Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB Review

TKroon 15 april 2014, laatste update op 16 april 2014, 2.411 views

Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Design/bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Prijs, had wel 8 GB standaard voor in mogen zitten

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een MacBook Pro retina 13", met 128 GB SSD en 4 GB werkgeheugen. Ik vond het teveel geld om aan een nieuwe uit te geven (§1329 nieuwprijs geloof ik), dus ik heb deze op Marktplaats gekocht van iemand die toch de 15" versie prefereerde. Ik heb er §900 voor betaald, alles (inclusief bon) zat erbij en het apparaat ziet eruit alsof het net uit de doos kwam. Als nieuw dus.

Hiervoor had ik een MacBook Air 13" met 128 GB SSD en 2 GB RAM uit 2010. In deze review zal ik dus af en toe vergelijkingen maken met de Air. Ik gebruik mijn MacBook vooral voor hobbygebruik. Voor mijn werk doe ik er wel eens iets op, maar verder gebruik ik het als alledaagse laptop, speel ik eens een spelletje en ben ik me wegwijs met Xcode aan het maken.

Bouwkaliteit en robuustheid
Zoals met alle Apple-producten is ook deze MacBook perfect afgewerkt. Het beeldscherm zit er perfect recht op en alles is zoals verwacht. Mijn oude Air was iets dunner en ook die was al erg stijf/stevig te noemen, dat is niet anders met de iets (nadruk op iets!) dikkere Pro retina.

Ergonomie
Top, ook zoals verwacht. Het trackpad is lekker groot en zeer precies, de toetsen hebben een prettige travel en ik vind het in vergelijking met Windows nog altijd erg prettig dat de functietoetsen zonder de fn-toets gebruikt kunnen worden.

Warmte- en geluidsproductie
De Air had nog een Core2Duo-processor en die produceerde nogal eens wat hitte, zeker als het beeldscherm dichtgeklapt was en er een externe monitor/tv aan was gesloten, met als gevolg dat de fan luid aansloeg.
Bij de Pro zou je bij normaal gebruik niet eens weten dat er een fan inzit. Het apparaat wordt warmer van je handpalmen dan van de processor. Alleen bij het converteren van video (Handbrake) of het spelen van een game (X-Plane) laat de fan zich pas horen, en dat op een zeer acceptabel niveau. De warmteproductie wordt dan het grootst boven de F10 toets naar mijn idee. Daar heb je dus niet eens last van.

Mobiliteit en accuduur
Qua mobiliteit gaan de punten toch naar de Air, maar ook de Pro is voor deze specificaties erg compact en licht. De accuduur is erg goed, en dat terwijl er zo'n scherm aangestuurd moet worden. Met wat internetten of Numbers haal ik de tien uur gemakkelijk. De Haswell-processor en Mavericks werpen dus duidelijk hun vruchten af.

Ik vind de prijs hoog, maar daar krijg je dan wel echt wat voor terug. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze prima een Windows-laptop met dezelfde specificaties kunnen krijgen, maar er moeten dan altijd concessies worden gedaan. Het design/gewicht laat dan te wensen over, of het scherm/accuduur is een stuk minder. Ik ben van mening dat de prijs wel gerechtvaardigd wordt (maar op zich nog steeds hoog is!), al zou 8 GB RAM wel in de standaarduitrusting mogen zitten.
De §900 die ik er op Marktplaats voor heb betaald ben ik meer dan tevreden mee, ik vind het een goede koop. Met in het achterhoofd de §550 die ik voor de Air heb teruggekregen heb ik een bijzonder goede upgrade gehad voor §350.

Featureset
Qua uitrusting ben ik tevreden. Er zitten geen onnodige poorten op, wel twee keer USB 3.0, twee keer Thunderbolt, volwaardige HDMI-out en een SD-card-slot. Twee USB-poorten kan voor sommigen weinig zijn, ik krijg ze zelden vol en heb nog nooit gehad dat ik er nog een nodig had.
Wel jammer is dat de Thunderbolt-accessoires zo duur zijn, had er graag gebruik van gemaakt. Op dit moment sluit ik mijn extern display (HP w2448hc) via de displayport (naar DVI) aan.
Wel verbaas ik me nog elke keer hoe prettig de MagSafe 2-oplader werkt. Waarom hebben bijvoorbeeld Samsung-laptops zo'n extreem fragiel pinnetje en niet allemaal een MagSafe-variant?

Prestaties
Met de standaard i5-processor kom ik niets te kort. Maar zoals eerder gezegd, ik ben dan ook geen poweruser. Wel ben ik positief over de Iris-graphics. X-Plane draait soepel op deze integrated graphics processor en met Handbrake haal ik met een 720p video 60-80 fps (afhankelijk van de compressie van het originele bestand).
Met de 4GB RAM kom ik niet tekort. Mavericks gaat er efficiŽnt mee om en ik merk nooit dat het vol raakt of er geswapt wordt met de PCI-e-SSD. In de activiteitenweergave zie ik wel met veel programma's open dat er 3,99 GB in gebruik is, maar ik merk het niet. 8 GB zou dus niet overdreven zijn geweest, maar nodig lijk ik het niet te hebben. Upgraden is overigens niet mogelijk, dus als iemand een zwaardere gebruiker is dan ik, met VM's e.d. dan zou ik minstens 8 GB aanraden.

Beeldkwaliteit
En hier is dan nog de kers op de taart: het scherm. Het is een 13,3" IPS-paneel met een resolutie van 2560x1600 en wat ziet alles er strak uit... De kleuren, de scherpte, de kijkhoeken, echt een genot om te gebruiken. Steeds meer programma's en sites ondersteunen deze hoge resoluties met als meest recente voorbeeld de Spotify-update. Ook vind ik de zwarte rand prettiger en mooier dan de aluminium rand van de Air. Ook omdat het hele oppervlak nu vlak is en bij donkere kleuren loopt het scherm strak over in de bezel.

Algemene beoordeling
Mijn conclusie is dan ook bijzonder positief. Het scherm, design, compactheid en het lage gewicht maken de MacBook Pro retina heerlijk om dagelijks mee te werken. Als ik toch een nadeel zou moeten noemen zou het de prijs zijn. Je krijgt waar voor je geld, maar het is wel een smak geld. Als ik hem nieuw zou kopen zou ik wel de rijker uitgeruste versie kopen met 8 GB RAM en 256 GB SSD. Niet dat ik nu ruimte tekort kom, maar de 8 GB zou ik wel aanbevelen (al is het voor de toekomst) en dan is die tweede §100 voor 128 GB extra opslag ook zijn geld wel waard. Ik heb overigens ruim voldoende aan 128 GB, ik sla alles thuis op een externe schijf op die aan mijn Airport Extreme hangt, dus op X-Plane, wat programma's en een iPhoto-bibliotheek van 15 GB na houd ik nog ruim 50 GB over.

Ik geef het apparaat een 9 en het is zeker een aanrader.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB?

Bevalt de laptop nog steeds goed, en ben je nog steeds van mening dat 4GB genoeg is? Ik zit er namelijk ook over na te denken om deze MacBook te kopen, in dezelfde configuratie als die jij hebt, maar zit sterk te twijfelen om de geheugenupgrade de doen, maar vind 100§ wel erg veel voor 4GB..
Hij bevalt nog steeds ontzettend goed en merk niet dat ik geheugen tekort kom. Als je hem nieuw koopt raad ik je toch wel aan om er 8 GB in te stoppen, je kunt niet meer upgraden namelijk. Heb je aan 128 GB ruim genoeg? Anders kun je wellicht overwegen om de beter uitgeruste standaardversie te nemen, met 256 GB SSD en 8 GB RAM voor §200 meer. Als je hem nieuw koopt zou ik hem gelijk toekomstbestendig maken. Als het RAM over twee jaar toch je bottleneck wordt krijg je anders misschien spijt dat je niet die 8% extra uit hebt gegeven bij aanschaf.

Ik hoor graag wat je keuze is geworden.
Moest een reactie zijn |:(

[Reactie gewijzigd door TKroon op 30 april 2014 08:16]

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik voor hetzelfde model ga als jij hebt, tweedehands, als ik er een kan vinden voor een goede prijs. (900). Heel veel meer zit er ook niet echt in, want mijn huidige MacBook kan ik niet voor heel veel verkopen (350), doordat ik mijn zakmes heb laten vallen op het touchpad en er nu dus een barst in zit ;(.
Wat voor macbook heb je momenteel dan? Ben daar misschien wel in geÔnteresseerd voor een ombouw projectje.
Het is uiteindelijk toch het model met 256gb ssd en 8gb ram geworden.
Tweedehands kunnen vinden? Veel plezier ermee, ik geniet er nog dagelijks van, met name van het scherm :)
Nieuwe gekocht in Bangkok voor 1060§ (!) ipv 1529§, exclusief BTW van 7%, die ik terug krijg op het vliegveld. Ik vind het ook een erg fijne laptop en ga er zeker nog veel plezier van hebben. De review komt als ik weer thuis ben.
Zo, dat scheelt nogal! Wel een normaal toetsenbord?
Ja, gelukkig wel. Mijn angst was ook dat ze er geen Engelse of US toetsenborden hadden, maar ik heb er toch nog eentje kunnen scoren met US toetsenbord!