Specificaties Android, iOS compatibel en 38g - Bekijk alle specificaties

Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart) Review

mmniet 24 april 2014, laatste update op 29 oktober 2014, 383 views

Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart)

Prima smartwatch voor een prima prijs. Accu gaat lang mee, verwacht geen fantastisch scherm, maar wel gewoon goed functioneel.

Pluspunten

• Regelmatig updates
  • Accuduur
  • Veel apps
  • Veel Watchfaces
  • Leesbaar bij veel zonlicht

Minpunten

• Zwart wit scherm
  • Scherm is geen topkwaliteit

Heb de Pebble nu al een half jaar en ben er zeer tevreden mee. Kan wel bijna zeggen dat ik niet meer zonder wil. Het is een ongelooflijk sterk verlengstuk van je mobiel als notificatiecentrum en je kan er goed de tijd op aflezen in goed en slecht weer.

Levering
De Pebble wordt in een nette doos geleverd met een oplaadkabel. Jammer is dat je geen wandoplaadstekker erbij krijgt, dus je moet een pc of iets dergelijk hebben om hem op te laden. Uiteraard kan je de oplaadkabel ook in een andere wandstekker steken waar een usb aansluiting op zit, maar dan moet je die toevallig wel hebben. Gelukkig krijg je die bijna overal bij gratis dus is het in principe geen probleem. Ik verwacht dat die gedaan is om de verpakking zo klein mogelijk te houden en zo de verzendkosten. Op zich prima natuurlijk en zoals ik al zei, meestal is het voor iemand geen probleem en is een vrije USB poort wel te vinden.

Eerste gebruik
Op de doos staat netjes een instructie hoe je de Pebble voor de eerste keer moet gebruiken. Daarnaast als je de Pebble voor het eerst opstart staat er netjes naar welke website je moet gaan om de software te installeren. Als je dit doet (uiteraard met je smartphone die je wilt koppelen) dan wijst alles zich vanzelf en wordt de software netjes gekoppeld en de nieuwste versie op je Pebble gezet. Vervolgens kan je in de Pebble store je watchfaces (dat zijn een soort skins voor hoe je klokje eruit komt te zien) of apps uitkiezen die je wilt installeren. Je kunt er 8 op je Pebble installeren en dat is in de praktijk voldoende. Standaard staan er al een paar op.

Scherm en Accuduur
Je kiest een Pebble niet uit vanwege het fantastische kleurenscherm, want de Pebble heeft een soort e-Ink scherm (niet helemaal een e-ink zoals in een e-reader, maar een soort hybride vorm van de ouderwetse LCD die je in je Nokia 3310 hebt zitten en een eInk scherm van de eReader). De kwaliteit is dus niet heel fantastisch. Het zwart is redelijk zwart en het wit is een typische wit dat je hebt bij monochrome LCD schermpjes. Het voordeel van deze techniek is dat je bij veel zonlicht ook het scherm goed kunt aflezen en dat is buiten in de zon wel prettig. Een tweede voordeel van dit type scherm is het minimale gebruik aan stroom. Enkel het verversen van scherminformatie kost relatief veel energie en dat is (afhankelijk van je watchface) slechts een keer per minuut. Gevolg is dat je met een acculading ongeveer 5-7 dagen (afhankelijk van het aantal notificaties dat je ontvangt op je horloge) kan doen en dat is zeer positief.

Tot slot is er nog een lichtje ingebakken in het scherm. Dat is ook handig. Je kunt instellen dat deze inschakelt bij het schudden van je pols. Daarnaast gaat hij altijd aan als je op een knopje drukt. Na een paar seconden schakelt het licht weer uit, dus energievriendelijk en voldoende om de tijd af te lezen in het donker.

Design
Over ontwerp kan je altijd debatteren. Persoonlijk vind ik het een net ontwerp met geen poespas. Het straalt er natuurlijk wel vanaf dat het geen gewoon horloge is. Daarnaast is de Pebble in verschillende kleuren te krijgen. Je zou bijna zeggen voor ieder wat wils. Daarnaast is er ook een Steel versie, maar als je kijkt naar deze versie vind ik de standaard zwarte versie een prima neutrale smartwatch die je in principe altijd om kan doen. Verdiend het een prijs voor beste ontworpen smartwatch? Nee, die zal eerder naar motorola gaan voor het ronde scherm, maar het horloge zit goed om te pols en is qua formaat prima in orde. Gewoon degelijk en goed als je het mij vraagt.

Features
Zoals eerder aangeven is er een app store speciaal door Pebble gemaakt waar je apps en watchfaces kunt downloaden. Die zijn er verder in overvloed te krijgen en dat is prettig. Je hebt daarnaast ook wat simpele spelletjes in de aanbieding en dat is meer een soort hoog fun gehalte dat het kan dan dat je uren aan het gamen bent (al kan tetris natuurlijk verslavend zijn). Een groot aantal apps werkt verder in samenwerking met een companion app en dat is een app die je op je smartphone geinstalleerd moet hebben. Denk bijvoorbeeld aan runkeeper, camera apps, sommige nieuws app, etc. Sommige companion apps zijn betaald, maar dat is logisch. Voor mooie dingen moet je gewoon betalen.

Software
De software van de Pebble wordt regelmatig geupdate en werkt goed. De notificaties komen netjes door en als je een beller hebt zie je dat netjes op je horloge. Een beller kun je vervolgens weigeren. Een nadeel is wel dat je niet standaard in de Pebble app van je smartphone alle notficiaties kan instellen welke je door wil laten sturen naar je smartwatch. Gelukkig zijn er gratis programma's die dit wel voor je kunnen regelen en nog goed ook. Ik raad je aan om dit te doen. De appstore werkt wat langzaam, maar is nog acceptabel. Ik merk wel dat er in de laatste updates al wat verbeteringen zit.

Als de batterij van je Pebble bijna op is (lees 20% te gaan) dan krijg je netjes een melding op je Pebble. Dit is handig en vanaf dan weet je dat je die dag nog wel overleeft, maar 's avonds wel moet opladen wil je de volgende dag nog plezier hebben van je horloge.

Compatibiliteit
Op dit moment is de Pebble ondersteunt voor iOs en Android. Windows Phone staat in de toekomst waarschijnlijk in de planning, maar komt meer doordat WP vanuit het besturingssyteem nog geen goeie ondersteuning biedt, waarschijnlijk komt dit dus nog.

Tot slot
Ik ben erg tevreden met de smartwatch, maar vind het uiteindelijk jammer dat er maar 1 usb kabel bij zit. Nu zul je misschien zeggen dat dit gebruikelijk is, maar het lastige is dat de pebble geen standaard aansluiting heeft. Gelukkig zijn er via internet genoeg winkels te vinden waar je dergelijke kabels kunt kopen. Zo kun je originele kopen voor 35 euro, maar je kunt ook namaak kopen vanuit China voor 4 euro. Het werkt allebei en het is handig om een reserve in de kast of op je werk te hebben liggen.

Goede kwaliteit smartwatch die qua software goed werkt en nog steeds in ontwikkeling is. Het scherm is geen hoogstaand kleurenscherm, maar daartegenover staat een fantastische accuduur en leesbaarheid. Daarnaast is de prijs van circa 100 euro geen bedrag waar je u tegen zegt, dus is het een zeer goed alternatief voor de fancy kleurenscherm smartwatches. Je zult er niet heel stoer mee doen bij je vrienden in het cafe, maar ik vind het wel een verrijking voor mijn dagelijks leven. Ik merk dat ik veel minder op mijn telefoon kijk, omdat ik aan mijn notificaties al kan zien of iets belangrijk is.

PS: Had ik trouwens al gezegd dat je smartwatch trilt bij een notificatie? Ook handig als je aan het wandelen bent en je telefoon zit in je broekzak of tas. Dan hoor je en voel je niet dat die trilt, maar aan je pols voel je het wel. Erg handig :)

Heb jij ook een Pebble E-Paper Watch Zwart (Zwart)?

Reviews door de redactie