Intel NUC DCCP847DYE Review

DrEvilD 17 april 2014, laatste update op 3 juli 2014, 2.250 views

Intel NUC DCCP847DYE

Leuk kastje, klein en stil. Wordt gebruikt voor OpenElec/XBMC en werkt prima! Geen problemen

Pluspunten

• Muisstil
  • Krachtig genoeg voor 1080p playback via OpenELEC/XBMC
  • Klein

Minpunten

• Geen stroomkabel geleverd

Heb sinds een paar weken deze NUC in huis. Gelukkig waarschuwde de webshop mij tijdig op het ontbreken van een voedingskabel in de doos, dus buiten intern geheugen moet je ook een geschikte power kabel erbij halen!

Mijn keuze voor de Celeron editie heb ik gemaakt op basis van deze pagina: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Intel_NUC. Ze schrijven daar dat je eigenlijk alleen een duurdere NUC nodig hebt als je ook 3D wilt afspelen. Ik heb geen 3D TV en ben er ook niet in ge´nteresseerd dus leek mij dit voldoende, bovendien scheelt het weer een paar euro's.

Na het installeren van het geheugen kon ik beginnen met het installeren van OpenELEC. Ik heb deze geinstalleerd op een externe HDD, daarvoor heb je wel nog een extra usb stick nodig met de installatie en een USB keyboard om de installatie uit te kunnen voeren. Overigens kan het BIOS menu ook met een muis worden bestuurd.

Ik heb uiteindelijk de NUC bekabeld aangesloten op het thuis netwerk, via HDMI op mijn TV en ik bestuur XBMC met de YATSE app. In combinatie met Wake-On-Lan kan ik dus alles besturen met mijn smartphone :)

Ik speel mijn media af van de externe HDD die direct is aangesloten op de NUC. De NUC speelt zonder moeite 1080p content af en kan zelfs de wat zwaardere skins voor XBMC draaien. Ook video via het web, zoals uitzending gemist, kijken is geen probleem.

Ik ben zeer tevreden met de prestaties van dit kleine kastje, het is mijn eerste poging tot opzetten van een media netwerk in huis en dit is een goed begin. Misschien kies er nog voor om de externe HDD weg te doen en het OS op een interne SSD te installeeren en dan de media op een NAS te zetten.

De enige problemen die ik heb zijn waarschijnlijk gerelateerd aan OpenELEC, zoals dat hij niet wilt afsluiten als Shutdown kies vanuit XBMC.

Heb jij ook een Intel NUC DCCP847DYE?

Probeer eens Windows 7 (al dan niet in afgeslankte vorm, gebruik zelf Win7 64 van +- 10 GB op een 40 GB SSD). Standaard DXVA werkt dan prima.