HTC One (M8) 16GB Grijs Review

haydaTestpanel 20 april 2014, 1.274 views

HTC One (M8) 16GB Grijs (Testpanel)

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Boomsound speakers
  • Snelheid

Minpunten

• Toestel lengte
  • HTC blinkfeed

Mijn laatste HTC toestel was ergens begin 2010 de HTC Wildfire. Sindsdien heb ik alleen maar de Galaxy toestellen van samsung gehad. Ik moet toegeven dat er een groot verschil tussen zit, betreft het software van samsung (TouchWiz) en van HTC (sense).

Htc levert in een nette kleine pak naast de telefoon nog een usb lader dat binnen een uur 80% oplaadt. Ook krijg je oordopjes, een pinnetje om je sim en micro sd gleuf te kunnen openen. Wat wel een bijzondere toevoeging is dat je ook standaard een plastic beschermhoes mee krijgt.

Over design van de M8 zijn de meeste mensen eens en hebben alleen maar lovende woorden voor. Het is een unibody aluminium toestel, dat stevig in de hand ligt. Het voelt erg lux aan straat dat ook uit. Ik las bij sommige gebruikers dat de volume knop nogal losjes is. Bij mijn toestel is er hier geen sprake van, het is gewoon perfect afgewerkt.

Onderaan vindt je een HTC logo op een zwarte gedeelte boven de speaker, hierdoor is het toestel onnodig lang geworden. Volgens HTC is dit wel nodig, omdat daaronder aantal sensoren weggewerkt zou zijn. Misschien bij zijn opvolger kunnen ze zat beter doen waardoor het toestel toch snel een halve cm korter wordt en beter bedienbaar is met een hand.

Plastic beschermhoes wat bijgeleverd is, heeft een soort klepje om te kunnen laden. Dat klepje gaat niet meer volledig dicht. Reden hiervoor is dat je het telkens open moet trekken om met je lader bij te kunnen. Na een tijdje veert het plastic niet meer goed terug waardoor het een beetje uitsteekt aan de onderkant.

De boomsound speakers zijn erg goed. Je krijgt een volle geluid te horen. Er zijn haast geen andere smartphones die dit kunnen evenaren.

HTC sense 6.0 is vergeleken met samsung Touchwiz een vrij clean schil en erg overzichtelijk. Het is i.c.m. de gebruikte snapdragon 801 en 2GB ram erg vlot. Tot op heden heb ik nog geen vastloper gehad. De meningen zijn over HTC Blinkfeed zijn verdeeld, ik zelf gebruik bijna nooit facebook of twitter waardoor het voor mij minder interessant is. HTC blinkfeed heb ik dan wel uitgeschakeld maar zou het eigenlijk willen verwijderen en dat is helaas niet mogelijk. Op de achtergrond verbruikt het daardoor nog steeds onnodige batterij energie.
Launch control is een goede mogelijkheid om je toestel te ontgrendelen, maar hier zou ik dan wel andere functies ook mee willen bedienen wat nu nog niet kan.

Volgens vele reviews is een van de weinige minpunten van het toestel is wel de camera. Voor mij gaat dit niet op omdat ik toch niet elke dag de camera functie gebruik. Alle foto’s dat ik tot nu toe heb gemaakt zijn voor mijn dagelijkse gebruik meer dan voldoende. U focus functie om diepte en achteraf scherp kunnen stellen en de 3d is nu nog een leuke gimmick.

De accuduur van M8 is met zijn 2600 mAh capaciteit een van de betere smartphone van dit moment. Bij intensief gebruik haal je makkelijk 30 uur. Als je beetje zuinig mee om gaat en de extreme energie besparing modus af en toe gebruikt haal je zelfs twee volle dagen mee. Volgens HTC kun je met dit modus met je laatste 10% accu nog 30 uur stand-by zijn. In dit modus zijn dan wel vele functies uitgeschakeld en enkel de brood nodige functies nog actief. In dit modus kun je enkel bellen, sms’en, mailen, je agenda bekijken en je rekenmachine gebruiken.

Al met al is dit een prachtig toestel om te zien en zeker ook om te gebruiken. HTC kan de toestel voor in de toekomst zoals boven vermeld op enkele kleine punten gaan verfijnen.

Heb jij ook een HTC One (M8) 16GB Grijs?