Coollaboratory Liquid Pro (1g) Review

NoeSmit 19 april 2014, laatste update op 20 april 2014, 595 views

Coollaboratory Liquid Pro (1g)

Pluspunten

• koelt perfect
  • makkelijk verwerkbaar
  • in verhouding goedkoop

Minpunten

• schoonmaken

ik heb een jaar geleden deze pasta aangebracht op de processor.
hij koelt echt perfect tussen een Zalman CNPS10X Performa en een AMD FX8350. en laat de concurrentie ver achter zich wat temperaturen betreft, ongeveer 25 graden C idle.

ik wou het na een jaar weer vervangen in verband met nieuw moederbord.
het leek net lijm de koeler zat aan de processor vast. we moesten uiteindelijk met een verfbrander opwarmen. toen die er een maal af was hebben we met koper poets en het bijgeleverde sponsje de pasta verwijdert.

ik zou het product zeker aanraden want het koelt uitstekent.
en die ene keer dat je het eraf moet halen maakt dan ook niet zo veel meer uit.

ook hebben we de liquid pro tussen een gedelide 3770k gedaan , dit scheelde ongeveer 15 graden :)

Heb jij ook een Coollaboratory Liquid Pro (1g)?

waarschijnlijk was de koelpast zo hard omdat het er eigenlijk al te lang op zit ik raad persoonlijk aan om per half jaar je koelpasta te vervangen anders wordt het heel hard en droog
Deze "koelpasta" is anders dan anders, het is in feite vloeibaar metaal. Van de Pro versie zijn meer schrijdende gevallen bekend waar de pasta gewoon in de IHS en koeler brandt en dus een laag achterlaat die je niet zomaar even verwijderd. Ook de Ultra versie heeft dat, maar is beter uit te smeren als het goed is.

Dit soort pasta's mag je ook nooit gebruiken op aluminium, omdat de pasta dan door het aluminium zal vreten. Mja... bij koper gebeurt dat dus ook in mindere mate, afhankelijk van hoe lang het er op zit te bakken. Na 2 weken is het al amper meer te verwijderen, getuige het topic op Highflow.

Ik heb zelf de Ultra versie maar ga deze na het topic van HF waarschijnlijk niet meer gebruiken. Er zijn wel meer goede TIM's die misschien dan slechts 2 graden onder load minder presteren... nja daar is ook wel over heen te komen. ;)
Licht er uiteraard geheel aan welke je hebt. AS5 droogt idd uit, MX4 van AC niet, dat wordt een tikje dikker meer niet.

De bekende witte meuk blijft natuurlijk altijd vloeibaar.

Deze koelpasta, al is het eigenlijk geen pasta meer, staat idd zoals Marcel al zegt bekend om het feit dat het wel zeer goed koelt, maar een regelrechte bitch is om te verwijderen.
Ik raad persoonlijk aan om het er gewoon op te smeren en er vervolgens nooit meer naar om te kijken. Fire and forget.
Dat is nogal een fijn advies dan. Wat als je dus de koeler eraf moet halen zoals NoeSmit hierboven verteld? Wat als het zover is ingebrand en je het zelfs moet gaan lappen om het geheel te verwijderen? Niet iedereen steekt eens in de 5 jaar een nieuwe pc in elkaar, zet daarbij ook maar eenmaal de koeler erop en kijkt er niet meer naar om. :X :P

Ik raad aan om te kijken naar Arctic MX4 (net als VasZaitsev) , Noctua NT-H1 of bijvoorbeeld Thermalright's Chill Factor 3. Dat zijn bewezen goede pasta's en tenminste ook goed te verwijderen mocht het nodig zijn om welke reden dan ook. De Liquid Pro of Ultra is wel redelijk gebruiken op de plekken waar je in principe nooit meer bij hoeft... bijv na een delid tussen de die en de IHS. (maar ook daar heb ik af en toe mijn twijfels of je dat moet willen)

Verder heb je zo ook nog weleens wat testen op diverse sites waar nieuwe pasta's grondig worden getest. Op ons eigen forum wordt dat slechts in beperkte mate besproken in het Koelpasta topic . :)
Als je je koeler eraf MOET halen dan moet je het natuurlijk doen. Dat is inherent aan het moeten. Maar ik zou dat nooit gaan doen als 6 maandelijks onderhoud.