HTC One (M8) 16GB Grijs Review

Aer0 24 april 2014, laatste update op 31 oktober 2014, 47 views

HTC One (M8) 16GB Grijs

Goede kwaliteit, kan behoorlijk wat hebben, SEXY. Reageert snel, camera levert megapixels in voor uitzonderlijke reactiesnelheid en lichtkwaliteit. Komt met gadgets als een IR-blaster en NFC. Topgeluidskwaliteit. Heb ik al SEXY gezegd?

Pluspunten

• Fijn en helder beeld
  • Ondanks weinig mexapixels toch hele mooie kiekjes
  • Lange accuduur
  • Speakerkwaliteit uitzonderlijk goed
  • Weinig krasvorming op casing
  • Prima handelbaar formaat
  • HTC blijft features toevoegen via OTA updates

Minpunten

• Glad en ligt niet altijd stevig in de hand
  • Voorkant is helemaal plat, scherm komt dus in contact met oppervlak
  • Accu kan niet vervangen worden

Het is om de zoveel tijd weer de vraag of ik zal kiezen voor wat daadwerkelijk uit kan, of waar ik nou écht gelukkig van wordt.

Dit keer was ik er helemaal op gefixeerd om voor de Nexus te gaan; betaalbaar en degelijk, geen meuk van andere partijen er op. Hoe ik in vredesnaam op het spoor van de HTC One M8 ben gekomen is mij nog steeds een raadsel, al heb ik er niet veel spijt van.

De HTC One M8 is een heerlijk toestel. Het design is indrukwekkend, de gebruikte materialen zijn zeer robuust, precies het tegenovergestelde van de plastic rommel van Samsung (waar ik nooit weer een toestel van wil hebben).

Één van de meest geprijsde features van het toestel is de geluidskwaliteit van de speakers. Via een soort equalizer (HTC Boomsound?) wordt het geluid op een hele fijne manier weergegeven, waarbij je ook de meeste nuances goed kunt horen. Nadeel is wel dat dit alleen werkt als je de telefoon horizontaal naar je toe houdt, het gaat niet alle kanten op.

Praktisch gezien heeft dit alleen nut om je telefoon beter over te horen gaan, tenzij je 16 bent en stoer met je blikje energiedrank in het winkelcentrum wil gaan zitten en keihard muziek wil gaan luisteren waar niemand vrolijk van wordt. Sowieso, wat moet je met een dure smartphone op je 16e, ga gewoon buiten spelen ofzo.

Wat scherm en dergelijke betreft, heeft Tweakers toch een mooier onderzoek geplaatst: reviews: De Android-titanenstrijd: Galaxy S5, Xperia Z2 en HTC One vergeleken . Ik vind het verdomd mooi, maar ben gebonden aan mijn eigen beperkte ervaringen.

Wat nog wel van belang is, is dat er vaak gemengd wordt gereageerd op de camerakwaliteit. Ik blijf nog altijd sterk van mening dat de camera op een telefoon voornamelijk gebruikt moet worden voor kiekjes. Veel telefoons concurreren op megapixels alsof je van plan bent ze af te gaan drukken. De HTC One heeft twee camera's en een ondersteunende camera voor diepteonscherpte. De 'grote' camera op de achterzijde is in staat om hele prachtige foto's te maken. Zelfs met weinig licht blijven foto's helder en scherp, geen ruis/korrel, en de mogelijkheid om diepte toe te voegen geven foto's de impressie dat het is gemaakt met een heuse DSLR-camera.

Maar dan zonder dikke megapixels, wel genoeg voor weergave op een normaal computerbeeldscherm / Facebook.

Wat software betreft ben ik wel een fan van HTC. Zelfs na de release van de One M8 blijven ze nieuwe apps ontwikkelen en bestaande apps (zoals de camera) voorzien van nieuwe features. Hier kan menig smartphonebakker een voorbeeld aan nemen.

De telefoon heeft nauwelijks (vrijwel nooit) last van vertragingen als je snel bewerkingen achter elkaar uitvoert en een hele groep apps open hebt staan. De telefoon reageert altijd direct en zonder haperen.

De batterijduur is uitzonderlijk goed, ik kan soms twee dagen met mild gebruik vooruit. Ik heb de telefoon nu een maand of 5 in bezit en er lijkt nog niets aan de batterijduur afgedaan te zijn. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje huiver voor de toekomst, omdat het een gesloten case is en ik de telefoon niet open kan trekken om bijvoorbeeld de accu te vervangen. Of dit daadwerkelijk nodig zal zijn, zal moeten blijken. Mijn Samsung Galaxy Note was na anderhalf jaar wél aan een nieuwe accu toe, en zelfs dan was het nog drama.

Al met al ben ik na een half jaar nog steeds erg blij met mijn One M8 en raad ik deze telefoon zeker aan, mits het prijskaartje geen probleem is.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?