Specificaties 6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1520 Geel Review

Evest 19 april 2014, laatste update op 3 april 2015, 1.131 views

Nokia Lumia 1520 Geel

Prima telefoon met een mooi groot scherm en prima software. Mist soms nog apps maar dat wordt minder en minder. Een jaar na dato nog steeds tevreden met de aankoop :)

Pluspunten

• Mooi groot scherm
  • Zeer goede camera
  • Veel handige features
  • Mooi design
  • SD-kaartslot

Minpunten

• Schermruimte wordt niet optimaal benut
  • Past niet in al mijn broekzakken
  • In NL winkels nog duur

Nokia Lumia 1520 geel review door evest

De Nokia Lumia 1520 is Nokia's grote smartphone (of Phablet) en is één van de huidige topmodellen, met een 6" 1080p scherm en een Snapdragon 800. Daarover later meer.

Het toestel heb ik gekocht als vervanger van mijn HTC 8S. Ik heb dus al ervaring met Windows Phone 8, maar nog niet met Nokia's toevoegingen aan WP. Ik ben voor de gele variant van de 1520 gegaan omdat deze mij veruit het mooiste leek. Deze variant staat op het moment van schrijven in de Pricewatch voor ¤ 540. Zelf heb ik het toestel via ebay gekocht en ¤ 400 ¤ 490 inclusief btw betaald. Het enige nadeel daarvan was dat de bijgeleverde lader niet in de Europese stopcontacten past, maar gelukkig heb ik nog talloze andere laders thuis liggen.

Het toestel gebruik ik voor veel dingen. Ik ben student en zit elke werkdag zo'n twee en een half uur in de trein. Ik kijk dan film(pje)s, lees dingen op het internet, luister muziek en bekijk mijn social media en whatsapp. Tijdens het studeren maak ik aantekeningen en foto's en zoek ik bijvoorbeeld snel wat info op. Voor de rest speel ik af en toe een spelletje.

Over de review
Deze review schrijf ik nu ik het toestel een week in mijn bezit heb. Zodra ik hem kreeg heb ik direct de developer preview van Windows Phone 8.1 op het toestel gezet. Verder draait Nokia Black op het toestel. Zodra er updates voor het toestel zijn zal ik dat hierboven vermelden. Verder zal ik zo volledig mogelijk proberen te zijn, laat gerust een reactie achter met een verzoek :)

20 April 2014: Versie 1 van review, WP 8.1 + Nokia Black, geen extra accesoires
29 April 2014: Kleine aanpassing aan het door mij betaalde bedrag.

Voor het gemak hier een inhoudsopgave:Specificaties
Voor een volledige lijst met specificaties verwijs ik jullie door naar de pagina van Tweakers of Nokia.

De belangrijkste specs op een rijtje:
  • 6" Full HD (1080p) IPS LCD
  • 2,3 GHz Quad-Core Qualcomm Snapdragon 800
  • 2 GB RAM, 32 GB Opslag, uitbreidbaar met micro-sd
  • 3400 mAh accu, draadloos laden via Qi
  • 20 MP Pureview camera + Zeiss optics
In de doos
De doos is niet heel veel groter dan de telefoon zelf, en is ingedeeld zoals veel andere telefoons: bovenop het toestel, eronder de accesoires.

1520 verpakking

In de doos bij de 1520 zitten, naast de 1520 zelf, de papieren gebruikshandleiding, een usb-naar-micro-usb kabel, een usb-lader, gele oordopjes en een tooltje om de simkaart- en micro-sd-slots te kunnen openen.

Design en bouwkwaliteit
De Lumia 1520 is gemaakt van een stevig plastic, ofwel polycarbonaat. Het materiaal voelt goed aan in de hand en lijkt niet snel te krassen.

Op en rond het toestel
Aan de voorkant liggen de glasplaat en het scherm zo'n halve millimeter boven de behuizing, maar steken naar de zijkanten niet uit. Overal rond de glasplaat is nog het gele polycarbonaat zichtbaar. Als je het toestel op de kop legt dan ligt hij op het scherm, en dat is niet heel handig. Ik vind het er wel mooi uitzien.
Helemaal bovenop het toestel is de 3.5 mm koptelefoon-ingang te vinden. Hij is makkelijk te vinden maar ik had hem liever onderaan gezien, omdat ik hem dan makkelijker met oortjes in in mijn broek kan steken.
In de bezel bovenaan het scherm bevinden zich de frontcamera, de luidspreker voor het bellen, het Nokia-logo en bijna onzichtbaar de lichtsensor.
Aan de linkerkant van het toestel zijn bovenaan het micro-sd slot en het simkaart slot te vinden. De trays waar de kaartjes inzitten vallen volledig weg in de behuizing en zien er strak uit. Er staat niet op genoemd in welke tray welk kaartje zit, dat moet je maar net weten.
Aan de rechterkant van het toestel bevinden zich alle hard touch buttons, van boven naar beneden de volumeknop, de powerknop en de cameraknop.
In de onderste bezel zijn de Windows-knop, de terugknop en de zoek-knop te vinden, die alleen actief zijn wanneer het scherm aan staat. De bezel en de knoppen zijn niet heel hoog, waardoor ik af en toe op het scherm tik in plaats van op een knop. Dit zal echter een kwestie van gewenning zijn. Verder zit in deze bezel in een 'gaatje' in de glasplaat de microfoon verstopt.
Aan de onderkant van het toestel bevindt zich de micro-usb poort.
Aan de achterkant tenslotte zijn van boven naar onder de noise-cancelling en richtingsmicrofoon, de flitser, de 20 MP cameramodule (die overigens iets uitsteekt), een aantal logo's en veiligheidsvoorschriften en de luidspreker te vinden.

1520 voorkant
1520 bovenkant
1520 achterkant
1520 overzicht met oortjes

Formaat
Omdat de 1520 een 6" telefoon is is hij erg groot. Eenhandig gebruik zit er (eigenlijk) niet in en ook zal hij niet in elke broekzak passen. Het is zeker aan te raden even te proberen hoe groot de 1520 eigenlijk is. Verder is de 1520 met 206 g aan de zware kant. Dit went wel na een tijdje, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
(Eerste opmerking die ik kreeg overigens: is 'ie ook waterdicht? Kun je er mooi onder schuilen als het regent! :+)

Dagelijks gebruik
De 1520 is een genot om te gebruiken. Alles gaat vloeiend dankzij de Snapdragon 800 en het feit dat Windows Phone veel prioriteit geeft aan de interface. Snel is het toestel ook. Het duurt bij de meeste apps niet meer dan twee seconden om ze vanuit niets op te starten.

Schermkwaliteit
Het scherm is in één woord geweldig. Met een pixeldichtheid van 367.15 PPI is alles mooi scherp, tenzij je zo dicht op het scherm gaat kijken dat je niet meer het hele scherm ziet ;). Kleuren op het scherm zijn op het oog mooi en ook is zwart redelijk diep zwart. Ook zijn de kijkhoeken erg groot. Mede door de grootte heeft het scherm een redelijke 'wow'-factor en is foto's kijken, video's kijken en lezen erg fijn.
De maximale helderheid van het scherm is erg hoog. In direct zonlicht kun je op de automatische stand het scherm nog goed lezen. Verder is de minimale helderheid redelijk laag. In het donker doet het geen pijn aan je ogen, al kon ik wel wat flikkeringen van de backlight waarnemen als deze op zijn laagst staat.

Helaas zijn veel apps (eigenlijk de meeste die niet door Microsoft gemaakt zijn) nog niet geoptimaliseerd voor het 6" of voor het FHD scherm. Apps als Whatsapp, Twitter en NOS blazen simpelweg de interface op, waardoor je niet het gevoel hebt dat de schermruimte goed gebruikt wordt. Tegen de tijd dat WP 8.1 officiëel voor iedereen uit is verwacht ik dat de meeste apps wel geüpdate zijn, tot die tijd is het een minpunt.
Apps als de agenda en de personen-hub maken wel goed gebruik van de beschikbare ruimte, en laten zoveel info zien als past zonder in te leveren op de overzichtelijkheid.

Geluidskwaliteit
Niet onbelangrijk bij een telefoon is de geluidskwaliteit. Bij het bellen is de andere kant van de lijn goed te verstaan. Ook kon de andere kant mij helder verstaan.
De luidspreker achterop het toestel produceert redelijk goed geluid. Zowel lage als hoge tonen worden goed weergegeven en ook onstaat er niet veel vervorming bij een hoog volume. Een nadeel is wel de plaatsing van de speaker. Het is een plek waar je vrij snel je hand op legt, waardoor het volume een stuk lager wordt. De audio-jack bovenop het toestel is ook van goede kwaliteit. Bij een korte vergelijking tussen mijn iPod touch 4e generatie en mijn Lumia 1520 (i.c.m. een Focal Spirit One) vond ik de laatste het beste geluid geven. De door Nokia meegeleverde in-ear oordoppen zijn ook goed te gebruiken, al kraakt het geluid vrij snel bij het aanraken van de draad.

Bijgeleverde apps en functionaliteit
Op het toestel zijn functies en apps aanwezig die je mag verwachten op een smartphone. Onder andere kaarten, wekkers, een rekenmachine en een weer-app zijn standaard aanwezig. Een nuttige app van Microsoft is Data sense (NL: Data inzicht), waarmee bijgehouden kan worden welke apps hoeveel data verstoken en of je niet over je limiet heen gaat. Onderdeel van Data sense is Wi-Fi sense waarmee je automatisch verbinding kunt maken met netwerken zoals die in de trein. Op eenzelfde manier werken Storage sense voor het opslaggeheugen en Battery sense voor het batterijgebruik. Ook op de telefoon aanwezig: Microsoft Office inclusief OneNote en OneDrive. Ook FM-radio ontbreekt niet op de 1520.
De Store van Microsoft zit helaas nog niet zo vol als de Apple App Store of de Google Play Store. Bij een aantal grote apps is er in de WP app minder functionaliteit aanwezig als in de iOS- en Android-tegenhangers. Er is wel duidelijk te merken dat hier veel vooruitgang in zit, en ik verwacht/hoop dat het gat in de komende één of twee jaar dichtgegroeid zal zijn.

Verder levert Nokia zelf ook een aantal apps mee, van Nokia Beamer via de HERE suite tot Nokia Storyteller. Een deel van de apps voegt echt wat toe, maar een app als Nokia Glam Me, waarmee je de mooiste selfies kunt maken :+, niet echt. Als je een app niet gebruikt kun je die gelukkig eenvoudig verwijderen. Duidelijk is wel dat de meeste apps met foto's te maken hebben. Nokia Refocus werd vreemd genoeg niet standaard meegeleverd.
Nokia apps

Nokia's handigheidjes
Nokia heeft een aantal features toegevoegd die ik met plezier gebruik. Met Glance (NL: Glimp) staat het scherm van het toestel aan terwijl het vergrendeld is. Als ik wil weten of ik nieuwe notificaties heb hoef ik alleen maar met mijn hand boven het scherm te hangen en Glance wordt actief. Dit is overigens ook in te stellen op 'altijd aan', maar die optie gebruik ik alleen als mijn 1520 aan de lader ligt. 's Nachts kan het scherm optioneel nog meer gedimd worden doordat er dan maar één subpixel (rood, groen of blauw) per pixel actief is.
Het scherm kan volledig ingeschakeld worden door tweemaal op het scherm te tikken. Zo hoef je niet eerst op zoek te gaan naar de powerknop. Je moet wel even doorhebben in welk ritme je moet tikken, want als het net iets te langzaam gaat gebeurt er niks.
Het touchscreen is verder redelijk gevoelig en soms worden er acties uitgevoerd terwijl dat niet de bedoeling was. Nokia heeft er een instelling voor gemaakt: gevoeligheid hoger/lager. Als deze instelling op hoog staat dan kan de telefoon zelfs met handschoenen aan bediend worden. Staat de instelling op laag dan is dat niet mogelijk, maar is het scherm nog steeds relatief gevoelig.

Interface: WP 8.1
Met Windows Phone 8.1 heeft Microsoft weer een aantal stappen gezet. Het Action Center voor meldingen is bijvoorbeeld toegevoegd en live tiles kunnen nu een achtergrond tonen. Muziek en apps hebben een ander volume dan je meldingen en met Cortana heeft Windows Phone ook een virtuele assistent. Ook is er ondersteuning voor een 'veegtoetsenbord' genaamd Word Flow. Dit toetsenbord heeft zeker op het grote scherm van de 1520 veel toegevoegde waarde. Onderstaande screenshots geven een idee hoe WP 8.1 eruit ziet op een 1080p-scherm.

Action Center op Lumia 1520Achtergrond Live Tiles op Lumia 1520
Muziek en volumesliders op Lumia 1520Cortana op Lumia 1520

Camera: 20 MP Pureview
De camera is één van de verkooppunten van de 1520. Het betreft een 20 MP sensor met Zeiss lenzen en hij heeft van Nokia het PureView label meegekregen, wat inhoudt dat van alle pixels een 4 MP foto wordt gemaakt door de informatie van vier fysieke pixels op te slaan tot één pixel op de foto. Ik heb in een aantal situaties een foto gemaakt, met de automatische instellingen van Nokia Pro Camera. In de app zijn overigens ook uitgebreidere instelingen aanwezig. Zelf vind ik dat de 1520 erg mooie foto's maakt, met een kwaliteit die zeker goed genoeg is voor op Facebook :P. De frontcamera van 2 MP maakt ook redelijke foto's.

Verschil tussen 4 MP en 19 MP foto (detail)
Vanuit de foto hieronder heb ik twee uitsnedes gemaakt, eentje vanuit het 4 MP origineel en eentje vanuit het 19 MP origineel.
4 MP Hondenkop

4 MP flink ingezoomd
4 MP, ingezoomd. Klik op het plaatje voor de volledige foto.
19 MP flink ingezoomd
19 MP, ingezoomd. Klik op het plaatje voor de volledige foto.

Horsttoren van veraf (zonlicht)
Horsttoren zonlicht
4 MP. Klik op het plaatje voor de volledige foto.

Soort-van-zonsondergang (tegen zon in)
Zonsondergang
4 MP. Klik op het plaatje voor de volledige foto.

Modelauto van dichtbij (zonlicht)
Modelauto zonlicht
4 MP. Klik op het plaatje voor de volledige foto.

Modelauto van dichtbij (low-light, geen flits)
Modelauto low-light, geen flits
4 MP. Klik op het plaatje voor de volledige foto.

Modelauto van dichtbij (low-light, wel flits)
Modelauto low-light, wel flits

Accuduur
Nota bene: de developer preview van WP 8.1 die ik op het moment draai springt volgens het Ervaringen en Discussie-topic op tweakers niet het meest efficiënt met de accu om. Als de accuduur verbetert of juist verslechtert bij een toekomstige update dan zal ik dat hier melden.
De accuduur van de 1520 is goed te noemen. Het grote scherm in combinatie met de relatief hoge resolutie zorgt ervoor dat het scherm een van de grootste energievreters is. Bij licht tot gemiddeld gebruik (lage helderheid, geen apps in achtergrond) is het relatief eenvoudig om twee dagen met de accu te doen. Bij zwaar gebruik met veel interwebsen en scherm-aan-tijd is een dag haalbaar. Als ik op een werkdag het toestel om 6:30 van de lader haal dan zit ik bij het weer inpluggen rond een uur of 22:30 nog op zo'n 20% met uitschieters beide kanten op. Dit is met de helderheid op automatisch, een deel van de apps toegestaan op de achtergrond en in de trein matig tot slecht bereik.

De Lumia 1520 is een toestel dat niet veel steken laat vallen. Het is jammer dat de vele schermruimte nog niet optimaal benut wordt, al kan het niet anders of er komt daar verandering in. Het scherm en de camera zijn twee pareltjes en dat in een mooi design. De grootte kan een dealbreaker zijn en des te meer als je kleine handen en/of kleine broekzakken hebt. Een nadeel is ook de prijs, al geldt dat specifiek voor het gele model, omdat die nauwelijks in Nederland te verkrijgen is.

Als de grootte van het toestel geen probleem is kan ik geen reden bedenken om de 1520 niet aan te raden! :)

Heb jij ook een Nokia Lumia 1520 Geel?