakken en twee keer op het scherm te drukken. Persoonlijk vond ik dit een goede toevoeging, echter loop ik wel eens met mijn telefoon in de hand waarbij het scherm uit staat. De One had hier soms moeite mee en unlockte het scherm terwijl ik gewoon aan het wandelen was zonder met mijn telefoon bezig te zijn.

Een andere gesture is het swipen van de linker- of rechterkant van het scherm. Als er van links naar rechts wordt geveegd, opent HTC Blinkfeed wat ideaal is als je even snel social media updates wilt bekijken.

Ontwerp en materiaalkeuze
Zoals al vaker omschreven is het ontwerp mooi en zijn de materialen goed uitgekozen. Dit zorgt ervoor dat de telefoon lekker in de hand ligt en dat de algehele indruk van het toestel uitstekend is. De aluminium behuizing samen met de glasplaat aan de voorkant maken het een solide telefoon, te meer omdat de body een unibody design heeft. Met andere woorden: de achterkant bestaat uit 1 onderdeel. Niets meer dan lof daarvoor!

Ten opzichte van de iPhone moet ik zeggen dat de HTC One beter in de hand ligt en goed te bedienen valt met een hand (ik heb geen extreem grote handen).

Camera
Ik ga hier niet al teveel woorden aan vuil maken, maar het komt erop neer dat ik de algehele kwaliteit van de camera teleurstellend vind. Dit is met name zichtbaar in donkere situaties waarbij de camera simpelweg niet toereikend is om een relatief mooi plaatje te schieten.

Scherm
Vergeleken met de iPhone 5s is het scherm een ware vooruitgang. Niet in de zin van kwaliteit, die vind ik op beide toestellen prima, maar het verschil in grootte. Waar de iPhone 5s een scherm heeft van 4", heeft de HTC One M8 een scherm van 5". Zeker met internetten is dit een ware verademing en ben ik minder snel geneigd om de iPad Mini erbij te pakken.

Accuduur
Ik heb helaas niet de tijd gevonden om mijn 5 mailboxen in te stellen, maar op de iPhone heb ik 3 push mail boxen en 2 fetch die zijn ingesteld om per 30 minuten te kijken naar nieuwe mailtjes.

De accuduur van de HTC is goed te noemen, bij mijn normale gebruik kon ik er soms 1,5 dag mee halen waarbij ik ongeveer 10 minuten heb gebeld, Whatsapp hele dag aan heeft gestaan en wat berichten gestuurd via Facebook. Daarnaast een nummertje of 10 gestreamd via Spotify over het 4G netwerk. Dit is vergelijkbaar en met de 5s en soms leek het toestel ook langer mee te gaan (wisselen tussen netwerken in de trein is constanter met de One wat zorgt dat er minder verbruikt wordt).

Geluid/Speakers
HTC richt zicht met de M8 en haar voorganger, de M7, onder andere op geluidskwaliteit. De (marketing)term die hiervoor wordt gebruikt is Boomsound.

Ik luister vele soorten muziek, van Nederlandstalig tot rock tot klassiek tot EDM (Electronic Dance Music), eigenlijk alles wat Spotify wel te bieden heeft.

Het eerste wat mij opviel was niet zozeer de geluidskwaliteit van de speakers, maar het geluid dat door de Equalizer werd uitgespuugd (EQ is ookuit te zetten) door de mini-jack aansluiting. Over het algemeen was ik hier zeer te spreken over en vond ik het geluid voller klinken dan standaard uit een iPhone kwam. Wel moet ik hierbij zeggen dat het geluid soms iets teveel bass kreeg.

Een nadeel van de mini-jack is wel dat mijn oortjes relatief snel het contact loslieten in de broekzak waardoor het geluid dus wegviel. Ik ondervond eenzelfde soort probleem met de mini-jack thuis die niet soepeltjes in de aansluiting wilde.

Om nog even verder te gaan met de geluidskwaliteit van de speakers, deze vind ik gewoon prima tot goed. Als je het in relatief bekijkt is het geluid dat wordt geproduceerd door de M8 gewoon prima te noemen. Door de hoeveelheid ruimte in de telefoon is bass echter minder goed te realiseren en dit mis ik dan ook wel aan het geluid. Maar nogmaals, voor een "broekzak-speaker" kan je hiermee zeker uit de voeten.

iPhone naar Android?
Al met al moet ik zeggen dat het toestel mij de afgelopen twee weken goed is bevallen. Android is er zeker op vooruit gegaan, de telefoon reageert heerlijk soepel en de software die HTC meelevert om content (Apps, contacten, SMSjes) over te zetten van de iPhone naar Android vond ik zeker een mooie toevoeging.
Ondanks dat de telefoon mij goed is bevallen moet ik helaas bij iOS blijven vanwege de ontwikkeling van iOS applicaties. Het is zonde om twee top telefoons te hebben waarbij je een toestel slechts beperkt gebruikt.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?

Leuke, snel te lezen review.

Wat me opviel is dat je in je conclusie een punt noemt waar je in je hele review niet over gesproken hebt, de migratie-assisitent. Dat hoort dan niet in een conclusie thuis :)
Leuke review, ikzelf vind de camera goed genoeg om foto's mee te maken, maar ik koop dan ook geen telefoon voor de camera :p