Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart Review

runelaenen 17 april 2014, laatste update op 17 april 2014, 1.605 views

Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart

Pluspunten

• Prestaties
  • Goedkoop

Minpunten

• Nog niets gevonden

Mobiliteit Score: 3
Mijn vorige harde schijf, een Packard Bell Carbon schijf van 1.5 TB, staat vol met backups, schoolwerk, films en series, dus in plaats van dingen te wissen vond ik het tijd om een nieuwe schijf aan te schaffen.
Na een dagje zoeken is mijn besluit gemaakt en koos ik voor de Seagate Expansion Desktop schijf van 2TB. (Deze zal waarschijnlijk binnenkort ook weer vol staan sinds m'n upgrade naar ongelimiteerd internet ;) )
De schijf bied voor een lage prijs veel opslag aan, een bekend merk, en USB3, maar meer daarover later in deze review.
Ik zou graag ook even vermelden dat dit mijn eerste echte review is en dat ik hier en daar misschien wat stijlfouten zou kunnen maken. Ik ga proberen kwaliteitsvolle reviews te maken, die gelijklopen met de waarheid.

Het product
Naam: Seagate Expansion Desktop 2TB Zwart
Prijs: 79,99 (Bol.com)
Deze schijf van 2TB draait met een snelheid van 5400 RPM. Dit is niet het beste wat op de markt te vinden is (vs 7200 rpm vs SSD) maar voor een externe schijf is dit de norm. De schijf heeft een aparte stroomadapter nodig om te werken, dit was voor mij in deze aankoop echter een vereiste omdat een Raspberry Pi (waarmee ik met deze schijf ga werken) niet genoeg stroom kan leveren om een schijf zonder extra stroomvoorziening te laten draaien. Mocht je deze externe schijf gebruiken als draagbare schijf, dan is dit zeker en vast een minpunt. De behuizing is ca. 18 cm lang, 13 cm breed en 4 cm hoog en geeft bescherming aan de 3.5" schijf.
Volgens de website van Seagate en Bol.com kan de schijf wel tegen een stootje, maar wegens logische redenen ga ik dit niet testen. :+

Verpakking
In de doos vind je naast de harde schijf zelf nog een stekker (zowel onze stekkers als voor in de UK), een garantiebewijs (iets over fabrieksgarantie) en een USB 3.0 kabel.
De schijf zat heel stevig in de doos en ik vond persoonlijk dat er ook heel wat spierkracht nodig was om de doos open te krijgen (maar misschien ben ik gewoon een simpele student zonder spieren, wie zal het zeggen)

Snelheid
Momenteel is de schijf in gebruik, maar hier komen zo snel mogelijk enkele benchmarks.

Heb jij ook een Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart?

Even een noob vraag, maar als je de externe hdd op een usb-hub met voeding aansluit dan moet hij deze toch voeden?

Trouwens denk je dat deze geschikt is voor de Raspberry Pi 2 zodat je dingen (overnacht) erop kan downloaden :P
Nee, het is met een extra stekker omdat ze veel energie vraagt...